Det er jeg ikke et sekund i tvivl om at de kan!! At nogle katte så nok er temmelig ligeglade, er en anden sag. 
Jeg har selv et par katte, som registrerer den slags. For et par år siden, var jeg meget ked af det og lå i sengen med lukket dør til soveværelset, men min ene hankat sad og miavede uden for døren, og da jeg ikke åbnede den, sprang han til sidst op på dørhåndtaget og åbnede døren, for at komme ind til mig. Det har han aldrig gjort hverken før eller siden. 
Min ene hunkat, hankattens mor, registrerer i dén grad menneskefølelser. Hun kan mærke, hvis vi har ondt, psykisk eller fysisk. Da jeg aborterede sidste forår, veg hun ikke fra min side. Jeg vågnede om natten og havde voldsomme smerter og gik ned på badeværelset, men måtte ikke lukke døren for hende. Hun er normalt en meget stille kat, som aldrig miaver, men hun rendte mig i hælene eller sad udenfor døren og miavede højlydt, og det var faktisk hende, der hoppede op til min mand og vækkede ham ved at miave ham ind i ansigtet, eftersom jeg selv var listet ned på badeværelset. I de timer aborten stod på og jeg var i rendyrket vehelvede, var hun ekstremt overbeskyttende. Det var virkelig en meget besynderlig oplevelse og en reaktion, man vel mere ville have tillagt en hund. Jeg er spændt på at se, hvordan/om hun reagerer, når jeg skal føde til maj. 
Sidst vi havde besøg af min bror, havde han voldsomme kærestesorger, og hun veg ikke fra hans side. Han var så rørt. 
At du godt kan blive irriteret over det, fordi det varer ved og hun vel nærmest virker jaloux, kan jeg så også godt forstå.
I øvrigt: 
for at have taget en tidligere mishandlet kat ind. 
Anmeld