Besøgt en vuggestue i dag..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

418 visninger
8 svar
0 synes godt om
6. november 2012

Camilla30

Hej Piger

Vi er meget i tvivl om, hvorvidt vi skal vælge en vuggestue eller en dagpleje, når vi får brug for at få lille passet. Af hensyn til mit/vores job, er vi nødsaget til at aflevere hende når hun er ret lille, mellem 6 og 8 mdr. Derfor har jeg været på besøg i en vuggestue i dag for ligesom at have forudsætningerne lidt bedre på plads ift. en afklaring af hvad vi skal vælge. Vuggestuens åbningstider passer genialt til vores arbejdstider og vuggestuen ligger ca. 100 meter fra, hvor vi bor... Alligevel er der noget i mig der stritter lidt imod en vuggestueplads og selvom personalet både var sødt og omsorgsfuldt overfor børnene syntes jeg virkelig børnene græd meget i de 1½ time jeg var der og jeg oplevede en konstant  larm/uro. Lige nu hælder jeg nok mest til en dagplejer og skal besøge to i næste uge, synes bare det er lidt besværligt, da en vuggestueplads ville opfylde mange af vores pasningsbehov bedre end en dagplejeplads kan gøre.

Har I andre overvejet hvilken pasning I foretrækker? og jer der har børn, hvad vil I anbefale?

God aften - Hilsner fra Camilla.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2012

Misser1989

Personligt ville jeg vælge en dagpleje.. Min søn har været rigtig glad for sin dagpleje mor.. Og de bliver rigtig nusset om og forkælet på en anden måde, end de har tid til i en vuggestue. Selvom det ville være meget nemmere for os her næste gang, at få lillebror i vuggestue, når storebror går i børnehave sammested, vælger vi alligevel dagpeje, og helst den samme som den storebror har været hos. Men ja tiderne er bedre i en vuggestue og så er man også fri for gæstedagpleje osv.! For det er en ting der er irriterende ved dagpleje! Man risikerer at skulle køre til andre byer, for at få gæsteplads.

Anmeld

8. november 2012

Steinbrenner

Begge mine børn har været i dagpleje og det har vi været rigtig glade for, jeg synes at der er mere tid til hver enkelt barn i en dagpleje, men ja det er rigtigt at åbningstiderne kan være et problem, især hvis man skal møde tidligt eller har sent fri fra arbejde.

Vi var dog lidt uheldige med den sidste dagplejer, hun var meget syg og havde tit ferie, hvilket gjorde at min søn ofte skulle i gæstedagpleje, jeg tror han nåede at komme i gæstedagpleje ved 8 forskelige, og det er altså hårdt at blive ringet op om morgenen og få at vide at nu skal man ned til ene dagplejer og hente barnevogn og alle hans ting og så ud til en helt ny dagpleje som ens barn slet ikke kender.

Jeg tor at der er ulemper uanset om man vælger dagpleje eller vuggestue.

Anmeld

8. november 2012

Astrid P

Vi har prøvet begge dele med vores datter. Hun gik i den skønneste lille vuggestue fra hun var 13 måneder til hun var omkring 2 år. Så flyttede vi til Fyn, og her kom hun i dagpleje, fordi det var der, der var plads. Jeg havde virkelig mine bange anelser ift. gæstedagpleje og det bøvl jeg havde hørt om, at andre havde, men det var udelukkende en god oplevelse. De få gange vores dagplejemor havde fri eller var syg, sørgede hun for at vores datter kom det samme sted hen - et sted hvor hun elskede at være, og som lå super tæt på vores egen DP. Så vi har været heldige med begge dele...

Denne gang tror jeg dog, at jeg får skrevet lillesøster op til en plads i den vuggestue, som ligger sammen med min datters børnehave. Min datter når godt nok at starte i skole inden det bliver aktuelt, men skolen ligger lige ved siden af, så af rent praktiske hensyn er det smart. Derudover er det en skøn institution, min mand sidder i bestyrelsen og vi kender efterhånden personalet godt og er meget trygge ved deres kompetencer...

KH Astrid

Anmeld

8. november 2012

Camilla30

Misser1989 skriver:

Personligt ville jeg vælge en dagpleje.. Min søn har været rigtig glad for sin dagpleje mor.. Og de bliver rigtig nusset om og forkælet på en anden måde, end de har tid til i en vuggestue. Selvom det ville være meget nemmere for os her næste gang, at få lillebror i vuggestue, når storebror går i børnehave sammested, vælger vi alligevel dagpeje, og helst den samme som den storebror har været hos. Men ja tiderne er bedre i en vuggestue og så er man også fri for gæstedagpleje osv.! For det er en ting der er irriterende ved dagpleje! Man risikerer at skulle køre til andre byer, for at få gæsteplads.

Tak for svar Det er nok det der er dilemaet ja, at der kan findes fordele ved begge dele - mere hygge og forkælelse og 'hjemlig stemning' i dp, men bedre praktiske muligheder i vuggestuen ift. sygdom og åningstider - tror efterhånden at mit hælder mest til en dagplejer og så må vi vel bare få tingene til at passe sammen så godt som muligt, det kan andre familier jo, så må det også kunne lade sig gøre for os - til trods for skøre arbejdstider

Hilsner fra Camilla.

Anmeld

8. november 2012

Camilla30

Steinbrenner skriver:

Begge mine børn har været i dagpleje og det har vi været rigtig glade for, jeg synes at der er mere tid til hver enkelt barn i en dagpleje, men ja det er rigtigt at åbningstiderne kan være et problem, især hvis man skal møde tidligt eller har sent fri fra arbejde.

