Hej..
Jeg søger hjælp til at forstå dette
Hvordan skal man kunne forstå dette.. Jeg har også skrevet mine bud nendenfor..
Læring er en helhedsproces, der påvirker hele mennesket. Forbindelsen mellem læring, kompetence og identitet ud fra et helhedsperspektiv bliver vigtig.
og
Læring er en permanent forandring af kapaciteten til at udføre en handling, som man har tilegent sig gennem erfaring. Erfaringen kan komme til udtryk i konkret samspil med miljøet.
Pædagogen skal tage ansvar
1. at barnet lærer at lære og lærer noget om at tilegne sig kundskab (metakognition)
2. at styrke børns selvopfattelse ved ofte at lade børnene vælge selv
3. at give børnene kundskab om en verden, hvor personer skaber samspil (social kognition)
4. at styrke børns sociale kompetence som en basis for identitet og læring
5. at støtte børnene i at udvikle omsorg for sig selv, for andre og for omverdenen
mit bud
Hvis man skal arbejde med læring har pædagogen har ansvar for
1. Barnet lærer noget ved at prøve selv og får mere viden, for læring søger forskellige kompetencer. Læring er en indre proces, som påvirker hele mennesket, det følger med hele tiden. (Hvad kunne et eksempel være her??? ) " At se på noget vælter, lærer dem at når man vælter gør det ondt":
2. Jeg danner rammerne for den aktivitet vi skal lave, Jeg spørger til hvad synes I kunne være sjovt? " Vi vil gerne spille noget fodbold, svarer de, Så prøver jeg og finde nogen og spille fodbold med og der var så 10 personer som valgte og spille fodbold.. Her er det vigtigt at give børnene medbestemmelse til det de vil, ellers lærer de det aldrig. Vigtigt med at give dem medbestemmelse, da vi lever i et demokratisk samfund, da det er en del af læring.
3. Det er vigtigt for pædagogen at give børnene en oplevelse af noget de har erfaring fra bl.a. bordtennis, hvor de går hen og går i et fælleskab med andre og hvordan de relatere til hinanden og indgår i dialog med hinanden, når de spiller det her bordtennis,
4. Hvis man styrker barnet sociale kompetence har de flere mulighed for at kende sig selv.
(eksempel ?? det ved jeg ikke )
5. Man som pædagog støtter børns omsorg, ved at vise dem på en empririsk måde (empati) (eksempel) ved jeg ikke)