Helle Tind skriver:
Hej
Jeg vil høre om I vil hjælpe med min mands skoleopgave. Han læser til pædagog og ved at undersøg hvad os med børn synes om følgende ting. Kom med jeres kommentar til sagen.
Vil I helst have have jeres børn på i en seperat vuggestue/børnehave eller en kombiinstitution? hvorfor dette valg?
Mener I at hverdagen i institutuinerne er for skemalagt, så der er for lidt tid til spontan leg mellem børnene? Gerne med uddybelse?
Synes I det er OK, at førskoleforløbet er i børnehaven i dag? Førhen var der jo en opstartsperiode i børnehaveklassen (I dag 0. klasse).
Mange tak for hjælpen!!
Hilsen Helle
Vil I helst have have jeres børn på i en seperat vuggestue/børnehave eller en kombiinstitution? hvorfor dette valg?
Min søn går i en integreret institution, og har gjort i ca. 1 år. Han går i vuggestuedelen. Jeg valgte integreret for at gøre overgangen til børnehave så let for ham (og os!) som mulig, i det han kender huset, har mulighed for at besøge børnehaven i ugerne op til opstarten, samt har mulighed for, efter opstarten, at søge tilbage til vuggestuen og sige hej af og til.
Ydermere er jeg af den opfattelse, at børn lærer rigtig meget af hinanden, og af at skulle være der for hinanden/passe på hinanden. At de små finder ud af, de ikke behøver være skræmt over de store, og at de store lærer at hjælpe og passe på de små. I vores institution er der 3 kvarter morgen og eftermiddag hvor både børnehavebørn og vuggestuebørn er sammen - ligeså er de sammen med "hinandens" personale. På den måde vil der også være "kendte ansigter" for vuggestuebarnet som besøger sin nye børnehave inden opstart.
Mener I at hverdagen i institutuinerne er for skemalagt, så der er for lidt tid til spontan leg mellem børnene? Gerne med uddybelse?
Som pædagogstuderende i en vuggestue kan jeg se rigtig mange fordele ved den struktur der findes i danske daginstitutioner. Forskning om børns hjerner viser, at de har stor gavn af struktur og forudsigelig, det mindsker mængden af konflikter og øger generelt barnets velvære. Er det mon ikke Antonovsky der siger, vi alle har brug for vores kasser og systemer for at interagere og føle os tilpasse? (altså, jeg kan ikke huske om det ER ham, men der er en der siger det i hvert fald
)
Når det så er sagt, kan jeg da savne spontanitet, men sådan er det i mine øjne generelt med små børn. De har brug for mad, brug for at sove og brug for en tør ble. Og derfor må man justere rammerne og omstændighederne, så de behov kan opfyldes. For mig går de behov forud for mit behov (også mit behov på mit barns vegne) for spontanitet. Det skal tids nok komme.
Som mor tænker jeg også at struktur er rigtig godt og vigtigt. Jeg kan mærke hvordan min søn trives ved at vide, at når vi kommer ind i vuggestuen, skal overtøjet af, sutskoene på, vi skal sige godmorgen og vi skal vaske fingre. Det er ikke hverken surt eller træls for ham, og den tid hvor småbørn evt. bare "flimrer" rundt og ikke er "i struktur" bliver ofte konfliktfyldt. Det er min oplevelse - både som mor og som kommende pædagog - at småbørn har brug for "flimmer", men helst guided af en voksen, så de kan "flimre" i fred.
Synes I det er OK, at førskoleforløbet er i børnehaven i dag? Førhen var der jo en opstartsperiode i børnehaveklassen (I dag 0. klasse).
Uden at have så meget viden på området, mener jeg det er ok. På baggrund af den viden man i dag har om, at børn har lyst til at lære, at de synes det er sjovt, og at de er enormt dygtige til at tilpasse sig, synes jeg det er rigtig fint. Uden at få udenlandske tilstande (hvor fx 3 årige franskmænd starter i skole) tænker jeg at man endda kunne starte indskolingsforløbet endnu tidligere, uden at det ville have negativt effekt/indflydelse på børnene. Dog mener jeg det er rigtig vigtigt, at have fokus på leg og venskaber imens!
Jeg håber mine svar er brugbare, jeg har forsøgt at svare både som kommende pædagog og som mor 
Hvilken opgave er din kæreste igang med?