Satans skriver:
Jamen hvordan skal hundene så skabe deres rang orden ? Fra naturens side så får man tæsk hvis man ikke indordner sig under førehunden/ den hund der bestemmer på dens territorium..
Og hvis nap/biden kan undgåes så er det da bare skønt, men hvalpen skal også lære grænserne fra andre hunde.. Og hvis den overskrider og ikke lytter når de første makeringer kommer (stirren, knurren, visen tænder mv) Så må den have af vide at den "gamle" hund altså mener det, og det sker ved nap/biden/ dominans 
At tage hvalpen fra i tide og utide fordi at man syntes at nok er nok, kan lige så vel gå galt.. Vi gjorde det med vores franske bulldog hvalp, og han følte sig bare mere matcho næste gang, for teknisk set så "vandt" han jo "kampen".. Lige indtil at hundene fik lov til at skabe deres rangorden, så har han opført sig nogenlunde siden.. hans ego kommer nogengange i vejen
hankøn altså 
Men det er også kun ved mine forældres hunde, som han besøger jævnligt.. Ved fremmede hunde, der får de lov til at hilse/lege - og hvis hundene (som regel vores matcho-køter) ikke kan finde ud af hvornår nok er nok, så bliver han skilt fra.. 
Det jeg mener er at der ikke skal være rangorden mellem fremmede hunde.
Hvalpen skal ikke fjernes i tide og utide. Hvis den ikke falder ned, så stopper legen fuldstændig. Vi skylder vores hunde at hjælpe dem, så det så vidt muligt ikke ender ud med at nogle skal sige fra. Dvs. at vi allerede skal gribe ind, når en af parterne viser tegn på at det er ved at blive for meget. Der er mange måder at gribe ind på, også der skal man gøre det så det helst ikke optrapper nogen konflikt, for det er selvfølgelig lige så skidt. Det er der hundeskolen kan være god. Der man forhåbentligt kan få redskaber til at se hvornår det er god leg og hvornår det er dårlig leg.
Hvis vores hunde selv skal sige fra er der risiko for, at den næste gang, vil være på forkant. Det samme med hvalpen, hvis den får tilpas mange dårlige oplevelser med fremmede hunde, er der risiko for at den også vil være på forkant.
Det her gælder selvfølgelig primært møder mellem fremmede hunde. Som sagt er det lidt anderledes i ens egen hundeflok.
Min egen har også et ego der siger spar 2. Han kan bedst lide sig selv, og derefter så sig selv