Spændte bryster

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.120 visninger
6 svar
1 synes godt om
8. februar 2013

livhemdrup

Jeg har et spørgsmål. Godt nok er jeg blevet mor for 4 gang men har ik ammet de andre så har ik så meget styr på det amning halløj. 

Jeg fødte i mandags den dejligste lille dreng og ham ammer jeg. Men syns mine bryster er helt vildt spændte og når han så spiser syns jeg ik han får det tømt. Kan dog godt mærke forskel på hvilket han lige har spist ved. 

Er det fordi mælken er ved at løbe til? For håber da ik de skal være spændte hele tiden. 

Samt kan mærke nogen knuder i brystet er det mælk der klumper og hvis ja hvordan undgår jeg dette ?

håber der er nogen der kender svar på det. Jeg sørger naturligvis for at skifte bryst ved hver amning. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2013

Tulle28

Det er helt sikkert bare mælken der for alvor er ved at løbe til, den første uges tid efter det sker, er man seriøst Linse Kesler Det går over når produktionen har stabiliseret sig om man så må sige.

Og så vil jeg lige slå et slag for ammenet.dk, det er guld værd, hvis man har ammespørgsmål

Anmeld

8. februar 2013

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
livhemdrup skriver:

Jeg har et spørgsmål. Godt nok er jeg blevet mor for 4 gang men har ik ammet de andre så har ik så meget styr på det amning halløj. 

Jeg fødte i mandags den dejligste lille dreng og ham ammer jeg. Men syns mine bryster er helt vildt spændte og når han så spiser syns jeg ik han får det tømt. Kan dog godt mærke forskel på hvilket han lige har spist ved. 

Er det fordi mælken er ved at løbe til? For håber da ik de skal være spændte hele tiden. 

Samt kan mærke nogen knuder i brystet er det mælk der klumper og hvis ja hvordan undgår jeg dette ?

håber der er nogen der kender svar på det. Jeg sørger naturligvis for at skifte bryst ved hver amning. 

Jeg havde det på samme måde da jeg lige havde fået min søn... men det gik over....

Min sundhedsplejerske foreslog mig at jeg skulle massere dem når jeg var i bad... og det hjalp...

Anmeld

8. februar 2013

Annette A

Det er helt normalt i starten at de er spændte og hårde mens mælken løber til. Jeg synes faktisk det var ret smertefuldt og ubehageligt og du skal også sørge for at få de mælkeknuder masseret væk. Indtil brysterne bliver "normale" er det en god ide, mens du ammer, at massere brysterne samtidigt også fordi det hjælper mælken på vej og du sikrer det kan passere ved at løsne op for knuderne mv. Ellers stopper det til og ja så får barnet jo ikke mælken ud og du risikerer brystbetændelse.

Når barnet ikke ammer kan du ligge varme omslag på brysterne og massere dem med dem samt når du bader. Jeg har enddog brugt de der helt små massagebolde på brystet da jeg havde enormt spændte bryster denne her gang og mange små hårde knuder overalt. I starten gjorde det afsindigt ondt at massere dem fordi de var så ømme, men jeg tog godt fat for hellere det end betændelse og langsomt blev de helt normale igen. Der gik lidt over en uge med alle mine tre børn før de blev bløde igen og slap for brystbetændelse selvom det var tæt på den ene gang.

Men ja massage også når du ammer, da barnet har svært ved at få mælken ud når de er alt for spændte og varme omslag så skal de nok falde til ro og blive sig selv igen. Held og lykke med det og tillykke med den lille ny.

Anmeld

8. februar 2013

Muhmi

livhemdrup skriver:

De bedste råd jeg kan give dig er...:

Massér brysterne mens du står i et varmt bad, HVER dag.. Hold dine bryster varme (uldindlæg er RIGTIG gode)... Am 1 gang ved første bryst, bøvse, am igen ved samme bryst, bøvse og så en tur over på det andet bryst og så start ved det bryst næste gang dit barn melder sig...

Det er ømt at amme og ja, selvom man glædede sig til at lægge på maven igen, så kan man vist ligeså godt opgive det det næste stykke tid hehe

Du skal sørge for at dine bryster ikke knuder... Det kan nemt udvikle sig til brystbetændelse og det har jeg hørt IKKE skulle være sjovt...

Anmeld

8. februar 2013

livhemdrup

Tak for jeres råd alle sammen. 

Har lige taget et varmt bad og masseret mine beton klodser 

Håber det virker da de godt nok er meget spændte. 

Anmeld

8. februar 2013

simone_jacobsen

livhemdrup skriver:

Jeg fødte før 3 uger siden og jeg skal love dig for, at da mælken løb til kunne Linse Kessler godt gå hjem - de sad fuldstændig som silikone og DAMN de gjorde nas!!!
Mælken løb for alvor til på 3 dagen og så tog det en 7-10 dage derfra før de blev 'almindelige' igen.

Det er vigtigt at du ikke pumper ud da brysterne i starten skal regulerer sig efter, hvor meget din dreng spiser. Dvs at hvis du pumper ud vil du få en overproduktion af mælk. Læg ham i stedet til lidt oftere - jeg lagde nogle gange til fordi JEG havde brug for, at trykket blev fjernet lidt..

'Knuderne' skal du massager mens du ammer og mens du er i bad - men de forsvinder også når mælken har reguleret sig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.