Gør det nogen forskel at være gift?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.048 visninger
8 svar
0 synes godt om
2. november 2012

marloutti

Ja, vi har snakket meget frem og tilbage omkring, hvilken forskel det vil gøre for os, om vi gifter os eller ej. Vi kan ikke rigtig overskue de advokatsider osv vi har prøvet at læse på. Måske nogen af jer ved noget?

Vi har været kærester i 3½ år, boet sammen i lidt over to, har en søn på 1½ år. Det er min kærestes hus og bil. Jeg kommer ikke med andet end en dum gæld, som jeg selvfølgelig knokler for at betale af.

Vi tænker på at få skrevet testamente, som jeg så heller ikke helt ved, hvad skal gå ud på. Eller blive gift, med særeje så min kæreste ikke risikerer at miste sit hus, hvis vi skulle blive skilt. Min bekymring er så, at hvis vi går fra hinanden om 20 år, har jeg betalt til huset i alle årene, men må gå tomhændet herfra. Og hvad hvis min kæreste dør? Så arver vores søn, så skal huset sælges, for børn må kun arve penge(har jeg læst på advokat-siden) Så står vi uden tag over hovedet og ingen penge. Hmm... Og der er jo mange flere detaljer og bekymringer, synes jeg, så vi får slet ikke gjort noget ved det, for det er så uoverskueligt...

Er der nogen, der måske kan skabe lidt klarhed for mig?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2012

henh01

Ja det er en jungel!
Jeg kan heller ikke finde ud af alle de regler. Men hvis I laver særeje så er det vidst rigtig nok at din søn arver huset - om I kan blive boende der sammen er jeg i tvivl om, men jeg vil umiddelbart tro at huset ville skulle sælges og din søn så arver pengene, nogle penge myndighederne låser til han bliver 18 år. Medmindre I kan bo i uskifet bo, hvis man kan det med særeje..

Mit svar hjalp dig nok ikke en disse, men håber du får svar.

Anmeld

2. november 2012

CaWi

Vi er også "kun" kærester. Og vi er blevet rådet til at få en advokat til at skrive testamente. Især en god ide når man ejer noget. (hus, bil osv)
Som det er nu, hvis en af os dør, så arver lillemanden de penge der kommer fra feks livsforsikringen. Dem får han først når han er 18. Så den efterladte kan komme til at sidde meget stramt i det, og risikere at skulle gå fra hus og hjem, fordi man ikke har begunstiget hinanden.
Er det ren volapyk eller forstår du hvad jeg mener??

Anmeld

2. november 2012

marloutti

henh01 skriver:

Ja det er en jungel!
Jeg kan heller ikke finde ud af alle de regler. Men hvis I laver særeje så er det vidst rigtig nok at din søn arver huset - om I kan blive boende der sammen er jeg i tvivl om, men jeg vil umiddelbart tro at huset ville skulle sælges og din søn så arver pengene, nogle penge myndighederne låser til han bliver 18 år. Medmindre I kan bo i uskifet bo, hvis man kan det med særeje..

Mit svar hjalp dig nok ikke en disse, men håber du får svar.

Ja, det er virkelig den rene jungle!  Nå ja, uskiftet bo... Det kan man muligvis godt... Hmm, jeg må vist få fat på en advokat, tror jeg. For at være på den sikre side...

Anmeld

2. november 2012

maria_wlt

marloutti skriver:

Ja, vi har snakket meget frem og tilbage omkring, hvilken forskel det vil gøre for os, om vi gifter os eller ej. Vi kan ikke rigtig overskue de advokatsider osv vi har prøvet at læse på. Måske nogen af jer ved noget?

Vi har været kærester i 3½ år, boet sammen i lidt over to, har en søn på 1½ år. Det er min kærestes hus og bil. Jeg kommer ikke med andet end en dum gæld, som jeg selvfølgelig knokler for at betale af.

Vi tænker på at få skrevet testamente, som jeg så heller ikke helt ved, hvad skal gå ud på. Eller blive gift, med særeje så min kæreste ikke risikerer at miste sit hus, hvis vi skulle blive skilt. Min bekymring er så, at hvis vi går fra hinanden om 20 år, har jeg betalt til huset i alle årene, men må gå tomhændet herfra. Og hvad hvis min kæreste dør? Så arver vores søn, så skal huset sælges, for børn må kun arve penge(har jeg læst på advokat-siden) Så står vi uden tag over hovedet og ingen penge. Hmm... Og der er jo mange flere detaljer og bekymringer, synes jeg, så vi får slet ikke gjort noget ved det, for det er så uoverskueligt...

Fra google..

http://www.familieadvokaten.dk/emner/511.html

Anmeld

2. november 2012

marloutti

CAWI skriver:

Vi er også "kun" kærester. Og vi er blevet rådet til at få en advokat til at skrive testamente. Især en god ide når man ejer noget. (hus, bil osv)
Som det er nu, hvis en af os dør, så arver lillemanden de penge der kommer fra feks livsforsikringen. Dem får han først når han er 18. Så den efterladte kan komme til at sidde meget stramt i det, og risikere at skulle gå fra hus og hjem, fordi man ikke har begunstiget hinanden.
Er det ren volapyk eller forstår du hvad jeg mener??

Jeg forstår fuldstændig hvad du siger... Ja, det ville jo bare være rigtig skidt, hvis vi stod uden noget som helst, mens sønnen står med næsten en million på kontoen, til når han bliver voksen. Altså det under jeg ham jo gerne.... Det vil bare være skidt, hvis vi ikke kan klare os indtil da. Hmm, jeg må vist få talt med en advokat, tror jeg. Der er nok ingen vej udenom, hvis vi skal have fuldstændig styr på tingene!

Anmeld

2. november 2012

marloutti

maria_wlt skriver:

Fra google..

http://www.familieadvokaten.dk/emner/511.html

Tak, det får jeg lige kigget på..

Anmeld

2. november 2012

gædde/gitte

marloutti skriver:

www.familieadvokaten.dk der finder man letlæselige svar på ALT

Anmeld

6. november 2012

marloutti

gædde skriver:

www.familieadvokaten.dk der finder man letlæselige svar på ALT

Tak, det tjekker jeg ud...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.