Bruge det hele

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

679 visninger
5 svar
0 synes godt om
16. december 2012

LilleSmølf

Vi er to mennesker, der ikke er så glade for at smide mad ud, men selvom vi laver madplaner så godt vi nu kan (vi er lige flyttet så vi skal lige ordenligt i gang først) er der altid ting, der ikke bliver brugt.

Fx. er der altid gulerødder og kartofler til overs og vi når ikke at bruge det før det bliver gammelt. Iceberg salat, selvom det er et lille hovede, står også altid og bliver brunt.

Og så er der de ting som fx. bacon i tern og creme fraiche, som bliver købt til en speficik ret, men som jeg synes er svært at få brugt helt op.

Så jeg vil meget gerne høre, om der er nogen, der har idéer til, hvordan vi kan formindske madspildet uden at skulle spise kartofler 3 gang om dagen. I forvejen spiser vi meget kartofler/grøntsager og knapt så meget kød, så dér er der ikke noget at komme efter 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2012

FrkZier

Odense92 skriver:

Vi er to mennesker, der ikke er så glade for at smide mad ud, men selvom vi laver madplaner så godt vi nu kan (vi er lige flyttet så vi skal lige ordenligt i gang først) er der altid ting, der ikke bliver brugt.

Fx. er der altid gulerødder og kartofler til overs og vi når ikke at bruge det før det bliver gammelt. Iceberg salat, selvom det er et lille hovede, står også altid og bliver brunt.

Og så er der de ting som fx. bacon i tern og creme fraiche, som bliver købt til en speficik ret, men som jeg synes er svært at få brugt helt op.

Så jeg vil meget gerne høre, om der er nogen, der har idéer til, hvordan vi kan formindske madspildet uden at skulle spise kartofler 3 gang om dagen. I forvejen spiser vi meget kartofler/grøntsager og knapt så meget kød, så dér er der ikke noget at komme efter 

når jeg laver madplan, sørger jeg altid for at lave to retter efter hinanden hvor jeg skal bruge kartofler, sådan så jeg netop for brugt kartoflerne, så fx mandag spiser vi et eller andet med kartofler som tilbehør og så torsdag for vi kartofelmos eller lign

men mange ting kan jo også fryses ned, creme fraiche er nok ikke så fryseegnet men nu nævner du guleroder og creme fraiche, så kunne du jo skære de resterende guleroder ud i stænger og lave dip af fraichen, så bliver det også brugt

Anmeld

16. december 2012

Musse21

Odense92 skriver:

Ofte fryser jeg det ned.. Hvis der er bacon eller kød i overskud fryser jeg det ned..

Når vi har noget der er ved at blive for gammelt som fx.Kartofler, gulerødder, porre, brocoli, hvidkål ovs snitter jeg i fine strimler eller tern giver dem et let opkog og så i fryseren.. Så har men til en aften det skal være nemt eller work retter..

Anmeld

16. december 2012

L&V

Odense92 skriver:

Bacon kan du jo bare fryse. og grønsagerne ku skrælles og hakkes gives et lille opkog også i små portioner i fryseren også var der suppefyld .. Creme fraish ku du bruge til at bage med evt

Anmeld

16. december 2012

LilleSmølf

Det var ikke lige faldet mig ind at fryse det ned. Er lige gået fra at dele en mini frysebox til at have en dejlig stor fryser, så det skal da helt klart udnyttes bedre

Anmeld

16. december 2012

B&J

Musse21 skriver:

Ofte fryser jeg det ned.. Hvis der er bacon eller kød i overskud fryser jeg det ned..

Når vi har noget der er ved at blive for gammelt som fx.Kartofler, gulerødder, porre, brocoli, hvidkål ovs snitter jeg i fine strimler eller tern giver dem et let opkog og så i fryseren.. Så har men til en aften det skal være nemt eller work retter..

det er også det vi gør her hjemme

fordi alle de små ting kan tit bruges til en tærte

kartofler køber vi altid max 2 kg og sørger for at bruge dem op vi ligger dem så de godt kan holde 1-2uger...

gullerødder kan du også altid have i en skål i køleskabet så i kan gå og gnaske det har vi altid og det er super dejligt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.