Travlhed på fødegangen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.883 visninger
7 svar
0 synes godt om
6. november 2012

Jordemoderstuderende

Vi er 3 jordemoderstuderende der er ved at skrive vores bachelorprojekt og vi ønsker jeres hjælp. Vi har valgt at skrive om travlhed på fødegangene og ønsker at høre om der er nogen af jer der har oplevet at dette har præget jeres fødsel.

Vi har en oplevelse af at travlheden har fyldt en del blandt jordemødrene gennem de sidste mange år og det kan være udfordrende at give den støtte og omsorg som vi gerne vil tilbyde jer under fødslerne.

Vi vil meget gerne vide:

-          Har du oplevet travlhed på fødegangen og påvirkede det din fødselsoplevelse (herunder positivt og/eller negativt)?

-          Hvis ikke jordemoderen havde tid til fysisk at være til stede under hele fødselsforløbet, hvordan kunne hun så hjælpe dig bedst muligt til at få en god fødselsoplevelse?

-          Skriv gerne helt konkrete eksempler på hvordan jordemoderen gjorde tryg og/eller hvad du ønskede at hun havde gjort?

Vi håber meget på jeres hjælp hvad enten i ønsker at svare på vores ovenstående spørgsmål eller sende jeres fødselsberetning.

Vi vil benytte jeres svar som dokumentation i vores bacheloropgave men anonymiserer selvfølgelig følsomme oplysninger så hverken navne, brugernavne, fødesteder, navn på jordemødre osv. fremgår. Vi vil bede jer om at skrive årstallet for jeres fødsel, da det skal holdes op imod samfundets udvikling indenfor fødselsområdet, og vil således ikke blive anonymiseret.

Mvh Caroline, Ingeline og Cecilie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. november 2012

Ditte-3

hej 

jeg har født 4 børn og 3 af dem har vert supper og følte ingen stres.

men min 3 føssel vil jeg ik rose, jeg kom ind på sygehuset kl 1 om natten jeg var alene da jeg ik havde nogle at tage med. jeg blev undersøgt og lagt ind på fødestuen med det samme. der fik jeg så a vide vis der blev noget skulle jeg hive i snoren og så så jeg ingen før kl var halv 6 hvor der kom en jormor ind og spurte om jeg ik havde født inu hmmmm jeg fik vent mig om og så kom han så ud. men de sage de havde en meget stressene nat og da jeg jo havde født før så mente de ik jeg havde så meget brug for dem. kan huske de timer hvor jeg lå der med volsome smerter og alene jeg følte mig så alene og var vildt ulykkelig. efterfølgene misted jeg næsten 2 L blod og røg hjem samme dag 1 måned efter blev jeg indlagt igen fordi min livmor ik havde trukked sig tilbage jeg havde 42 i feber og var indlagt 1 uge. syntes ikke det var en særlig fed oplevelse og her 4 gang jeg skulle føde valte jeg et andet sygehus og fortale hvordan jeg havde det med det og de gjore alt for jeg ik fik en lige så ubehalig oplevelse igen

det var 2008

Anmeld

6. november 2012

Muhmi

Det eneste jeg oplevede travlhed var anæstesilægen, der fik jeg at vide at der kunne gå en time eller to, men hun kom ind til mig og smækkede en epidural-blokade i ryggen på mig, ti minutter efter de havde ringet til hende... Så det var jo bare super dejligt at hun lige tog sig tiden til det

Men må dog indrømme at den jm jeg kom ind til om morgenen kl. 5 eller sådan noget, der kunne man godt mærke at hun BARE ville hjem fordi hendes vagt sluttede klokken seks... Det var så tydeligt at hun bare ventede på at klokken blev 6.00

Men heldigvis fik jeg den sødeste jm-studerende som hjalp Silas til verdenen, hun var bare SÅ sød og jeg vil ønske at det er hende der tager imod vores næste barn til Februar

Anmeld

6. november 2012

Muhmi

Ditte-3 skriver:

hej 

jeg har født 4 børn og 3 af dem har vert supper og følte ingen stres.

men min 3 føssel vil jeg ik rose, jeg kom ind på sygehuset kl 1 om natten jeg var alene da jeg ik havde nogle at tage med. jeg blev undersøgt og lagt ind på fødestuen med det samme. der fik jeg så a vide vis der blev noget skulle jeg hive i snoren og så så jeg ingen før kl var halv 6 hvor der kom en jormor ind og spurte om jeg ik havde født inu hmmmm jeg fik vent mig om og så kom han så ud. men de sage de havde en meget stressene nat og da jeg jo havde født før så mente de ik jeg havde så meget brug for dem. kan huske de timer hvor jeg lå der med volsome smerter og alene jeg følte mig så alene og var vildt ulykkelig. efterfølgene misted jeg næsten 2 L blod og røg hjem samme dag 1 måned efter blev jeg indlagt igen fordi min livmor ik havde trukked sig tilbage jeg havde 42 i feber og var indlagt 1 uge. syntes ikke det var en særlig fed oplevelse og her 4 gang jeg skulle føde valte jeg et andet sygehus og fortale hvordan jeg havde det med det og de gjore alt for jeg ik fik en lige så ubehalig oplevelse igen

det var 2008

Det var dog også et helt vildt uprofessionelt personale du fik smidt i hovedet... Hvis de har så travlt bør de sgu ringe efter en vikar til at tage sig af den ene person der ligger HELT alene... Ej jeg er målløs....

