Argh!!! den skide seng!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. december 2012

Frøken J.

Janni. skriver:

Vigtigst af alt, når i begynder at ændre på disse ting, så hav overskuddet med jer. Et halvhjertet forsøg er synd for jer alle. 

til jer, håber det snart lykkedes for jer. 

Det er nemlig rigtigt, og det er næsten det sværeste! Det var den fejl vi gik i starten, det med at give op. Det lykkedes først, da vi sagde: "Ej, nu skal det være!!!" - og det er så vigtigt at holde fast. I aften ville Rose ikke sove, jeg er alene hjemme med hende i dag, og jeg var tå tæt på at putte hende i klapvognen, for det virker jo. Men fik taget mig selv i nakken og tænkt, at det nytter bare ikke at gå tilbage til de gamle vaner

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2012

Mor til Mike

Musen5 skriver:

Hej piger.

Er ved at få spat af Leah. Hun er indtil nu faldet i søvn ved en af os og da hun snart blir 1,5 år sys vi det er på tide at hun lære at sove i sin egen seng. 

Hun får natkram og kys og får vand og blir puttet under dynen. Det sekund hun blir lagt ned begynder skrigeriet! Og hun bliver ved. Hendes rekord er næsten 2 timer straight. 

Hun nægter at ligge ned og oftest ligger hun og snakker for at holde sig vågen hvilket hun gerne gør i flere timer oxo. Alt imens en af os sidder v siden af sengen. 

Jeg er ikke ude efter en vupti-og-så-kan-hun-sove-selv ting. Vil bare gerne ha nogle råd til at hun ikke skriger hver gang Hun får at vide at hun sove. Sys det er synd at hun skal blive ked og at vi ender m at skælde ud. Det sku jo helst være rart at komme i seng. 

Så piger hjæææælp mig

/Mette

For det første: Hav en aften rutine.

Børst hendes tænder, tænd natlyset (hvis hun har sådan et?) læg hende i sengen, giv hende et kys og sig "nu skal du sove skat, godnat". 

Begynder hun at skrige og hyle, går i ind til hende og er fuldstændige rolige. (ikke noget med at blive vred eller irriteret!) Lægger hende ned og gentager sætningen.

Det bliver i ved med - Bliver hun helt hysterisk, kan i tage hende op kort og berolige hende, eller give hende et glas vand, og så er det i seng igen.

Når hun finder ud af 'hov.. de mener faktisk det her! det er nok ikke så slemt endda..' så giver hun sig hen til søvnen.

Men det er VIGTIGT at i virker bestemte og rolige, ellers bliver hun forvirret og så virker sengen og sovetid ikke som en rar ting.

I starten er det VIRKELIG voldsomt og slet ikke til at bærer! Men efter en uge vil i se store forandringer, og hun kan måske allerede der falde i søvn unden det store dramaskrig.

Anmeld

7. december 2012

Musen5

Frøken J. skriver:

Den slags kommentarer fordrer da i hvert fald ikke en masse venlige svar  Men nu svarer jeg alligevel!

Nu skriver du, at i ender med at skælde ud, når hun skriger så længe. Det skal i for det første lade helt være med! Jeg forstår godt det er frustrerende - herreste gud, jeg stod inde i stuen og tudede her til aften, da Rose ikke ville sove men bare skreg - men selvom i bliver frustrerede og irriterede, så er det netop det i skal gøre: Gå ind i stuen, eller bare et hvilket som helst andet rum og skrig ind i en pude, hvis det er det der skal til for at få frustrationen ud. For nu skal hun for det første væk fra den tryghed, som hun har haft hele livet, og oven i købet bliver far og mor sure på hende, fordi hun skal vænne sig til det her nye sted. Og så er sengen og puttetiden med det samme koblet med noget negativt - Og hermed er i inde i en ond cirkel.

Det er pisse svært, trust me I know, men husk jer selv på, at hun ikke gør det, fordi hun bevidst vil være på tværs og irritere jer. Men hun har været vant til at have far og mor lige ved siden af sig, og pludselig skal hun ligge alene i den her ensomme seng! Og det er bestemt et skridt der skal tages, men i skal også respektere hendes følelser, og at omvæltningen godt kan tage tid.

