praksisspørgsmål

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

998 visninger
5 svar
0 synes godt om
4. januar 2013

Rixer

Hvordan kan jeg som pædagog arbejde med leg og læring i klub ?

 

Lillemyr beskriverat der er tre grunde til, at leg er vigtig for den pædagogiske virksomhed i børnehaven som kan oversættes til klub


1. Pædagoger og forældre lærer en del om børn, når de ser børn lege og det kan ses, hvilke værdier det giver børnene, når de leger.(Lillemyr(1999) s. 47)


2. Børn lærer og opnår erfaringer gennem legen. Børnene lærer sig selv at kende og udvikler selvtillid ved at undersøge, afprøve og bruge fantasien i legen. Samtidig udforsker de at klare forskellige udfordringer og opnår derigennem at få færdigheder i at kommunikere og være i et samspil med andre.(Lillemyr(1999) s. 47)


3. Børn socialiseres gennem leg.(Lillemyr(1999) s. 47)

Nogle der kan give eksempler i forhold til størrebørn og unge (9-11 års alderen)

??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2013

M (:

Rixer skriver:

Hvordan kan jeg som pædagog arbejde med leg og læring i klub ?

 

Lillemyr beskriverat der er tre grunde til, at leg er vigtig for den pædagogiske virksomhed i børnehaven som kan oversættes til klub


1. Pædagoger og forældre lærer en del om børn, når de ser børn lege og det kan ses, hvilke værdier det giver børnene, når de leger.(Lillemyr(1999) s. 47)


2. Børn lærer og opnår erfaringer gennem legen. Børnene lærer sig selv at kende og udvikler selvtillid ved at undersøge, afprøve og bruge fantasien i legen. Samtidig udforsker de at klare forskellige udfordringer og opnår derigennem at få færdigheder i at kommunikere og være i et samspil med andre.(Lillemyr(1999) s. 47)


3. Børn socialiseres gennem leg.(Lillemyr(1999) s. 47)

Nogle der kan give eksempler i forhold til størrebørn og unge (9-11 års alderen)

??



Hm, samarbjedsøvelser/-lege, stjerneløb med forskellige poster, kreative opgaver, fremstilling af forskellige ting ud fra årstiden, mad over bål (f.eks. pandekager med kødfyld)..

Eller det skal måske være "rigtige lege"?

Anmeld

4. januar 2013

Rixer

Super godt skrevet

Ja som "Rundt om bordet" Bordtennis

fodbold

men mere eksempler på hvordan man kan sige det i forhold til den 1.

den 2.

og 3. vigtige ting som lillemyr

 

 

Anmeld

4. januar 2013

M (:

Rixer skriver:

Super godt skrevet

Ja som "Rundt om bordet" Bordtennis

fodbold

men mere eksempler på hvordan man kan sige det i forhold til den 1.

den 2.

og 3. vigtige ting som lillemyr

 

 



Hm, vi har god erfaring med f.eks. at spille fodbold med plastikkrus på øjenene med huller i bunden, så man har et begrænset udsyn. Når det er svært at se bolden (og ens holdkommerater) er det svært at vurdere, hvor den skal hen, og man er derfor nødt til at tænke kreativt og kommunikere med sit hold.. Ligeleds kan forskellige opgaver løses med tildelte handkaps (blindhed, stumhed, døvhed, mangel af en arm osv.), her kunne f.eks. bages en kage..

"2. Børn lærer og opnår erfaringer gennem legen. Børnene lærer sig selv at kende og udvikler selvtillid ved at undersøge, afprøve og bruge fantasien i legen. Samtidig udforsker de at klare forskellige udfordringer og opnår derigennem at få færdigheder i at kommunikere og være i et samspil med andre. "

Samtidig er det rigtig sjovt at være med (og også at kigge på), så på den måde får børnene en rigtig god oplevelse, og så har de et fællesskab de kan hygge sig om og grine af efterfølgende.

