Pædagogstuderende og IKKE glad for mit praktiksted

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.395 visninger
6 svar
0 synes godt om
21. februar 2013

Anonym trådstarter

Hej alle på baby.dk

Jeg skriver sjældent herinde, men jeg har virkelig brug for nogle goe råd, i min situation.

Jeg er pædagogstuderende, og er i 1. lønnet praktik i en børnehave.

Jeg har ikke selv valgt praktikstedet, fik ikke en af mine ønske pladser, men derimod var det, det eneste jeg kunne få fra skolen, som lå nogenlunde nær mig.

Fra første besøg, havde jeg en dårlig mavefornemmelse af stedet. Jeg syntes det virkede ret kaotisk. (det er en større integreret inst.)

Fra anden dagen, er jeg alene med børnene om morgenen, på min stue. Forældrene har ikke mødt mig før

Jeg får ikke nogen velkomst på stuen, andet end hej, og så bare arbejd!!

Jeg har nu været der i tre uger, og det kører bare ik! altså stedet er bare kaos, for lidt personale på, stressede medarbejdere, og en kold og tung stemning. Min vejleder giver mig absolut intet respons/anerkendelse/ris og ros. Synes selv jeg klarer det godt, og børnene er glade for mig. Men intet hører jeg.

Jeg har så ondt i maven over at være det her sted, føler slet ikke de er gearet til at have en praktikant. Det skal lige siges at jeg heller ikke har fået noget vejledning endnu..

Nogen der har stået i samme situation eller har et råd til hvordan jeg tackler det her?

Jeg føler mig bare som hendes undersåt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2013

Tip!

har du snakket med din studie vejleder på seminariet om det? 

Anmeld

21. februar 2013

Lullaby

Har været der. Min vejleder kom hele tiden med hints om, at han ikke ville godkende mig. Så jeg havde ondt i maven hele tiden. Syntes selv jeg gjorde det godt. Han blev ved med at sammenligne mig med en anden studerende som han havde haft som havde været IH SÅ GOD og så var jeg åbenbart ringe. Jeg hev fat i min vejleder og så fik vi samtaler igang med ham. Han godkendte mig men tror ikke, at det ville have været tilfældet hvis ikke jeg havde hevet semi ind i det. Så hiv fat i dem og bed om hjælp. Så er de allerede inde i sagen hvis nu din vejleder laver bøvl..

Anmeld

21. februar 2013

Anonym trådstarter

Jeg har kontaktet skolen. Mit største ønske er at skifte sted. Føler ikke at de har respekteret mig fra starten.

Men det er åbenbart et større projekt. Skolen vil have min lærer ud på praktikstedet, og holde møde med mig og lederen, for at se om der kan rettes op på det jeg er ked af. Men altså, det er jo stedet som helhed, jeg ikke bryder mig om

Jeg tror nu ikke, at min vejleder ik ville komme til at godkende mig, hun er snarere bare ligeglad. Jeg får intet ud af at have en som vejleder.

Anmeld

21. februar 2013

MajseMaja

Anonym skriver:

Jeg har kontaktet skolen. Mit største ønske er at skifte sted. Føler ikke at de har respekteret mig fra starten.

Men det er åbenbart et større projekt. Skolen vil have min lærer ud på praktikstedet, og holde møde med mig og lederen, for at se om der kan rettes op på det jeg er ked af. Men altså, det er jo stedet som helhed, jeg ikke bryder mig om

Jeg tror nu ikke, at min vejleder ik ville komme til at godkende mig, hun er snarere bare ligeglad. Jeg får intet ud af at have en som vejleder.

Det er ikke sjovt at få en praktik plads hvor tingene er kaotiske og ustrukturedede og ikke mindst at de ikke er imødekommende og man kan føle sig udnyttet. Desværre kan man bare være uheldig. Er det 3 eller 6 måneder du skal være der? De skal selvfølgelig behandle dig med respekt og som en studerende, du skal have vejledning osv så jeg syntes det er rigtig godt hvis du har seminariet ind over, men hvis du kan holde det ud så vær stærk og få erfaringer ud af det, og lær af hvordan du ikke selv vil være som pædagog.. Du må kunne skrive masser af cases som du kan bruge til at analysere på..

Anmeld

21. februar 2013

Anonym trådstarter

MajseMaja skriver:

Det er ikke sjovt at få en praktik plads hvor tingene er kaotiske og ustrukturedede og ikke mindst at de ikke er imødekommende og man kan føle sig udnyttet. Desværre kan man bare være uheldig. Er det 3 eller 6 måneder du skal være der? De skal selvfølgelig behandle dig med respekt og som en studerende, du skal have vejledning osv så jeg syntes det er rigtig godt hvis du har seminariet ind over, men hvis du kan holde det ud så vær stærk og få erfaringer ud af det, og lær af hvordan du ikke selv vil være som pædagog.. Du må kunne skrive masser af cases som du kan bruge til at analysere på..

Jeg skal være der i 6 måneder. Jeg har virkelig bare trukket nitten her! Jeg har været hos lederen og sagt at jeg synes det var en ret hård start jeg har fået, men ingen forståelse er der er at hente, blot at det er vilkårene idag.. Og jeg tænker bare, hvis jeg laver et stort postyr med at få min lærer derud osv, blir det bare endnu værre at være der, hvis der ingen anden mulighed er. Jeg synes det er en ret sårbar situation at stå i.

Men du har ret i at jeg lærer en masse af at være her, om ik andet så ved jeg hvordan jeg IKKÉ vil blive som pædagog! Men jeg føler at jeg hele tiden er ved at bryde sammen når jeg er hjemme, og tænker dagen igennem. Jeg blir af min vejleder kommanderet rundt med, sådan føles det i hvert fald, og der er grænser for hvad jeg kan rumme.

Anmeld

21. februar 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg har også været et ustruktureret kaotisk sted, hvor samarbejdet mellem kollegerne var næsten ikke eksistrende. Jeg talte med lederen og hun tog det seriøst og fik iværksat nogle ting. 

Du skal huske på at praktikstedet har indgået et samarbejde med skolen om at uddanne dig. Du er ikke "blot en medarbejder". Ja du er nu en del af normeringen, men du er stadig studerende og det er din praktikvejleders pligt at støtte dig i dine læringsmål. Hun får tillæg for at være vejleder. Så må hun gøre hvad hun bliver betalt for. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.