Hvor lang barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. december 2012

Annette A

Generelt handler det om at gøre det som passer til ens situation og det som man har det bedst med vil smitte af på barnet et langt stykke af vejen. Hvis man har dårlig samvittighed vil barnet jo bemærke det og igen så er det jo både fordele og ulemper ved tidlig og senere start. Tidlig start gør at barnet har relativt nemt ved at vænne sig til nye mennesker der passer det mens det ofte resulterer i at immunsystemet ikke er helt parat og der kommer en del sygedage. Som fx halvandet årig er immunsystemet langt bedre rustet men det kan være sværere at køre dem ind i en ny rytme med nye mennesker.

De fleste fra min mødregruppe kunne slet ikke holde ud at gå så længe hjemme, så den første sendte sit barn afsted som 7 mdr og de andre mellem 8-10 mdr. Selv går jeg hjemme med mit eget barn til han er 18 mdr hvilket er helt sort for dem. De forstår simpelthen ikke hvordan jeg kan holde det ud. Selv vil jeg sige jeg nærmest ikke kan holde andet ud, da jeg elsker selv at tage mig af mine børn når de er små, men synes så også, at han skal afsted senest som 18 mdr ligesom vores første barn, da det er vigtigt for deres sociale liv og dannelse at komme ud blandt andre børn. En anden grund til jeg også har vagt at holde ham lidt længere hjemme er, at jeg færdiggjorde mit studie mens jeg var på barsel med ham de første 4 mdr af hans liv og der var det min dårlige samvittighed der også påvirkede det valg. Ikke at han bemærkede det vildt meget udover vi skulle tidligt afsted om morgenen og jeg selvfølgelig arbejde med eksamensopgaver på livet løs. Men det gik så fint og han var aldrig utilfreds og jeg blev færdiguddannet, hvilket jeg jo er lykkelig for nu.

Har selv kun gode erfaringer med at vente med senere start til min første søn og derfor har jeg valgt det igen. Men kender også mange der ikke synes de længere kan stimulere deres børn når de bliver 8-9 mdr og bare synes det er bedst de kommer ud og opleve noget mere. Hvis man står overfor en situation hvor ens uddannelse skal gøres færdig er det jo også en vigtig prioritet som også er til gavn for barnet. Så synes man skal vælge den vej der passer til ens liv. Man bliver jo ikke en bedre forældre af at gøre det ene eller det andet og vi skal have lov at gøre det som vi hver især har behov for.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2012

L&V

Kitkat92 skriver:

I dag oplevede jeg, at en fra mit hold gjorde opmærksom på, at hun altså synes, det da er alt for tidligt at lade sit barn begynde i vuggestue som 8 måneder gammel. Det gav mig lidt stof til eftertanke.

Er det egoistisk kun at holde barsel i et halvt år? Med den begrundelse, at man gerne vil tilbage og få gjort uddannelsen færdig, for så at kunne forsørge sit barn i fremtiden.

Der det muligt at tage f.eks. 9 måneder, frem for enten 6 eller 12, på en videregående uddannelse?

Om det er tidlig start i institution, handler det ikke også om barnets udvikling, størrelse, sind, hvor mange børn der er pr. voksen og om hvor mange timer i dagplejen/vuggestuen det drejer sig om?

Jeg tænker, at på mit studie har jeg typisk 4 lektioner à 45 min.  om dagen samt 30 min. transport hver vej og en skemafri dag om ugen. Min kæreste er også studerende til den tid. Det må da give gode muligheder for, at barnet ikke skal tilbringe hele dage ude af hjemmet?

Snak snak, vil hellere høre jeres meninger og erfaringer
Man skifter jo nok perspektiv, når man selv står i situationen.

Jeg aner ikke hva muligheder du har men hvis der er en far ku han jo ta lidt.. Jeg syntes 8måneder er noget tidligt og det siger min erfaring fra mit arbejde i vuggestue mig også

Anmeld

5. december 2012

Papillon

Tak for de mange gode svar

Selvfølgelig er det vores eget valg, men det er rart at få lidt forskellige syn på sagen - også fra nogle, der selv har oplevet det og derfor har erfaringer at dele af.

Jeg ville ønske, at jeg bare kunne sige 8-9-10 måneder, men da det jo skal passe med semestre, så hedder det 6 eller 12 måneder. Det ene virker lidt for kort, det andet lidt for langt. Desuden tror jeg slet ikke, at jeg kunne holde til at gå hjemme et helt år
Jeg tror heller ikke, at det vil være muligt for min kæreste at tage barsel, da han er i gang med HF til den tid.

Jeg hælder nok mest til den korte version, og så forhåbentlig finde en sød dagplejer. Mine to brødre og jeg har også selv været sat i dagpleje eller vuggestue fra 4-7 måneders alderen.
Det kommer selvfølgelig an på situationen til den tid, barnet selv og mavefornemmelsen - men man gør sig jo gerne nogle tanker allerede nu

Anmeld

6. december 2012

Tanjadamgaard

110811 skriver:

Hmm.. Min søn startede i vuggestue da han var 6 mdr pga jeg skulle starte på studie. Det er gået glimrende, og han elsker stadig sin mor, og han kan de ting han skal

Jeg ser intet problem i det, men kulturen i dk er at man går hjemme med sine børn og nyder tiden. Jeg egner mig ikke til at gå hjemme, og har nydt det 10000 gange mere, efter at jeg fik noget at lave ved siden af. Min søn var ikke i institution fra 7-16:30 hver dag jo... Som studerende har man mange muligheder for korte institutionsdage og samtidig nå det man skal. Specielt hvis man prioterer at få læst lidt om aften efter baby er kommet i seng

Mærk efter med dig selv - men jeg synes bestemt ikke det er egoistisk!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.