Anonym skriver:
Godaften,
jeg har en datter på lige knapt 10 uger.
Hun sover så dårligt om dagen, at jeg er ved at blive skør!
Hun har egentlig sovet rigtig fint om natten, hvor hun er faldet i søvn på sofaen mellem 19-21 og så tager vi hende med i seng, ( vi vækker hende ikke og giver mad) herefter vågner hun en gang i løbet af natten, får en flaske og sover til mellem 7-8 næste morgen!
men for 1 uge siden, er også dette ændret. Hun vågner 2 gange om natten, og sover meget uroligt natten igennem.
Søger hjælp til hvordan jeg kan få hende til at sove bedre og længere i løbet af dagen (for det kan jeg mærke hun har brug for) - eller om hun på et tidspunkt LÆRE at sove om dagen, og selv falde i søvn igen, når hun "vågner" efter kort tid.`
vores dag ser således ud:
står op mellem 7-8 hygger snakker og leger lidt, indtil hun bliver sulten ca 30-45 min efter vi er stået op, så får hun en flaske, og når den er spist, så er hun ved at være træt, og bliver pyldret. så bliver hun puttet 8-30 / 9.30. Hun falder nogle gange i søvn ligesom jeg lægger hende i barnevognen, ellers vipper jeg den lidt til hun sover.
efter 20-30 min græder hun, jeg går ud, og hun har tabt sutten, ligeså snart hun får den sover hun videre. Men nu kan jeg så gå derud alt mellem 3 til 15 gange, fordi hun har tabt sutten og ikke sover videre uden den. Jeg tager hende ikke op, for hun sover jo? - nogle dage falder hun så ordentligt i søvn og tager et par timer, og ellers kommer hun op efter en times tid.
når hun vågner er hun vågen max 1 1/2 - 2 timer førend hun er træt igen, det samme sker ved den næste lur, som den forrige. Det er et værre renderi, og synd for hende for hun er ikke ordentlig udhvilet når hun vågner rigtigt, fordi hendes søvn har været så forstyrret!
når hun så når til luren der ligger mellem 15-17 alt efter hvornår hun har sovet i løbet af dagen, så har vi balladen, jeg kan SLET ikke få hende til at sove, det lykkedes som regel med at stå og "svinge" liften i stuen, indtil hun sover. Det tager på kræfterne! - de sidste par dage er hun faldet i søvn kl 17, men så har hun sovet til kl 21 og så er hun mere vågen i løbet af natten, fordi hun har sovet fra kl 17 stort set. JEg kan jo bare ikke rigtig nægte hende denne sene lur, men hvorfor skal hun dog sove så længe på den tid af døgnet!
Hvad skal jeg gøre for at hun selv lære at falde over i den dybe søvn, uden at skulle ha hjælp, hun "vågner" hver gang sutten ryger ud? hvordan lære hun at sove videre selvom sutten er tabt?
Hvad kan jeg ændre i løbet af dagen? - eller når hun en alder på et tidspunkt hvor det hele bliver nemmere i forhold til søvnen!!!?
Om aftenen, når hun falder i søvn her på sofaen, hvis hun taber sutten, sover hun fint videre uden, så hvorfor er den så vigtig om dagen??? 
undskyld det blev lidt langt!
Ida har gjort det samme.. Armene stod ik stille på hende da hun var omkring den alder og så slog hun sutten ud af munden og blev ked
Jeg lagde en stofble op til ansigtet så armene fik fat i den og ik sutten, samtidig med at sutten sjældnere faldt ud fordi stofbleen støttede den
Om det er sådan helt politisk korrekt at gøre sådan, det skal jeg ik kunne sige, men det virkede! Nu er hun 4 mdr og sover meget roligere og dybere, oz uden sut 
Vi havde aftenkolik så vi vuggede hende om aftenen, så vænnede hun sig oz til at blive vugget i søvn.. Skide irriterende! Vi har øvet i at sove når hun bliver lagt og det har været en lang sej kamp, men her efter knap en måned, sover hun uden de store problemer når jeg ligger hende
Nu er hun så begyndt at drømme og vågne skrigende op uden rigtig at vågne.. Men det er jo en helt anden glæde du kan se frem til