ja, tør man det? og hvad indebærer det?
Jeg er 16 uger henne og går lidt og grubler over fødslen.
jeg gik og drømte om en hjemmefødsel da vi skulle have vores 1 barn. det endte med et kejsersnit, fordi hun lå i underkropsstilling. en rigtig voldsom oplevelse.
da vi skulle have barn nr 2 var det med overvågning, på hospital. fødslen gik rigtig godt og der var ikke nogen tegn på at min livmoder led overlast ved arret.
nu er nr 3 så undervejs
super dejligt!
har været til den første samtale med jordemoder, som forklarede at hun ikke ville anbefale det. men at det ikke er hende der bestemmer hvad jeg har lyst til..... men det er imod hvad de anbefaler.
jeg har undersøgt det lidt:
der er 1 % chance for at livmoderen sprækker under fødslen efter en kejsersnit, har man født vaginalt efter et kejsersnit, falder den % med det halve. så en halv % chance for at sprække denne her gang.
jeg skrev til den fødsels doula som er til knyttet ekspert panelet herinde og spurgte om en hjemmefødsel kunne være en mulighed. hun svarede at det fine forløb ved min søns fødsel, gjorde at min livmoder havde taget godt imod veerne og godt kunne klare presseveerne. så hun så ikke nogen forhindring i en hjemmefødsel.
jeg skrev også med den jordemoder som er med i ekspert panelet herinde. hun svarede at hun ikke ville love mig at nogen jordemoder ville være med på en hjemmefødsel eller at jeg kunne føde i vand, fordi der er den minimale risiko. og er der en risiko så vil jeg få svært ved at finde en jordemoder som vil tage ansvaret. men at det "kun" er anbefalinger.
jeg har læst mig til rigtig meget. nogen har "fået lov" til at føde i vand fordi det har betydet meget for dem, selvom det var nr 2 fødsel efter et kejsersnit.
så nu går jeg lidt med to overvejelser (det betyder rigtig meget for mig og jeg stresser meget af hospitaler. jeg følte mig meget bundet og stresset over at blive overvåget, det der med at man kan se en ve der er på vej, virker ikke godt på mig)
den ene: at gå fuldstændig imod alle anbefalinger og vælge en hjemmefødsel, i afslappede omgivelser.
den anden: at føde i vandpå hospitalet, så hvis der skulle gå noget galt, så er vi ikke mange meter fra oprationsstuen. der er flere hjælpe midler, smerstilliende osv.
jeg har læst mig til at der er en masse papirer og samtaler i forbindelse med det at man går imod jordemoderens anbefalinger.
nogen der har/ved noget om det??
nogen der evt. har prøvet det?
ville du turde at "gå imod" din jordemoder og de anbefalinger hun giver??
det er et følsomt emne for mig, og jeg er slet ikke færdig med at tænke færdigt