Eksperthjælp: Hvor stor er chancen for tvillinger når man har PCO og skal hormonbehandles?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.191 visninger
0 svar
0 synes godt om
18. februar 2013

Tina Sandager

"Hvor stor er chancen for tvillinger når man har PCO og skal hormonbehandles?"

Hej Tina

Jeg har 2 skønne børn, som vi har lavet på naturlig vis, trods pco. Den første var rigtig længe undervejs, hvor den næste graviditet kom hurtigt, og kort efter fødslen.

Jeg har pco og da vi ønsker endnu en graviditet, er vi sat i forløb ved den gynækolog, som har fulgt de 2 andre graviditeter. Jeg skal, pga forværret pco og meget lang cyklus, sættes i behandling, med medicin, som giver mig menstruation, så cyklus bliver normal. Da det vil ødelægge ægløsning, skal jeg have ægløsningssprøjte også. De fortalte der var større chancer for tvillinger, og nu tænker jeg, hvor meget, nogle steder står der 15-20 % og er jo meget mod de naturlige 3%

Jeg skal ikke insemineres, vi skal blot have sex og klare den på "hjemmeknald" som min veninde udtrykte det

Håber du kan fortælle lidt om vores chancer, og hvor stor chancerne rent faktisk er for tvillinger/evt trillinger.rart at være lidt mentalt forberedt hvad man går ind til, om der er stor sandsynlighed for at ønske barn nr 3, bliver ønskebørn 3 og 4

Dette vil uanset antallet af ønskebørn, blive den sidste graviditet

På forhånd tak

Tinas svar

Kære Stenbuk,

tak for din mail.

Dit spørgsmål er rigtigt svært at svare konkret på - fordi det kommer meget an på hvor mange æg du modner i dine cykli mens du er i hormonbehandling.

Det er rigtigt at chancen/risikoen for tvillinger/trillinger er større når du for hormoner og enten bliver insemineret eller selv skal klare den derhjemme, som I skal.

Jeg går ud fra at den læge der følger dig også vil skanne dig inden du får den ægløsnende indsprøjtning. Det er nemlig den eneste måde han kan være sikker på at du ikke udvikler alt for mange æg på medicinen. Som du sikkert ved, så aflyser man nemlig behandlingen hvis du modner for mange æg - man skal for alt i verden undgå en trillinge graviditet eller mere, og det allerbedste for både mor og børn, er en baby i maven ad gangen.

Held og lykke med din kommende graviditet.

De kærligste hilsner,

Tina.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.