Bedste tip til overgang til skemad!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.163 visninger
7 svar
5 synes godt om
24. februar 2013

christina92

Glæderlig søndag alle sammen! Håber i har haft en dejlig weekend

Jeg går og bliver lidt skroller i hovedet lige pt, Lille tiger er 5 mdr. og vi ønsker at amme til hun er 6 mdr. men er pludselig blevet i tvivl om det er for sent.

Hun er begyndt at sove meget urolig om natten og mere pylret i løbet af dagen. Jeg ANER ikke om det er fordi hun er ved at trænge til noget andet, eller om det bare er fordi hun har tigerspring

Det fungere godt med at amme og jeg har MASSER af mælk

Hvad gjorde i da i begyndte på skemad?? Hvor længe gik der fra i begyndte med smagsprøver til egentlige måltider?  Og til baby fik ske mad til alle hovedmåltider ?

Håber i kan hjælpe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2013

Lullaby

Jeg synes det er så MEGAbøvlet at give skemad. Åh gud hvor jeg bare ikke gider. Babyen skal være frisk, ikke ved at dø af sult før det er en succes og så er man alligevel ikke garanteret en succes. Nå men mine unger var 6 mdr før de fik mad. De kunne ikke finde ud af at spise det før så derfor ventede vi.

Anmeld

24. februar 2013

christina92

Lullaby skriver:

Jeg synes det er så MEGAbøvlet at give skemad. Åh gud hvor jeg bare ikke gider. Babyen skal være frisk, ikke ved at dø af sult før det er en succes og så er man alligevel ikke garanteret en succes. Nå men mine unger var 6 mdr før de fik mad. De kunne ikke finde ud af at spise det før så derfor ventede vi.

Ja jeg synes også det er svært liiige at regne ud hvornår det er smart at forsøge.

Samtidig tænker jeg at når hun står op og derfor er frisk, jamen så er hun mega sulten, derfor skal hun have mælk inden, men når tiger spiser så SPISER hun!! Altså er hun mæt bagefter, og hvad så med grøden??

Anmeld

24. februar 2013

Lullaby

christina92 skriver:

Ja jeg synes også det er svært liiige at regne ud hvornår det er smart at forsøge.

Samtidig tænker jeg at når hun står op og derfor er frisk, jamen så er hun mega sulten, derfor skal hun have mælk inden, men når tiger spiser så SPISER hun!! Altså er hun mæt bagefter, og hvad så med grøden??

Ja nemlig.  Zarina spiser fra begge bryster i øjeblikket så hvis hun gør det på det tidspunkt vil jeg give hende skemad når jeg alligevel skulle skifte bryst og har bøvset hende af. Så er bunden lagt, hun er ikke ved at dø og hun er stadig frisk. Men altså.. om det lader sig gøre på det tidspunkt det ved jeg søreme ikke.

Anmeld

24. februar 2013

L&V

christina92 skriver:

Jeg går og bliver lidt skroller i hovedet lige pt, Lille tiger er 5 mdr. og vi ønsker at amme til hun er 6 mdr. men er pludselig blevet i tvivl om det er for sent.

Hun er begyndt at sove meget urolig om natten og mere pylret i løbet af dagen. Jeg ANER ikke om det er fordi hun er ved at trænge til noget andet, eller om det bare er fordi hun har tigerspring

Hvad gjorde i da i begyndte på skemad?? Hvor længe gik der fra i begyndte med smagsprøver til egentlige måltider?  Og til baby fik ske mad til alle hovedmåltider ?

Håber i kan hjælpe

Vi gav grød/mos midt på dagen da det ikke er så godt at starte med op til søvn da deres maver kommer lidt på overarbejde bagefter. Så det vil ku resultere i urolig søvn. Hun sku være frisk, klar og med på den for det ku gå også sad hun ved mig og fik det. I det første lange stykke tid er det jo så få skefulder at det ikke er mættende på den måde så du kan sagtens amme som du plejer.. Mit bedste råd er at starte op med grønsagsmos da det er nemmest for maven. Du kan med fordel lave en stor potion også fryse det i isterning bakker så plopper du bare sådan en ud og vupti der er mad.. Ris og majs grød kan være hård ved maven så det ville jeg vente med

Anmeld

24. februar 2013

Ciss

Begge mine er startet omkring 5 mndr med skemad - efter råd fra sp og af forskellige årsager.

De har nærmest kastet sig over maden! Det var bare så sindsygt spændende og godt åbenbart. De fik et fuldt måltid efter ca 3-5 dage, to måltider efter 2 uger, tre måltider efter 4-5 uger og fuldt skema efter ca 6-7 uger.

Nu har ingen af mineværet rene ammebørn, så det har ikke haft speciel betydning at holde fast i mælken. De har begge været sultne efter skemad, elsket det og nysgerrige efter at smage på nye ting, og ingenaf dem har haft maveproblemer.

Hos os har det været nok at tage barnet på skødet og vise det en teske med mos, så er resten gået af sig selv - men børn er meget forskellige! Nogle børn reagerer på den nye konsistens, slider med at finde ud af at synke maden, bryder dig ikke om den nye smag, får hård mave mm. Du må stole på dig selv og de signaler, barnet sender dig.

Der burde nu ikke ske noget ved at starte med lidt smagsprøver af forskelligt nu, så kan du jo se, hvordan hun reagerer.

Anmeld

24. februar 2013

modesty

Håber i kan hjælpe

Vi startede på små smagsprøver da min søn var 5,5 mdr. og var oppe på et fuldt måltid da han var 6 mdr.

Han har nok været cirka 10 mdr. før han spiste fast føde ved alle måltider (og der ammede jeg stadig morgen og aften).

Det er helt normalt at de sover mere uroligt og vågner oftere om natten ved de 4-5 mdr. Mange mistolker det som sult, men oftest er det fordi der sker så meget med deres udvikling. Og der ligger jo netop et tigerspring ved de 4-5 mdr.

Jeg ville prøve at strække den et par uger hvis jeg var dig - bare for en sikkerheds skyld. 

Anmeld

24. februar 2013

christina92

modesty skriver:

Vi startede på små smagsprøver da min søn var 5,5 mdr. og var oppe på et fuldt måltid da han var 6 mdr.

Han har nok været cirka 10 mdr. før han spiste fast føde ved alle måltider (og der ammede jeg stadig morgen og aften).

Det er helt normalt at de sover mere uroligt og vågner oftere om natten ved de 4-5 mdr. Mange mistolker det som sult, men oftest er det fordi der sker så meget med deres udvikling. Og der ligger jo netop et tigerspring ved de 4-5 mdr.

Jeg ville prøve at strække den et par uger hvis jeg var dig - bare for en sikkerheds skyld. 

Tak for et rigtig godt svar!

Jeg tror du har ret, vi trækker den en 14 dage og tage situationen op igen

Vil jo helst vente, og når det nu sikkert er et tigerspring er det nok også en dumt tidspunkt at præsentere endnu flere nye ting  Der sker hvertfald meget i hendes liv lige nu!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.