Det er lidt svært at sige, hvad i skal gøre. Når i sidder derinde, taler i så med hende? I de perioder med Rose, hvor jeg har skulle sidde på værelset, sidder jeg blot så hun kan se mig, men ikke røre mig, og jeg har ikke øjenkontakt eller taler til hende. Kun hvis hun alligevel bliver ked af det, siger jeg stille og roligt, at nu skal du sover, godnat, eller også synger jeg godnatsangen igen. - I den forbindelse skal i jo nok også have opbygget et nyt fast putteritual, nu hvor hun sover et andet sted. Hvad er jeres ritual?

Dernæst har vi gjort det, at bliver hun rigtig ked af det, så tager vi hende lige op og giver hende et kram, så hun falder til ro, og så lægger vi hende igen. Det er der så nogen der mener man ikke skal gøre, men jeg har ikke hjerte til bare at lade hende stå, når hun er ked af det, og det har kun haft en gavnlig effekt her.

Og så tænker jeg, at det er vigtigt det er det samme der sker. I den periode med Rose hvor det var slemt, skiftede vi mellem tusinde ting i et desperat forsøg på at få hende til at sove. Tog hende op og vuggede hende i armene, puttede hende i barnevognen osv. osv. - men det virker klart bedst at sige til sig selv at "Nej, nu er det det her vi gør, og det bliver ikke anderledes" - Selvfølgelig gjort med kærlighed og omsorg.

Men uanset hvor frustrerede i bliver, så må og skal hun bare ikke se det, for så bliver hun bare endnu mere utryg. Det er svært at vænne sig til at sove alene, og det kan godt ske nogen vil sige, i skal lade hende skrige og så forlænge intervallet i går ind med, men jeg kan faktisk godt se det fornuftige i det første stykke tid at sidde derinde. Men jeg ville nok ikke sidde derinde, hvis hun bare pludrer og snakker  - kun hvis hun er ked. 

Men bortset fra alt det, tror jeg ikke rigtig nogen kan sige, at sådan får du hende til at lade være med at skrige. Chris McDonald har det fine begreb: TTT - Ting Tager Tid. Og det tror jeg også må være nøglen her, når hun har været vant til at sove hos jer. Husk at rumme hendes følelser og fortæl hende, at i godt forstår det er svært, men at i er lige dér hvis hun har brug for jer. Det kan godt ske, hun ikke forstår det til fulde, men det giver alligevel en tryghed.

Håber det var brugbart

Ps. den klassiske - om hun kunne have noget med ørerne Men tror mere det er en form for separationsangst efter samsovningen, som er meget naturlig

Pps. dømmer ikke jeres samsovning - Jeg er meget pro samsovning 

Det er netop derfor jeg spørger om råd. Sys ikke det skal være en ubehagelig oplevelse at blive puttet.

Hun får børstet tænder og nogle dage bad. Hygger stille og roligt i stuen inden hun skal i seng.

Hendes seng står inde hos og og hun har altid sovet i den, men er faldet i søvn hos os.

Som det er nu får hun et kram og et kys, der bliver tændt natlampe og puttemusik og jeg putter hende. Inden jeg når at sætte mig på sengen (max30 cm derfra) står hun op i sengen og skriger.

Jeg prøver at lægge hende ned, give nyssedynen og dyne på og derefter lægger jeg mig helt stille på sengen og "ignorere" hende.

Hvis hun skaber sig ignorere jeg hende og de gange hvor det er ægte gråd bliver hun selvfølgelig trøstet. Men ikke taget op. HVIS jeg taler til hende er det i en rolig stemme hvor det bliver fortalt at hun skal lægge sig ned fordi det er sovetid...

Dette virker oxo... NOGLE gange. Så er der de gange hvor man bare er ved at gå til eftersom man har sovet max1½ time natten før, hun er komplet hys og uden for pædagogisk rækkevidde osv osv osv..

Har vitterligt oxo prøvet den m puden.

Var til lægen med hende igår... Intet på ørerne. Hun er en lille tryghednarkoman så tror mest det er derfor.

Og gruer da oxo for hvordan det hele kommer til at gå da hun skal skifte dp d 17/12.

Ved ikke om vi ender med at opgive og vente m "sove selv" indtil hun er faldet i den nye dp.

Det ville hjælpe bare at vide hvor hun sku hen?!?!?!?

/Mette

Anmeld

7. december 2012

Musen5

tarkoflen skriver:

Gør det noget, at hun ligger og snakker med sig selv? Eller er det fordi l skal være derinde? Jeg passede på et tidspunkt nogle børn, som altid lå og snakkede med sig selv og hyggede med en bog eller bamse, når de skulle sove! Så fik de lige gearet lidt ned i deres eget tempo... Første gang troede jeg at pigen forsøgt at prøve grænser af, når det var mig der skulle putte, men forældrene fortalte at det var hendes måde at falde i søvn på, så det var helt ok...

