Lidt hjælp til kage

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.093 visninger
4 svar
0 synes godt om
2. marts 2013

Victoria2013

Nu har jeg fået bagt en chokoladekage i en 24 cm diameter form til min første fondant-lagkage i morgen... så nu skal den køles ned så den kan skæres i lag

Men så melder der sig lige nogle små spørgsmål:

1: Jeg har lavet en portion fløde/chokolade til creme til fyld - af ½ liter fløde og 200 gram hvid chokolade, smeltet sammen i en gryde og nu stillet til afkøling i køleskabet før det kan piskes. Jeg har kun lavet én portion af det, er det nok til 2 lag i lagkagen eller skal jeg hellere nøjes med bare ét tykt lag i midten? Jeg har tænkt mig at smøre noget hindbærsyltetøj ud på bunden og så chokoladecremen ovenpå.

2: Det man "smører kagen op med" før fondanten skal på, det er vel bare ligesom alm. smørfrosting til fx cupcakes - dvs. smør, vanille og flormelis til det er godt tykt? Hvor meget skal jeg lave af det (af hvor meget smør?) og hvor lang tid skal kagen stå i køleskabet efter den er smurt op, før man kommer fondanten på?

3: Pynten som skal ovenpå kagen, kan jeg godt lave det idag? Det bliver lavet af fondant. Kagen bliver først pyntet i morgen formiddag jo, men kan jeg godt lave pynten i dag og hvordan skal det i så fald opbevares?

Der var vist en ting mere, men nu har jeg lige glemt det... men hjælp modtages meget meget gerne til ovenstående spørgsmål

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2013

Victoria2013

Nu huskede jeg den sidste ting jeg var i tvivl om

- der er 680 gram fondant i den pakke jeg har købt til at dække kagen med... er det kun nok til én kage eller er der nok til at jeg kan dele den i 2 og bruge resten til en kage af samme størrelse (24 cm diameter, rund) i næste weekend?

Anmeld

2. marts 2013

anna111

Profilbillede for anna111
Jeg ville anbefale at lave fondant selv det er meget billiger du tager 15 marshmallows
2spk olie
4spk vand
og smelter det i mikrovnen du må gene stoppe og røre nogle gange det må ikke blive brundt
så skal du bruge en pakke flormelis (du må gene holde igen heller for lidt ind for meget )

så er der til 2 runde20cm kager eller 1kage plus pynt vis du ønsker fave i skal det puttes i inden flormelis

Anmeld

2. marts 2013

Victoria2013

Anna111 skriver:

Jeg ville anbefale at lave fondant selv det er meget billiger du tager 15 marshmallows
2spk olie
4spk vand
og smelter det i mikrovnen du må gene stoppe og røre nogle gange det må ikke blive brundt
så skal du bruge en pakke flormelis (du må gene holde igen heller for lidt ind for meget )

så er der til 2 runde20cm kager eller 1kage plus pynt vis du ønsker fave i skal det puttes i inden flormelis

Tak for opskrift, kan være jeg vil bruge den en anden gang... men nu har jeg jo altså købt fondanten (chokoladefondant) og jeg har ikke tænkt mig at bruge tid på at prøve at lave noget selv i denne omgang

Anmeld

2. marts 2013

Victoria2013

Op, slet ingen der kan hjælpe med mine spørgsmål?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.