Konfekt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

945 visninger
3 svar
0 synes godt om
29. oktober 2012

birthee

Hvilken konfekt laver/køber du til jul?

Gerne med vejledning/opskrift, hvis du laver selv

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2012

serinasmor

birthee skriver:

Hvilken konfekt laver/køber du til jul?

Gerne med vejledning/opskrift, hvis du laver selv

Jeg regner med at lave disse i år  http://www.julidanmark.dk/opskrifter/vis.php?type=Julekonfekt&id=43

Jeg har villet lave dem alle de andre år også .. men først i år har jeg endelig fundet pebermynteessens i dagligvarebutikkerne igen .. 

i superbest piger dr. oetger har endelig taget sig sammen  

og så skal jeg lave havregrynskugler siger kæresten ... begge dele kan lillepigen være med til 

Anmeld

29. oktober 2012

birthee

serinasmor skriver:

Jeg regner med at lave disse i år  http://www.julidanmark.dk/opskrifter/vis.php?type=Julekonfekt&id=43

Jeg har villet lave dem alle de andre år også .. men først i år har jeg endelig fundet pebermynteessens i dagligvarebutikkerne igen .. 

i superbest piger dr. oetger har endelig taget sig sammen  

og så skal jeg lave havregrynskugler siger kæresten ... begge dele kan lillepigen være med til 

Dem har jeg lavet med min mormor for rigtig mange år siden - det kunne være de skulle med på listen 

Anmeld

30. oktober 2012

Billemyre

Vi plejer altid at rulle marcipankugler, sætte smuttede mandler i dem (mandlen ligger ned på siden) og dyppe undersiden i smeltet chokolade - Enkelt og godt!
Derudover plejer jeg at udstene dadler og fylde dem med marcipan istedet.. Muligvis mine yndlings

Min kusine plejer at lave en ultra populær konfekt-træstamme... Jeg spiser den desværre ikke selv, da jeg ikke bryder mig om valnødder, men alle er vilde med den, så du får lige opskriften her:

Ingredienser:

500 g marcipan
3 dl fløde
150 g hakkede valnødder
250 g blød nougat
200 g mørk chokolade
200 g mørk chokolade til smeltning
5 stk stjerneanis
Evt. hakkede pistacienødder

Knus stjerneanissen fint og kom den i en kasserolle med fløden. Lad det simre ved svag varme i ca. 5 min. Sluk for varmen og lad det trække. Skær nougaten og de 200 g mørk chokolade ud i små stykker og lad det opløses i den varme fløde. Når det er helt opløst hældes det gennem en si og ned i en skål. Nu er det en lækker nougatcreme. Sæt den på køl i køleskabet (Det kan godt tage et par timer før nougatcremen er tyk nok til at kunne smøres på marcipanen). De fraiserede anisblomster smides ud!

Rul 400 g marcipan ud mellen 2 lag af opskårne plasticposer. Du skal have et marcipanlag der måler ca. 30x20 cm og er 1/2 cm tyk. Dette er selve træstammen.

Spred et tykt lag afkølet nougatcreme på den udrullede marcipan og strø de hakkede valnødder ud over. Rul den tæt sammen, klem den lidt og skær enderne af. Læg den på en stor tallerken (gerne den den skal serveres på da den er meget vanskelig at flytte når den er færdig!)

Rul de resterende 100 g marcipan ud i et lidt tyndere lag og gentag samme proces som før. Skær den færdige rulle ud i 3 skrå stykker. Lim dem på stammen med lidt nougatcreme. Brug resten af nougatcremen til at smøre ud over træstammen.

Men tys! Kan du høre den forventningsfulde skovnisse hoppe op og ned af bare spænding?!

Smelt de 200g mørk chokolade og smør et tykt lag af det oven på nougaten. Med en gaffel kan du tegne træmønstre og lin ier i træstammen medens den stadig er blød. Tag en bageplade med papir. Hæld resten af chokoladen i en glasurdyse og tegn nogle grene på bagepladen. Lad dem stivne et køligt sted.

Udsmyk træstammen med figurer lavet af marcipan. lav f.eks. nogle rød- og hvidprikket svampe og en fortravlet kælemus eller to! Strø nogle hakkede pistacienødder på og ved siden af træstammen og læg chokoladegrenene på fadet. denne træstammen kan holde sig frisk længe, bare den opbevares indpakket og koldt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.