Anonym skriver:
Jeg er ano, da jeg faktisk synes at det her er pinligt.
Jeg har for ca 3 uger siden fået en ny killing. Den var 15 uger da jeg fik den.
Hun er så sød og dejlig, hun er faldet rigtig godt til med de 3 andre misser, og jeg har virkelig knyttet mig til hende allerede. MEN hun tisser hvor hun ikke skal!
Så snart hun ser noget blødt. En sofapude, en seng eller lignende.. Så skal der tisses på den.
Hun er blevet tjekket for krystaller i urinen ved dyrlægen. Der er intet fysisk i vejen med hende.
Jeg håber virkelig at nogen herinde har været ude for noget lignende, og kan fortælle mig hvad jeg skal gøre her.
Jeg er villig til at lægge alt det arbejde i der kræves for at løse det her, for jeg elsker hende, og jeg mener at sådan noget som aflivning altid bør være aller sidste udvej, men hvis ikke hun stopper, kan jeg jo ikke have hende, og jeg kan heller ikke videreformidle hende med den grimme vane.
Hun er indekat i øvrigt, og jeg bor på 4. sal, så der er ikke nogen muligheder der.
-og bakken er selvfølgelig ren og der er rigeligt af dem. Forskelligt grus er prøvet.
Please hjælp. Det her går mig virkelig på.
Urenlighed kan have mange årsager og det er vigtigt at finde årsagen, ikke mindst fordi urenlighed af urin er en slags nødråb fra kattens side. Det kan skyldes alvorlige fysiske sygdomme, men også ubehagelige psykiske årsager. Især kan der være tale om stress ( hjem med flere katte, ens egen påvirkning ved at være stresset eller ude af følelsesmæssig balance).
Først skal du finde ud af om der er tale om markering ( strintning) eller om der er tale om urinering (siddende).
Katten er fra naturens side ekstrem renlig. Det kan godt være, at vi mennesker synes at kattebakken er ren, men for katten kan det være mere end slemt. En anden kats urin kan være en trussel, selvom kattene bor under samme tag. De fleste rengøringsmidler indeholder dufte som klorin, salmiak der for katten er det samme som fremmed kat - altså trussel.
Derfor skal man under ingen omstændigheder afvaske de steder katten urinere uden for bakken med alm. rengøringsmiddel. I nogle tilfælde hjælper det at afvaske kattetoilettet med f.eks kolorin med fyrrenåleduft, da mange katte finder det tiltrækkende. Samme effekt kan baldrian og lign. krydderurter have.
De steder, hvor katten urinere uden for bakken kan vaskes med R10 som kan købes i Matas og hos en del dyrlæger. Dette fjerner lugt, men afsætter ikke en ny. Derefter kan stedet sprøjtes med Feliway.
Det var bare lige lidt råd fra mig, men det kan også skyldes f.eks ommøblering, nye familiemedlemmer ( som ny kæreste), hvis katten urinere på ting kan det have to årsager som "jeg er bange og beroligere mig selv - på ejerens ting), "jeg er truet og vil lige fortælle hvem der betaler huslejen her - på ikke ejers ting".
Som skrevet øverst kan der være et utal af årsager, hovedsagen er at man finden den.
/Fenja