Forberede en jobsamtale?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.637 visninger
3 svar
1 synes godt om
15. marts 2013

Anonym trådstarter

Jeg skal til en MEGA vigtig jobsamtale på tirsdag.. Det er SÅ vigtig og alt afgørende.. Jeg er allerede VILDT nervøs.. hvordan kan jeg forberede mig? Det er som kontorelev.. Nogle gode råd?? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2013

Anonym trådstarter

Slet ingen????

Anmeld

15. marts 2013

tine1985

Anonym skriver:

Jeg skal til en MEGA vigtig jobsamtale på tirsdag.. Det er SÅ vigtig og alt afgørende.. Jeg er allerede VILDT nervøs.. hvordan kan jeg forberede mig? Det er som kontorelev.. Nogle gode råd?? 

Du skal sætte dig godt ind i virksomheden - dens struktur og værdier. Forberede uddybende redegørelser for det du beskriver i din ansøgning og dit CV. Sørge for at du har dit favorit outfit på så du føler dig godt tilpas. Husk at slappe af og tag spørgsmålene som de kommer. Det er ok at bruge lidt tid til at reflektere inden du svarer. Det viser blot at du er velovervejet og eftertænksom. Hvis du har nogle eksempler på dit arbejde, som viser hvad lige præcis du kan byde virksomheden, så tag det endelig med. Og så har jeg desuden fået at vide at man altid skal takke ja hvis man bliver budt på fx vand eller kaffe. Ellers starter interviewet med et 'nederlag' som sætter sig ubevidst i intervieweren.

Det var vidst hvad jeg havde

Og så husk at slappe af og være dig selv. De havde ikke kaldt dig ind hvis de ikke mente at du har noget at byde på

Anmeld

16. marts 2013

BabyMus

Anonym skriver:

Fedt du skal til samtale. Det er altid fedt at blive valgt ud, ud af de mange ansøgninger de modtager. Der er mange ting man kan forberede sig på inden man gåe ind til samtalen.

Jeg var også mega nervøs til mine første samtaler, men det er heldigvis gået over nu. For hvad er det værste der kan ske? "at de spørger om noget jeg ikke kan svare på" var hvad jeg svarede da min coach spurgte mig om det inden en samtale i september sidste år. Tja, sid lige og tænk i lidt tid, hvis du ikke ved hvad du skal svare. Spørg evt. om at få spørgsmålet gentaget hvis du vil vinde lidt tid på det. Eller hvis din klap går ned, så sig det. De ved godt man kan være nervøs for at gå til samtale, og de er altså bare mennesker. Du dør ikke af det. Det var hvad min coach sagde til mig. Og ved du hvad? Ligeså snart jeg tog hjemmefra, da jeg låste min dør, så var jeg ikke nervøs mere. For jeg sagde til mig selv at jeg ikke ville have min nervøsitet med mig, jeg lod den blive hjemme. Så det gjorde den. (:

Ellers er der her den "tjek liste" jeg lavede sammen med min coach:

Øv dig i dine kompetencer
Øv dig i dine tidligere jobs, hvad har du lavet der som du kan bruge i dette job - meget gerne en succeshistorie fra tidligere jobs
Øv dig i at komme fra det røde felt over til det gule (med hensyn til min nervøsitet - vidste godt jeg ikke kom over i det grønne felt, men der er jeg så nået til nu, her så mange månder efter)
Øv dig i at du er god nok til dette job
Øv dig i ikke at vøre nervøs!

Udover det, øv dig i svar på spørgsmål som disse:

Hvorfor skal I vælge mig?
Hvorfor synes du dette job / virksomhed lyder spændende?

Find mindst ét spørgsmål at stille dem (gerne flere)

Læs ansøgning, CV og stillingsopslag godt igennem. Gerne dine kompetencer som du kan bruge i dette job.

Tjek deres hjemmeside, hvad er det for et firma, så de kan se du ved lidt om det.

Tjek rejseplanen så du er sikker på hvordan du kommer derhen. Kom gerne lidt før MAX 10 min før.

Husk anbefaling, CV, ansøgning, stillingsopslag

Tja, det er nogle af de ting jeg har skrevet ned sammen med min coach, som jeg øver mig på hver gang jeg skal til en samtale. Mit hade-spørgsmål er noget i retning af: Nævn 5 gode og dårlige sider af dig selv. Så dem finder jeg også altid klar. Heldigvis er jeg ikke blevet spurgt om det endnu. (:

Held og lyke på tirsdag!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.