Jeg har ikke lige nogen eksempler her, men jeg synes, at som regel er de bedste billeder dem, hvor fotografen er gået tæt på og er i perfekt øjenhøjde med barnet, som ser lige i linsen.
Pas på baggrunden! Hvis man tager billeder hjemme er der næsten altid møbler eller andre ting i baggrunden, og det kan forstyrre en masse i det færdige billede. Da børnene var helt små hængte vi et lagen over en dør og satte børnene i en barnestol et par meter foran. På det færdige billede er baggrunden bare difus, neutral hvid og forstyrrer ikke.
Det kan være smart, hvis du har forberedt et lille lager af tøjdyr/legetøj, som dit barn ikke har set/brugt så meget et stykke tid. Så har du noget, du kan fange barnets blik/interesse med.
Vi fik vores den yngste til at se i kameraet ved at have en lille hånddukke, som jeg stod med lige bag fotografen. Den gemte sig bag ryggen på fotografen og tittede frem på forskellige steder. Det, syntes han, var vanvittig morsomt. Når billedet så skulle tages, viste dukken sig over fotografens hoved og forsvant så igen lige ned bag kameraet. Hans blik fulgte med og bingo - så så han lige i kameraet.
Lykke til med fotograferingen. Det bliver helt sikkert morsomt!
Anmeld