Vi var dog lidt uheldige med den sidste dagplejer, hun var meget syg og havde tit ferie, hvilket gjorde at min søn ofte skulle i gæstedagpleje, jeg tror han nåede at komme i gæstedagpleje ved 8 forskelige, og det er altså hårdt at blive ringet op om morgenen og få at vide at nu skal man ned til ene dagplejer og hente barnevogn og alle hans ting og så ud til en helt ny dagpleje som ens barn slet ikke kender.

Jeg tor at der er ulemper uanset om man vælger dagpleje eller vuggestue.

Tak for svaret Hvordan havde du det med at aflevere i gæstedagpleje? Tænker om man vil gå hele dagen på arbejde og bekymre sig om, hvordan barnet nu har det?

Og ja, jeg tror også der er ulemper uanset hvad man vælger, desværre kan man jo ikke bare selv passe barnet hele livet og i bund og grund har alle nok også godt af at barnet kommer ud og møder verden og andre børn

Hilsner fra Camilla.

Anmeld

8. november 2012

Camilla30

Astrid P skriver:

Vi har prøvet begge dele med vores datter. Hun gik i den skønneste lille vuggestue fra hun var 13 måneder til hun var omkring 2 år. Så flyttede vi til Fyn, og her kom hun i dagpleje, fordi det var der, der var plads. Jeg havde virkelig mine bange anelser ift. gæstedagpleje og det bøvl jeg havde hørt om, at andre havde, men det var udelukkende en god oplevelse. De få gange vores dagplejemor havde fri eller var syg, sørgede hun for at vores datter kom det samme sted hen - et sted hvor hun elskede at være, og som lå super tæt på vores egen DP. Så vi har været heldige med begge dele...

Denne gang tror jeg dog, at jeg får skrevet lillesøster op til en plads i den vuggestue, som ligger sammen med min datters børnehave. Min datter når godt nok at starte i skole inden det bliver aktuelt, men skolen ligger lige ved siden af, så af rent praktiske hensyn er det smart. Derudover er det en skøn institution, min mand sidder i bestyrelsen og vi kender efterhånden personalet godt og er meget trygge ved deres kompetencer...

KH Astrid

Hej, tak for dit svar Lyder som en god oplevelse I havde med jeres Dp, men det er jo præcis det man aldrig kan vide på forhånd og det er det der gør det lidt tricky at vælge synes jeg.. Får man en god dagplejer kan det jo blive en fantastisk dejlig og tryg tid for barnet, får man en dårlig vil det jo nok komme til at virke ret belastende, hvis man skal gøre meget brug af gæstedagpleje osv. Kan godt forstå at I vælger vuggestuen, når I kender stedet og synes godt om personalet - det er altid dejligt at have en god fornemmelse af de folk der skal bruge så meget tid sammen md ens barn 

Hilsner fra Camilla.

Anmeld

9. november 2012

Steinbrenner

Camilla30 skriver:

Tak for svaret Hvordan havde du det med at aflevere i gæstedagpleje? Tænker om man vil gå hele dagen på arbejde og bekymre sig om, hvordan barnet nu har det?

Og ja, jeg tror også der er ulemper uanset hvad man vælger, desværre kan man jo ikke bare selv passe barnet hele livet og i bund og grund har alle nok også godt af at barnet kommer ud og møder verden og andre børn

Hilsner fra Camilla.

Jamen det var rigtig hårdt at aflevere ham hos en dp han ikke kendte, han blev enormt ked af det og græd når jeg skulle gå, og det er noget et moder hjerte bestemt ikke synes godt om.

Det kommer også rigtig meget an på barnets personlighed, min den mindste søn har det stadig meget svært ved at skulle forholde sig til nye voksne, det var også et problem da han startede i børnhave og igen nu her da han startede i skole.

Men som du selv skriver er det jo ikke nemt at vide om den dp man vælger er god eller dårlig, men man kan jo evt. snakke med de forældre der i forvejen har børn ved den dp man vælger og høre hvor tilfredse/utilfredse de er med dagplejen.

Anmeld

9. november 2012

Camilla30

Steinbrenner skriver:

Jamen det var rigtig hårdt at aflevere ham hos en dp han ikke kendte, han blev enormt ked af det og græd når jeg skulle gå, og det er noget et moder hjerte bestemt ikke synes godt om.

Det kommer også rigtig meget an på barnets personlighed, min den mindste søn har det stadig meget svært ved at skulle forholde sig til nye voksne, det var også et problem da han startede i børnhave og igen nu her da han startede i skole.

Men som du selv skriver er det jo ikke nemt at vide om den dp man vælger er god eller dårlig, men man kan jo evt. snakke med de forældre der i forvejen har børn ved den dp man vælger og høre hvor tilfredse/utilfredse de er med dagplejen.

Jeg kan levende forestille mig at det er hårdt at aflevere til en fremmed og som du siger har meget nok også at gøre med barnets personlighed, men den kender man jo bare desværre ikke på forhånd. Jeg har fundet ud af at der ligger en kommunal dagpleje 5 huse fra os på vores vej, hun ser sød ud men har ikke snakket med hende... overvejer om jeg kan tillade mig at gå forbi og sige hej eller om det er for anmasende? Tror ikke selv jeg ville have noget imod det, hvis jeg var hende, men vil helst heller ikke trænge mig på.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.