fra børnehaveklasse til 0.klasse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

943 visninger
2 svar
0 synes godt om
6. november 2012

isabecca

Kære alle jer forældre derude!

i forbindelse med en opgave skal jeg indsamle erfaringer samt meninger om det faktum at flere og flere af 0.klassernes opgaver bliver børnehavernes ansvar (altså til førskolebørnene:-) )

Jeg håber der er mange derde der kunne tænke sig at være med i denne debat

her er spørgsmålene i bedes tage stilling til:

Hvor går grænsen for hvor tidlig børnenes hjerne kan forholde sig til det lærte?

Er der en sammenhæng mellem samfundets acceleration og børnenes interesse i at lære i en mere tidlig alder? Eller kan man sige at interessen/kravene mere ligger i samfundet?

Har I som forældre oplevet at kravene ikke altid stemte overens med barnets udviklingsniveau?

Har I som forældre følt at det var naturligt at børnene skulle lære disse ting i det sidste år i børnehaven eller mener I at børnehaven skal værne om retten til at være børn – uden større forberedelse af det videre læringsmål?

tusind tak til alle jer der har tid og lyst til at svare

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. november 2012

Liva

Hej

I vores tilfælde føler jeg ikke børnehaven er en slags forskole. Min datter er startet i 0. efter sommerferien i år - og det er først her hun er begyndt på decideret skolemæssig indlæring af bogstaver og tal osv. De har været samlet skolegruppe i foråret i børnehaven, men dette var primært for at styrke børnene i forhold til det at sidde stille, vente på tur - altså en form for opdragelse i forhold til det at gå i skole. Der har hængt bogstaver og tal på væggene, men det har kun været som 'inspiration'.

For mig er det vigtigt at mine børn bliver mødt der hvor de er, og at de naturlige styrker for dem bliver fremelsket, samtidig med at deres svagheder bliver styrket. Det første skoleår handler for mig ikke om læreplaner, men om tilvænning - at børnene lærer hvad det vil sige at gå i skole og at skolelysten bevares, da den er bærende for hele skolelivet.

Ergo: jeg føler ikke personligt at børnehaven har overtaget indskolingsopgaven, men er ikke modstander som sådan, så længe det ikke er noget krav og så længe lysten til indlæring bevares hos barnet

Kh Liva

Anmeld

6. november 2012

isabecca

Tak Liva for dit svar. Jeg kan godt følge dig.

Jeg har selv 4 børn hvoraf to af dem går i skole en nr. 3 er i en førskolegruppe.

I hendes børnehave forbereder de også børnene på de samme ting som i jeres. Men i forbindelse med opgaven og vores studie kunne vi se en tendens til at læreprocessen gradvis bliver rykket ned i førskolealderen.

nr 3 i førskolegruppen får også diverse små skoleopgaver og kaster sig gladeligt over dem. Problemet er bare de børn der måske ikke helt er klar men alligevel skal inkluderes og dermed følge med. Endvidere kunne man måske se på den acceleration samfundet har og stille sig spørgende til om børn om ti-tyve år stadig får lov til at være børn. Eller er man der nået til at de ligeså godt kan lære det fra starten. Lidt ala det med at børn i vuggestuer nu skal introduceres med en ipad så de ved hvad det er. Netværksamfundet rykker længere og længere ned i leveårene:-). Ikke at jeg siger det ikke er fint de lærer det, men kunne man tænke sig at lignende ville ske med indlæring af skoleting?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.