nakkefold senest 13+6??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. oktober 2012

LMX

Linea skriver:

Jeg ved godt, at det jeg nu spørger om ikke decideret har noget med trådstarters oprindelige intention at gøre, men håber lige jeg må "låne" tråden. Jeg har tit tænkt på, hvordan man mon kan forsvare at indkalde til NF så sent, når abortgrænsen i DK går ved 12 uger. Hvis man så uheldigvis, ønsker fosteret fjernet af forskellige årsager så har man da et lovmæssigt problem og skal til at ansøge abortnævnet om tilladelse til at få foretaget indgrebet??!!!

Ikke helt hensigtsmæsigt i min verden.

Man skal være 11+4 før en NF. Ellers kan man ikke beregne risikoen rigtigt.

Desuden kan en evt moderkagebiopsi først foretages fra uge 11. Og man vil vel være 100% sikker på at fosteret fejler noget før man får det fjernet?

Ja abortgrænsen er uge 12, men det er jo kun såfremt fosteret er raskt. Hvis det viser sig at fosteret fejler noget fatalt så kan man få det fjernet helt indtil uge 23 mener jeg det er. Dog skal der søges, men hvis barnet alligevel fejler noget hvor det ikke kan overleve så får man det beviliget.

Jeg fik et dårligt tal til NF (1:15) og syntes da også bare at tiden gik ift at skulle ha foretaget en sen abort hvis det var tilfældet. Men på den anden side ville vi være 100% sikre på at baby var syg før vi tog sådan en beslutning.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2012

lycly

Linea skriver:

Tak for svar. Jeg bor i Holstebro Kommune, og her bestiller man ikke selv tid. Det sker efter man har været til lægebesøg, har fået lavet vandrejournal og fået taget blodprøve til NF. Så man har ikke så megen indflydelse. Desuden tror jeg, det kan være rigtig svært i teorien at vide, hvad man egentlig ville gøre, hvis man fik at vide at der var noget galt med fosteret i forhold til dets udvikling, der vil være mange ting, der spiller ind. Selv ved jeg på ingen måde, hvad jeg ville gøre i en sådan situation...

Ah okay, vidste ikke det var forskelligt fra kommune til kommune

Men nej, jeg tror heller ikke at man på forhånd kan sige, hvad man ville gøre i situationen. Ligesom at man måske vil sige, at hvis man bliver uplanlagt gravid, jamen så får man bare en abort. Men når man så står med den positive test, så er situationen helt anderledes Men uanset hvad er det en god idé at få foretaget nf så hurtigt som muligt, så man HAR muligheden

Anmeld

28. oktober 2012

Linea

LMX skriver:

Man skal være 11+4 før en NF. Ellers kan man ikke beregne risikoen rigtigt.

Desuden kan en evt moderkagebiopsi først foretages fra uge 11. Og man vil vel være 100% sikker på at fosteret fejler noget før man får det fjernet?

Ja abortgrænsen er uge 12, men det er jo kun såfremt fosteret er raskt. Hvis det viser sig at fosteret fejler noget fatalt så kan man få det fjernet helt indtil uge 23 mener jeg det er. Dog skal der søges, men hvis barnet alligevel fejler noget hvor det ikke kan overleve så får man det beviliget.

Jeg fik et dårligt tal til NF (1:15) og syntes da også bare at tiden gik ift at skulle ha foretaget en sen abort hvis det var tilfældet. Men på den anden side ville vi være 100% sikre på at baby var syg før vi tog sådan en beslutning.

Tak for dit svar. Du er uden tvivl godt inde i tingene. Så blev jeg da mere afklaring på det hele. Selvfølgelig vil man være helt sikker på, at der rent faktisk er tale om et skadet, sygt eller ikke fuldt udviklet foster inden man træffer den umådelig svære beslutning, det er at skulle skille sig af med det. 

En anden ting er så, at man må føle det er barskt og meget at forlange, at man efter at have taget den tunge beslutning, så skal man også arbejde videre i at ansøge om tilladelsen til fjernelsen. Det må være SÅ hårdt og må kræve rigtig meget. Men på den anden side er det jo rigtig godt, at der er helt klare grænser for det at terminere en graviditet.

Dejligt, at det heldigvis viste sig, at dit lille foster/din babyspire ikke fejlede noget.

Anmeld

28. oktober 2012

Clisolka

LuLy skriver:

Nu bliver man jo ikke indkaldt til nf, man skal selv sørge for at bestille tid, og så må man jo gøre det i god tid hvis man vil have det fjernet hvis man får en dårlig risiko vurdering

Der tager du altså lidt fejl 

Det er ikke alle der skal bestille tid - men det er med forskel fra region til region. Jeg blev f.eks. selv indkaldt og skulle ikke bestille tid 

Anmeld

28. oktober 2012

henh01

Babymor2010 skriver:

Det er ikke alle der skal bestille tid - men det er med forskel fra region til region. Jeg blev f.eks. selv indkaldt og skulle ikke bestille tid 

Jeg blev også kaldt ind da jeg ventede min søn for 2 år siden, men denne gang skal jeg selv bestille tid kan jeg se.. Har netop bestilt tid, d 19 nov.. Uha det er spændende..

Anmeld

28. oktober 2012

lycly

Babymor2010 skriver:

Ja, fandt jeg ud af da hun svarede mig

Anmeld

28. oktober 2012

Helloo

henh01 skriver:

Jeg læste lige at man kommer til nakkefold inden 13+6 - hvis man kommer til nakkefold her - 13+6 er der så ikke en god chance for at de kan se kønnet?

Jeg var til nf 13+5 og der sagde hun en dreng, det blev bekræftet til kønsscanning nogle dage efter 

Anmeld

28. oktober 2012

LMX

Linea skriver:

Tak for dit svar. Du er uden tvivl godt inde i tingene. Så blev jeg da mere afklaring på det hele. Selvfølgelig vil man være helt sikker på, at der rent faktisk er tale om et skadet, sygt eller ikke fuldt udviklet foster inden man træffer den umådelig svære beslutning, det er at skulle skille sig af med det. 

En anden ting er så, at man må føle det er barskt og meget at forlange, at man efter at have taget den tunge beslutning, så skal man også arbejde videre i at ansøge om tilladelsen til fjernelsen. Det må være SÅ hårdt og må kræve rigtig meget. Men på den anden side er det jo rigtig godt, at der er helt klare grænser for det at terminere en graviditet.

Dejligt, at det heldigvis viste sig, at dit lille foster/din babyspire ikke fejlede noget.

Ja jeg forestiller mig at det må være super hårdt. Især fordi at man jo bliver nødt til at føde sit barn når man er så langt henne. Så man får en pille for at stoppe graviditeten og så skal man føde sit døde barn

Puuuha.. Imens vi ventede på svar og gennemscanninger af vores pige var vi igennem hele følelsesregistret ift hvis vi blev nødt til at afbryde. Det var ikke sjovt. Heldigvis nåede vi aldrig dertil

Og tak

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.