Anonym skriver:
Vi skal ha hund
Og vi har allerede fundet den. En 7 mdr gammel hønsehund/spaniel. En han .
Vi får ham i løbet af denne uge. Og vi glææder os. Men nu er det så jeg gerne vil ha et par råd. Vi har en lille datter på 16 mdr. Denne hund er født i udlandet, er så kommet på en institution til han var 16 uger, og har så boet hos en plejefamilie indtil nu. Jeg blev lidt skeptisk da jeg fandt ud af det med udlandet.. nok fordi jeg ikke kender så,meget til det hele.. og mine tanker er jo også hos min datter... men nu har vi altså besluttet os. Så hvordan skal vi bære det hele ad ? Har kun prøvet og ha hund fra helt lille hvalp. Hos familien i udlandet var der børn, mellemstore børn, så den et ikke helt vandt til de helt små, hvordan skal vi bære dét ad så de får en god start sammen, vores datter og hunden? . Og er der nogle der har erfaringer med sådan en blanding?
Hvilket land er den fra? Er det en dansk "organisation" der har sørget for at få hunden til Danmark eller hvorfor er den heroppe?
Er det en korthåret hønsehund der er i ham eller en langhåret? Begge racer, både Hønsehund og Spaniel er jagthunde og den vil kræve meget træning og meget aktivitet. Hønsehunde er faktisk en race som ofte kræver at man har erfaring med at have hunde. De skal have lov at bruge deres næse og er ekstremt dygtige til apportering.
Der er mange slags Spaniel, hvilken en er der i ham?
Jeg tror ikke der vil blive de store problemer med jeres datter og hunden, hvis i sørger for at træne og aktivere hunden korrekt.
Men min personlige mening mht. den blanding er at jeg ville ikke købe sådan en hund. Den ville kræve alt for meget - vi har Schæfer og hun skal min. have 1 times gåtur + træning. Så ovenstående kræver nok mere end det. Men har i mod på det, så sørg for at få den til træning med det samme. Oveni er det en hanhund og hanhunde er generelt mere dominerende så det er godt at starte tidligt. Evt. søg efter en "jagthunde-træningsklub", så i kan få de rette værktøjer.
/Fenja 
Anmeld