Slut med sut - flerlinger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

512 visninger
7 svar
0 synes godt om
4. januar 2013

JeNoVa

Min ældste fylder 3 i næste måned, og tandlægen siger, hun skal holde op med at bruge sut så snart som muligt efter hendes fødselsdag. 

Hun har så to søskende, der er 13 måneder yngre, der også er meget glade for sutten. Det er blevet anbefalet, at de alle holder op med sutten samtidig.

Men hvordan skal jeg gribe det an, at de alle tre skal holde op med sut på én gang, og de to af børnene er kun 2 år gamle?

Jeg tænker på at lave en slags ritual, hvor vi efterlader sutterne et sted, så de kan se, at de er væk. Der er for eksempel et suttetræ i Bon Bonland, men der kommer vi nok ikke til lige forløbig. Andre forslag?

Er der ellers andre gode råd til at slutte sutten for flerlinger?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2013

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)
JeNoVa skriver:

Min ældste fylder 3 i næste måned, og tandlægen siger, hun skal holde op med at bruge sut så snart som muligt efter hendes fødselsdag. 

Hun har så to søskende, der er 13 måneder yngre, der også er meget glade for sutten. Det er blevet anbefalet, at de alle holder op med sutten samtidig.

Men hvordan skal jeg gribe det an, at de alle tre skal holde op med sut på én gang, og de to af børnene er kun 2 år gamle?

Jeg tænker på at lave en slags ritual, hvor vi efterlader sutterne et sted, så de kan se, at de er væk. Der er for eksempel et suttetræ i Bon Bonland, men der kommer vi nok ikke til lige forløbig. Andre forslag?

Er der ellers andre gode råd til at slutte sutten for flerlinger?

Nu VIL min pige ikke bruge sut, men kunne man ikke give den til påskeharen eller fastelavnsmanden, som så kommer med en fin udklædning i bytte ?

Anmeld

4. januar 2013

JeNoVa

Olivia's Moar skriver:

Nu VIL min pige ikke bruge sut, men kunne man ikke give den til påskeharen eller fastelavnsmanden, som så kommer med en fin udklædning i bytte ?

Dét kunne godt være en idé.

Er der flere?

Nogle erfaringer?

Dos and don'ts?

Anmeld

4. januar 2013

raca

binde sutten fast til sengen så det kun var ved sengen og ved indsovningen de havde den..

også vente på de selv blev klar. jeg ville ikke tvinge dem til at stoppe med en vane jeg selv havde givet dem. men måske begrænse den så det vær færet mugligt timer i døgnet de brugte den .

Anmeld

4. januar 2013

JeNoVa

raca skriver:

binde sutten fast til sengen så det kun var ved sengen og ved indsovningen de havde den..

også vente på de selv blev klar. jeg ville ikke tvinge dem til at stoppe med en vane jeg selv havde givet dem. men måske begrænse den så det vær færet mugligt timer i døgnet de brugte den .

Er det ikke farligt med hensyn til risiko for kvælning i snoren?

Jeg vil ikke vente, til de er klar, da jeg ikke er interesseret i at forårsage kosmetiske problemer for dem. Jeg har i øvrigt tvunget dem til at stoppe med andre vaner, jeg selv havde givet dem som f.eks. bryst og sutteflaske.

Desuden siger tandlægen, at det er underordnet, om de bruger sutten hele dagen eller bare 5 minutter om dagen til indsovning. Risikoen for åbent bid er den samme (ifølge vores tandlæge).

Anmeld

4. januar 2013

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Nu vi ikke kommet der til endnu. Men hvad med at tage i en legetøjsbutik og aflevere dem til den ansatte og så kan de få en gave for sutten.
Er den tanke jeg har når vi kommer dertil. Behøver jo ikke være en stor gave.

Anmeld

4. januar 2013

Dorthe1986

Kender en der havde to sæt tvillinger med 19 måneder imellem () og da de store skulle af med sutten, valgte hun bare at hård og kontant og tog sutten fra alle 4. Hun kunne simpelthen ikke overskue, at lade de mindste beholde deres sutter, og så ville de store bare rende og tage dem. Så det tog lige et par nætter, hvor de små var lidt urolige, men ellers kørte det bare.

Tror nu ikke jeg selv kunne være så kontant...

Anmeld

4. januar 2013

raca

JeNoVa skriver:

Er det ikke farligt med hensyn til risiko for kvælning i snoren?

Jeg vil ikke vente, til de er klar, da jeg ikke er interesseret i at forårsage kosmetiske problemer for dem. Jeg har i øvrigt tvunget dem til at stoppe med andre vaner, jeg selv havde givet dem som f.eks. bryst og sutteflaske.

Desuden siger tandlægen, at det er underordnet, om de bruger sutten hele dagen eller bare 5 minutter om dagen til indsovning. Risikoen for åbent bid er den samme (ifølge vores tandlæge).

jammen så fjerne du jo bare sutterne og siger de er væk. og giver barnet en bamse.  så er den jo ikke længre.

og nej jeg ved ikke hvad man gør.. min den ene brugte ikke sutter. og den anden stoppede selv som 2.5 årige.. dvs den blev faset ud.

og snoren skal self være så kort at de ikke kan blive kvælt..

kosmiske problemer.. øhh det er altså meget forskelligt hvor let børn udvikler suttebid. jeg har snorlige tænder og brugte sut til jeg var 5. men kun i indsovningen.

kan ikke helt forstå agumentet med at iden ikke er en faktor, det er den da i alle andre forhold.. sutten er en mekanisk påvirning af tænderne. ligesom bøjle men så vidt jeg ved skal man bruge bøjle i rimlig mange timer pr dag for den virker.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.