"Søvnproblemer 5 mdr gammel"
Hej Kari
Jeg har en søn på 5 mdr, som har virkelig svært ved og falde i søvn selv..
Jeg kan ikke få ham til og selv ligge og falde i søvn, fx i hans barnevogn eller lift, selvom han er noget så træt...
Jeg har prøvet i mange måneder med og ligge ham, og gøre sådan at han kan se mig og høre mig lidt... men han nægter og selv falde i søvn, han kan sagens holde sig vågen i 6 7 timer, selvom han er meget træt :-(
jeg har prøvet og side med ham,og så ligge ham i liften eller barnevognen, når han liger er faldet i søvn, og inden han falder helt i søvn, så han kan mærke at jeg ligger ham...
men han vågner enten med det samme, eller efter 5 minutter...
Som regl må jeg efter flere timers kamp side med ham i armene hvor han mange gange er dybt ulykkelig og godt overtræt, før han vil sove..
Han sover fint i mine arme,men jeg ville jo godt at jeg kunne fx side med ham og ligge ham for sig selv, inden han falder i dyb søvn... eller at jeg kunne ligge ham, så han selv faldt i søvn..
har du et godt råd til hvad jeg kan gøre? og til hvordan en rytme burde se ud for ham/os nu?
hvor længe skal et barn på 5 mdr være vågen, inden det skal sove igen?? hvor mange timer imellem mener jeg :-)
PÅ forhånd tusinde tak.
Maja
Karis svar
Kære Maja
Der findes (heldigvis!) ikke nogen præcise tidsskemaer for, hvornår en 5 mdr. gammel baby bør sove. Det ville kunne gøre enhver forælder ude af den hvis det fandtes! Men du kan regne med, at en 5 mdr gammel baby har et søvnbehov på ca. 15 timer i døgnet, hvoraf de fleste timer bør være om natten.
Der findes flere gode bøger der har hjulpet mange forældre til at "lære" deres børn at falde i søvn, og disse kan sagtens tages i brug i 5 måneders alderen. Bl.a. kan jeg anbefale "Godnat og sov godt" af Eduard Estivill. En bestemt men effektiv hjælp, eller hvis I har svært ved den konsekvens bogen praktiserer er der alternativer som "Sov igennem uden gråd" af Elizabeth Pantley eller "Sov godt" bog + CD af Harry Zehnvirth. (Kan alle købes via nettet)
Er du i tvivl om, om det "blot" handler om at lære at falde i søvn, eller om der kunne være en underliggende årsag til at jeres søn ikke vil sove, vil jeg anbefale at han vurderes med henblik på funktionen af hans "3 primære sanser" (nogle sundhedsplejersker, børnekiropraktorer og børnefysioterapeuter har viden om dette, spørg dig frem!) og/eller en generel kiropraktisk vurdering, da låsninger i ryg eller nakke kan give barnet besvær med at finde ro.
Jeg ønsker dig/jer al mulig held og lykke med projektet, og håber I snart har en søn, der sover sødeligt :-)
De beste hilsner
Kari
Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.
Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk