Hvad går der galt? Bagning i forme...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.066 visninger
7 svar
0 synes godt om
10. januar 2013

Den lykkelige

Nu havde jeg endelig investeret i runde bageforme i 6 str.. Det er dem der hvor man ude i siden kan åbne den også tages kanten af.. så det kun er bundpladen..
Var vildt glad.. men nu har jeg brugt dem 3 gange og alle gangene er kagen ude i siderne blevet hård og brændt mens den er perfekt i midten  Hvad går der galt.. tidligere har jeg bare brugt silikone forme eller bagt i bradepande og selv skåret ud.. 
Jeg ender med at stå og skære 1,5-2 cm af i siderne... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar 2013

FrkZier

Den lykkelige skriver:

Nu havde jeg endelig investeret i runde bageforme i 6 str.. Det er dem der hvor man ude i siden kan åbne den også tages kanten af.. så det kun er bundpladen..
Var vildt glad.. men nu har jeg brugt dem 3 gange og alle gangene er kagen ude i siderne blevet hård og brændt mens den er perfekt i midten  Hvad går der galt.. tidligere har jeg bare brugt silikone forme eller bagt i bradepande og selv skåret ud.. 
Jeg ender med at stå og skære 1,5-2 cm af i siderne... 

for meget varme ville jeg gætte på

sådan blev mine også da jeg startede med at bruge dem, så bager dem lidt længere tid ved lavere varme

Anmeld

10. januar 2013

Den lykkelige

FrkZier skriver:

for meget varme ville jeg gætte på

sådan blev mine også da jeg startede med at bruge dem, så bager dem lidt længere tid ved lavere varme

Hmm ja tænkte jeg godt på.. men følger jo opskriften.. 

Anmeld

10. januar 2013

FrkZier

Den lykkelige skriver:

Hmm ja tænkte jeg godt på.. men følger jo opskriften.. 

jeg fulgte også bare opskriften, men efter to kager der var brændt i kanten valgte jeg at sætte temperaturen ned og så bare bage den lidt længere, og vupti - ingen brændte kanter

Anmeld

10. januar 2013

Rikke _ Mor til Ida <3

FrkZier skriver:

jeg fulgte også bare opskriften, men efter to kager der var brændt i kanten valgte jeg at sætte temperaturen ned og så bare bage den lidt længere, og vupti - ingen brændte kanter

Anmeld

10. januar 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Har du husket at smøre formen godt, med smør?? Vh stine

Anmeld

10. januar 2013

Pessimisten

Husk at ovne er meget forskellige... derfor skal bagetiden altid opfattes som vejledende. men, eftersom metallet i bageformen er varmeledende, er det ikke underligt at kanterne bliver hurtigere bagt. At sænke temperaturen og hæve bagetiden er klart en mulighed.

I et forsøg på at bage kagen mere jævnt og undgå skæve hævelser i toppen af kagen, har jeg prøvet at sætte en ekstra bageplade i ovnen et par riller over kagen da ovnen var blevet varm og så bagt i alm ovn (dvs IKKE varmluft). Bagetiden bliver meget længere og det kræver at du ved hvordan en færdigbagt kage ser ud og føles  men det har gjort mine kager meget mere jævnt bagt, og jeg undgår at den hæver skævt, og får den er irriterende bule i midten. 

Anmeld

10. januar 2013

Dot D

Jeg bager alle mine kager ved svagere varme og så i længere tid. Det giver et rigtigt godt resultat

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.