Kellie skriver:
Ja kan virkelig bruge et godt råd vedrørende kaniner og deres sociale liv. Vi har en dejlig kaninpige på 6 mdr som indtil for nylig har gået med en jævnaldende fra et andet kuld. Det var to kaniner vi har fået af min mor, hermeliner, og de blev sat sammen ved købet for en måneds tid siden. Uheldigvis bider den ene og fik bidt min kæreste da han aede hende og hun brummede og farede mod os når bare vi åbnede lågen til buret. Sådan var hun da vi fik hende. De har boet i en stald og har nok ikke været så meget i menneskehænder, men den anden er dog meget sød og kælen. Vi har ikke turde beholde den pige der bider da hun virker meget nervøs og derfor ikke er tjent med at være hos os og min mor tager sig af hende i stedet nu. Vi ville måske også bare havde ladet hende blive hvis ikke det var fordi vi har børn der kan blive bidt, så det går ikke.
Men nu går den venlige pige så alene og har jo lidt ondt af hende. Hun er ude af buret at løbe hver dag og ser glad og nysgerrig ud men hun var jo glad for sin venninde og vaskede hende tit. Nu er spørgsmålet: Bør hun have en ny venninde eller er kaniner ok med at gå alene? Synes jeg finder mange forskellige meldinger på nettet om denne sag og vil jo gøre det bedste for kaninen nu hvor vi ikke kunne beholde den anden. Som sagt så ser hun glad og tilpas ud og har det måske fint alene men jeg ved det jo ikke.
Kan kaniner godt trives på sigt ved at gå alene eller har de behov for at være sammen med andre kaniner?
Tak for svar 
Nu er det ved at være rigtig mange år siden jeg læste om kaniner. Fik mine først i 1996 
Men så vidt jeg husker stod der ikke noget om at de havde det bedst med at gå sammen med en ven. Det kan jeg huske der stod om marsvin at de helst skulle, men har kendt marsvin der gik alene og de havde det ganske fint. Har også kendt en masse kaniner - der var dog altid flere sammen.
Jeg har haft i alt 4 hermeliner (ikke på en gang, men to og to) og de gik sammen således at de havde hvert deres bur og så var løbegården i mellem med net så de kunne kigge ind til hinanden, men gik altså ikke sammen sammen. Dette var så også fordi det har været to drenge og to piger.
Mine har haft det ganske fint, men nu kune jeg jo ikke tale med dem, så om de havde haft et bedre liv af at gå sammen med en af samme køn i samme bur, det ved jeg jo så ikke.
Tror sagtens din kanin kan gå alene, men hvis den har været vant til at gå sammen med en anden, så kan det da godt være den savner hende. Så hvis du tror hun har bedst af at gå sammen med en veninde, så køb en mere. Men jeg tror altså sagtens de kan have et godt liv selvom de kun er alene. 
Anmeld