Hej du
I min første graviditet havde jeg rigtig mange plukveer allerede fra 5. måned. Det og at jeg var meget aktiv under min graviditet gjorde at min livmoderhals begyndte at blive forkortet lidt tidligt i forløbet, så min læge gav mig progesteron-tabletter (et hormon, der hjælper livmoderen til at slappe af) da jeg var i 32. uge. Han mente her at jeg stadig ville kunne holde på lillepigen i en 3 uger. Det blev heldigvis til yderligere 5 uger, så hun var 37+2 da hun blev født. Altså som sådan, født "til tiden".
Det er dog langtfra alle dette sker hos
Det er jo helt almindeligt at plukveerne begynder, for at livmoderen kan "lære" hvordan det er at have rigtige veer, og det hjælper som sagt med at blødgøre og afkorte livmoderhalsen... og det skal jo altså til hvis barnet skal ud
. Det skal bare helst ikke ske alt for tidligt i forløbet.
Tag du det bare lidt roligt i et par dage - indtil du skal til scanning/undersøgelse - og så ved I mere derefter. Man kan som sådan ikke selv mærke om livmoderhalsen er blevet blød eller forkortet, så der er ikke andet for end at lade en kyndig person kigge på det. Her (i Peru) foregik det ved en vaginal scanning, men ved ikke hvordan det er derhjemme. Held og lykke med det hele
.
Anmeld