Jeg bruger altid cykelhjelm.
For 4 år siden , da min klasse slulle til at lære at cykle i nærområdet, lånte jeg 3-4 røngtenfotografier på den afdeling, hvor min mor var boss (røngten).
De viste åbne kraniebrud efter fald/trafikuheld på cykel.
Når man har set sådanne billeder, kan man hurtigt pakke sin forfængelighed sammen. Det varer kortere tid at boppe frisuren op efter en tur under hjelmen, end det gør at lappe en vejpizza af et hovede.
I øvrigt mener jeg, at har man prøvet at befinde sig i en situation (kan i flæng nævne: en fødsel) hvor man ikke er/føler sig specielt erotisk, så blegner synet, til sammenligning, af mig med hjelmehår en anelse.
Mht. om ungerne skal have hjelmen på, så er det jo op til forælderen/værgen, om man vil sikre sit barns hovede eller ej. Længere er den ikke.
Da jeg havde vist min klasse røngtenbillederne, gik det jo så også op for dem: Det er ikke for Helles eller mine forældres skyld, at jeg skal bruge den hjelm.
Men indtil de fatter dét, så er det vi forælderes forbandede pligt at cyklen ingen steder kører, før hjelmen er spændt. Og hvis vi er helt kvikke, kald det en slags invalideforsikring, så tager vi også én på selv.
(H) - Helle
Anmeld