Anmeld

6. november 2012

Ditte-3

Muhmi skriver:

Det var dog også et helt vildt uprofessionelt personale du fik smidt i hovedet... Hvis de har så travlt bør de sgu ringe efter en vikar til at tage sig af den ene person der ligger HELT alene... Ej jeg er målløs....

ja vil heller aldrig føde på det sygehus igen selvom de to første føsler også var samme sted.

Anmeld

6. november 2012

Kay

da jeg kom ind på fødemodtagelsen fik jeg afvide at der ingen jordmor var til mig, (jeg var førstegangs fødende) men de ringede en ind til mig med det samme (jeg var 6 cm åben ved ankomsten)

jeg var heldig at få en sød jordmor vikar og fik lov at føde i vand... men undervejs fik jeg en anden jordmor.... og en falkreder som var i praktik (gav selv lov til at han var med)... denne jordmor fukuserede mere på at oplære falkrederen end at give mig et godt forløb, og hun flirtede også en del med ham i mens jeg havde presse veer (har min mand fortalt)

efter jeg havde født forlod de begge stuen, og kom hurtigt tilbage at nu skulle jeg føde moderkagen... og det skulle bare være nu og gå stærkt) og hun hev og flåede for at få de ud, det var 10 min efter jeg havde født, og ingen havde endnu kigget på min lille pige ud over hende far! ingen sygepejeske eller assistent eller noget! efter hun havde trukket moderkagen ud af mig skyndte hun sig at syg mig... 3 sting, uden bedøvelse for det var der ikke tid til... og 2 af stingene syede hun skævt så de to lang tid om at hele...

så forlod de begge fødestuen og der gik længe før jeg så dem igen... 1½-2 timer... jeg kunne høre en kvinde skrige... og mennesker løbe frem og tilbage på gangen... og 3 gange var der nogle inde og spørge efter en jordmor, men her var jo ingen...

efter de 1½-2 timer blev der stille... og de to kom ind igen og vejede den lille og måle og alt det der nu skal til...

læste efterfølgende at vores datter havde fået topkarakter i apgar... på trods af at det var falkrederen der havde givet min mand hende da jeg skulle fra vandet og op på lejet... hun havde ikke haft hende i hænderne før end hun skulle vejes!

ved ikke hvad der skete den dag... men går ud fra det ikke var en god fødsel...

Anmeld

6. november 2012

Annette A

Begge mine fødsler foregik i travlhed specielt anden gang hvor der ingen ledige fødestuer var lige da vi kom. Jeg her begge gange været imponeret over jordemødrenes ro selvom man godt kunne mærke at de rendte rundt i en orkan lige så snart de forlod fødestuen. Jeg har aldrig bemærket det negativt. Tværtimod synes jeg det er som om jordemødrene i det øjeblik de trådte ind på stuen bare var helt rolige og virkede fuldstændigt upåvirket af virvaret udenfor. De har skjult det godt må jeg sige.

Jeg har altid foretrukket at klare det meste af fødelsprocessen sammen med min kæreste og bare været glad for at jordemoderen engang imellem kom ind og så om alting forløber plammæssigt. Det synes jeg jordemødrene har fundet en rigtig fin balance med og været fuldstændigt støttende om den proces man selv har bedt om at man ønskede undervejs. Har fået lov at få fødelsoplevelsen helt som jeg ønskede den og jordemødrene har været gode og informative hele vejen igennem om alt hvad der foregik og hvilke fødelsmuligheder man har haft. De har været rigtigt søde og også humoristiske undervejs, så det hele blev meget hyggeligt og der har været en god stemning.

Synes den ro og balance jeg har oplevet under begge mine fødsler på trods af at man ofte er blevet advaret om det modsatte har været helt fantastisk. Her tredie gang er jeg under kendt jordemoderordning, så er spændt på det forløb. Her kender man jo sine jordemødre på forhånd og har allerede aftalt det meste på forhånd, men ville til enhver tid være ligeså tryg ved en ukendt jordemoder.

Held og lykke med Jeres BA-projekt..

Anmeld

8. november 2012

Jordemoderstuderende

Hej Alle

Tusind tak for jeres besvarelser, det betyder meget for os.

Vi er meget interesserede i jeres beretninger og vil gerne høre mere fra jer hvis I har tid/overskud.

Vi ønsker især at vide hvad en travl jordemoder kan gøre/sige for at få jer til at føle jer trykke og i kontrol, selvom hun måske ikke har tid til at tilbringe så meget tid på stuen som hun ønsker, samt hvad det har gjort ved jer når hun ikke har været der (positivt/negativt).

Spred endelig rygtet om vores lille opslag, vi modtager  også gerne beretninger fra andre som ikke nødvendigvis er på baby.dk. Hvis I/nogen i kender ikke ønsker at skrive deres beretning herinde må I/hun meget gerne skrive til denne mail: ingeline.k.k@hotmail.com

Tusind tak for jeres tid og hjælp

Mvh. (de snart færdige) jordemødre 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.