Anonym skriver:

Har barnets alder noget med sættning af grænser at gøre...?
Hvornår begynder I at sætte grænser?
Når barnet kan f. eks. gå og kan pille ved mange ting?
Tja, jeg mener, man skal sætte grænser fra 'dag 1', altså hvor de kan gøre ting, de ikke må (eller ikke må på sigt), men i mit hoved kan man bare ikke forvente, de følger grænserne.
Men man skal stadig sætte dem,og følge op på dem, så lærer de det nok en dag.
Men det er altså også bare forskelligt, hvor grænsesøgende børn er.
En veninde har en datter på samme alder som min ældste, hun skulle blot sige 'nej, det må du ikke', og så blev det ikke gjort. Sådan er det den dag i dag, hvor pigen er over 8.
Men selvom vi har sat grænser og fulgt op, fra min var helt lille (hun var i alt, fra hun var omkring 4 mdr, hun rullede hen til det, hun ville pille i), så er hun den dag i dag meget grænsesøgende, og argumenterede, hvis vi siger nej.
Det er vist så primært overfor os. Hun prøver af, og det er da i det mindste noget.
Mit budskab er blot, at selvom man sætter grænser fra starten, og ikke lader dem bryde dem hvert andet øjeblik, er der forskel på, hvornår børn accepterer de grænser det er, uden at være uopdragne af den grund.
Vi har endda et par gange fået ros for, at vores unger er super velopdragne, og ja, sådan er de, når de er ude, det er så en anden sag hjemme....