"3. Børn socialiseres gennem leg"

Når lærerne/pædagogerne observerer børnene ser de, hvordan børnene lærer at tage hensyn til hiandens svagheder, og er vil som regel være en eller to børn, som skiller sig ud og tager styringen over legen for på den måde at hjælpe alle til at få en god oplevelse, og for at styrke fællesskabet og holdet. 

"1. Pædagoger og forældre lærer en del om børn, når de ser børn lege og det kan ses, hvilke værdier det giver børnene, når de leger."

Anmeld

4. januar 2013

Rixer

Lyder som god erfaring..

 

Jeg havde forstået det lidt anderledes end du lige poientere

1. Jeg er igangsætter og lader et barn styrer denne aktivitet/leg (bordtennis) rundt om bordet, for jeg observerer, at de tager hensyn til hinanden og at de har det sjovt sammen og de er i dialog med hinanden under bordtennis kampen, de lærer og indgå i fælleskab med andre som skaber en social udvikling hos dem.. ved jeg fra lillemyr for han snakker om det 1. 

2. Ved jeg ikke helt hvad jeg skal sige, hvad de udvikler under kampen. altså hvis det er første gang de spiller så lærer de bl.a. hinanden bedre at kende og gå i dialog med hinanden, alder på tværs.. Der er forskel på at det har barn har spillet bordtennis første eller det har spillet det her bordtennis mange gange... Gennem oplevelser og erfaring ved at øve sig i den tid barnet har gået i klubben har barnet skabt sig færdigheder bl.a. med at spille det her bordtennis med andre

men er det sådan noget ^^

3. Barnet bliver socialiseret da barnet er med og er aktiv deltagende og har det rette engangement og lyst til at spille det her bordtennis, imens barnet spiller bordtennis indgår det socialt samspil med de andre ved at kommunikere med dem under kampen og det skaber så en personlig udvikling, da de bliver venner og lære hinanden bedre at kende.. De lærer og indgå i et fælleskab og have respekt for hinanden + de lærer og samarbejde med hinanden, da de socialiseres..

 

Er jeg forkert på den ?? FOrstår jeg det ikke ??

 

 

Anmeld

8. januar 2013

M (:

Rixer skriver:

Lyder som god erfaring..

 

Jeg havde forstået det lidt anderledes end du lige poientere

1. Jeg er igangsætter og lader et barn styrer denne aktivitet/leg (bordtennis) rundt om bordet, for jeg observerer, at de tager hensyn til hinanden og at de har det sjovt sammen og de er i dialog med hinanden under bordtennis kampen, de lærer og indgå i fælleskab med andre som skaber en social udvikling hos dem.. ved jeg fra lillemyr for han snakker om det 1. 

2. Ved jeg ikke helt hvad jeg skal sige, hvad de udvikler under kampen. altså hvis det er første gang de spiller så lærer de bl.a. hinanden bedre at kende og gå i dialog med hinanden, alder på tværs.. Der er forskel på at det har barn har spillet bordtennis første eller det har spillet det her bordtennis mange gange... Gennem oplevelser og erfaring ved at øve sig i den tid barnet har gået i klubben har barnet skabt sig færdigheder bl.a. med at spille det her bordtennis med andre

men er det sådan noget ^^

3. Barnet bliver socialiseret da barnet er med og er aktiv deltagende og har det rette engangement og lyst til at spille det her bordtennis, imens barnet spiller bordtennis indgår det socialt samspil med de andre ved at kommunikere med dem under kampen og det skaber så en personlig udvikling, da de bliver venner og lære hinanden bedre at kende.. De lærer og indgå i et fælleskab og have respekt for hinanden + de lærer og samarbejde med hinanden, da de socialiseres..

 

Er jeg forkert på den ?? FOrstår jeg det ikke ??

 

 



Jeg tror da ikke du er helt galt på den (:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.