Eksperthjælp: Først var der to streger, nu er der kun èn. Er jeg gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.022 visninger
0 svar
0 synes godt om
19. marts 2013

Tina Sandager

"Først var der to streger, nu er der kun èn. Er jeg gravid?"

Hej Tina.

Jeg hår i går fredag prøvet at tage en graviditetstest, hvor kontrol strengen er meget tydelig og nr 2 streg er lidt svag, men den kan ses... Jeg prøver så igen i dag og der er så kun en streg... Kan det betyde jeg så ikke er gravid alligevel? Skal rigtig først have en menstruation mandag. Men har mange symptomer på graviditet. Jeg er træt hele tiden, og har ømme bryster, har mere lyst til mad og kvalme om morgen og let hovedpine hver dag...

Håber du kan hjælpe mig, er så forvirret.

Med venlig hilsen

Milla.

Tinas svar

Kære Milla,

Tak for dit indlæg.

Måske har du selv fået svaret nu, fordi der er gået nogle dage fra du har skrevet i lørdags og til jeg svarer dig idag tirsdag.

Jeg kan starte med at sige til dig, at der ikke er noget der hedder "falsk positiv" i en graviditetsprøve. Når der er to streger, betyder det at der er HCG (Graviditetshormon) i din urin. Det vil sige at du er/ har været gravid.

Man kan sagtens være det der hedder "biokemisk gravid" - det vil sige, at der meget kortvarigt har været en befrugtning og en lillebitte moderkage der har produceret HCG. Af forskelllige årsager kan fosteret ikke videreudvikle sig og går til grunde, og så falder HCG tallet og stregen forsvinder.

Den anden årsag kan være at du er gravid og at nr 2 prøve har været med en meget fortyndet urin - dvs ikke morgenurin.

Du har taget dine test meget tidligt, faktisk 2-3 dage før du skulle have haft din menstruation, dvs HCG niveauet er ikke så højt endnu, og der skal derfor ikke så meget til for at testen svinger - hvis urinen har været mere eller mindre koncentreret.

Som sagt går jeg ud fra at du nu ved om du er gravid, eller om du har fået din menstruation.

Hvis du har flere spørgsmål er du velkommen til at skrive til mig igen.

De kærligste hilsner,

Tina.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.