Men jeg kan godt se, at det er uholdbart, hvis l skal sidde derinde!

Det gør absolut ikke noget at hun ligger og snakker med sig selv... ell dvs til en hvis grænse gør det.

Det er ikk særligt fedt at hun holder sig vågen fra kl 19 til 21-21.30 med at snakke når vi skal op dagen efter kl 6.15. Hun er alt andet end morgenmenneske. Hun er så piisesur om morgenen når hun ikke har sovet nok.

Men mest af alt så er det ikke særlig fedt at vores voksen alene tid skal bruges med at den ene sidder og glor ind i en væg i stuen og den anden forsøger at putte en komplet hystade.

Vi værdsætter vores voksen tid da der er 4 børn i familien. Vi nyder at kunne tale sammen og derfor bliver jeg så irriteret over at skulle ligge og prøve på at holde mig vågen i 2 timer i et næsten mørkt soveværelse bare fordi damen skal være stædig....

/Mette

Anmeld

7. december 2012

tarkoflen

Musen5 skriver:

Det gør absolut ikke noget at hun ligger og snakker med sig selv... ell dvs til en hvis grænse gør det.

Det er ikk særligt fedt at hun holder sig vågen fra kl 19 til 21-21.30 med at snakke når vi skal op dagen efter kl 6.15. Hun er alt andet end morgenmenneske. Hun er så piisesur om morgenen når hun ikke har sovet nok.

Men mest af alt så er det ikke særlig fedt at vores voksen alene tid skal bruges med at den ene sidder og glor ind i en væg i stuen og den anden forsøger at putte en komplet hystade.

Vi værdsætter vores voksen tid da der er 4 børn i familien. Vi nyder at kunne tale sammen og derfor bliver jeg så irriteret over at skulle ligge og prøve på at holde mig vågen i 2 timer i et næsten mørkt soveværelse bare fordi damen skal være stædig....

/Mette

Det kan jeg SAGTENS forstå! Det var mere hvis hun kunne ligge og snakke sig selv i søvn, altså uden l sad derinde!

Jeg kommer lige i tanke om, at min lillebror havde rigtig godt gavn af sådan noget roligt musik... Man kan blandt andet købe noget på apoteket, men sikkert også på nettet! Og så har jeg lige købt søs fengers vuggeviser, den er så hyggelig og rigtig rolig, måske det kunne give lidt tryghed, hvis der kunne køre sådan noget helt roligt i baggrunden, så hun ikke føler sig helt alene?

Håber l finder en rigtig god løsning, for der er bestemt ingen der er tjent med den kamp l har nu, hverken jeres datter eller jer!

Anmeld

7. december 2012

Musen5

tarkoflen skriver:

Det kan jeg SAGTENS forstå! Det var mere hvis hun kunne ligge og snakke sig selv i søvn, altså uden l sad derinde!

Jeg kommer lige i tanke om, at min lillebror havde rigtig godt gavn af sådan noget roligt musik... Man kan blandt andet købe noget på apoteket, men sikkert også på nettet! Og så har jeg lige købt søs fengers vuggeviser, den er så hyggelig og rigtig rolig, måske det kunne give lidt tryghed, hvis der kunne køre sådan noget helt roligt i baggrunden, så hun ikke føler sig helt alene?

Håber l finder en rigtig god løsning, for der er bestemt ingen der er tjent med den kamp l har nu, hverken jeres datter eller jer!

Hun har musik vis babyalarmen, men hun er så hys at hun slet ikk lægger mærke til det :-(

/Mette

Anmeld

7. december 2012

tarkoflen

Musen5 skriver:

Hun har musik vis babyalarmen, men hun er så hys at hun slet ikk lægger mærke til det :-(

/Mette

Øv hvor frustrerende! Hun er vist en bestemt lille dame

Anmeld

9. december 2012

Musen5

tarkoflen skriver:

Øv hvor frustrerende! Hun er vist en bestemt lille dame

Tja... man kom ikke til verden på tværs for ingenting *GGGGG*

(Hun kom til verden v ks da hun lå på tværs?!?!?!?!)

Så ja hun er en MEGET bestemt lille frøken. Ville ikke have det anderledes, men kunne godt undvære at det var når hun skulle sove.

/Mette

Anmeld

9. december 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

Kigger med. Ida er også ved at være tung at have i armene når hun skal sove 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.