Fortæl om jeres rytme..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. oktober 2012

tinasmor

Malli skriver:

Det lyder spændende med sove-coaching.
Sov din døtre så lurene om dagen ude eller inde?
Min store datter sov rigtig godt om dagen, efter at ha været vågen ca. 1 1/2 time blev hun puttet, hvor hun sov en lur på ca 45 min, så var hun vågen nogle timer, fik mad og sov så en lur på 3-4 timer. var så oppe og hygge og spise, og sov så igen en sen lur mellem kl 16-17 og ca 30-45min.
sådan er min lille piges dag slet slet ikke, hun sover som vinden blæser, nogle gange korte lurer hele dagen igennem, andre dage tager hun en lang lut på 2 timer og så lidt hist og pist resten af dagen, selvom jeg putter hende på samme måde hver dag! Men jeg håber hun måske lære det med tiden, når hun ser at mønstret er det samme!

Den værste tid og lur på dagen er den mellem kl 16-17 der er hun næsten umulig at putte og vrider sig og er svær at få til at falde i søvn, selvom hun er møgtræt, når hun så endelig giver op, sover hun 15-20 min og er ked når hun vågner, fordi hun ikek har sovet nok

Når du skriver at i har lagt jeres børn i vuggen/sengen fra 3 måneders alderen, er det så på eget værelse du mener? og har i så en fast måde at putte på?

vores lille pige, har fra dag 1 sover i sin vugge ved siden af vores seng, da jeg helst ikke har ville vænne hende til at skulle sove mellem mor og far. Næste skridt bliver så at lægge hende op i vuggen før vi går i seng... hvornår gjorde i det?

Vores piger har altid sovet ude på altanen i barnevognen.

Her sov de altid de samme tider. Det betød at jeg en uges tid, da de var ca 4 måneder, vækkede jeg hende, så hendes rytme blev helt i synk med det som var bedst. Det betød, at jeg få gange måtte vækkende hende fra hendes søvn, hvilke nogle var meget i mod. Men meget hurtig kørte hun fuldstændig efter "uret", hvilke gjorde, at hun næsten aldrig blev overtræt osv.

Vi lagde begge børn på eget værelse da de var 3 måneder i egen vugge. Vi har samme rutine hver dage med begge piger. Nattøj på, amme/flaske/kop mælk (afhængig af hvor gamle de er) læse en kort historie. Børste tænder. Godnat og sov godt og så lukke døren og gå ud. Heldigvis har der ikke været noget græderi endnu med den lille på 16 måneder. Men jeg kan huske fra den store at der var et par uger hvor hun græd da vi kig ud af lokalet, da hun var omkring to år. Så det kan være vi har det til gode.

Held og lykke med det hele.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2012

Gardenia

Malli skriver:

Godaften,
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre hvordan jeres dag og rytmer ser ud, for jer med babyer i ca.2 måneders alderen +/-

Jeg har en datter på 9 uger idag, og jeg prøver så vidst som det er muligt at lave lidt faste rytmer, både for dag og nat men pyhaa det er svært, især når man har en stor pige på 3 år, som også skal følge hendes rytmer.

Min datter er flaskebarn, og får mad hver 3-4 time, nogen gange rammer det perfekt i forhold til at aften flasken så passer med ca kl 19-20 og hun så derefter bliver lagt på sofaen, puttet med sin dyne, og kort tid efter falder i søvn.

(Hvis hun f.eks får en flaske kl 18, så passer det med at den næste burde være kl. 21, men der er hun gået kold på sofaen, og så vågner hun ikke igen, hvis ikke vi vækker hende - og det vil vi nødigt så derfor prøver jeg virkelig at få flaskerne til at passe med at den sidste flaske ikke bliver senere end kl 19 - 1930, men det er bare ikke altid det lykkedes, som f.eks i dag hvor hun fik en flaske 17.30 og faldt så i søvn kl 19.20 og sover endnu)

Når vi så går i seng mellem 22-23 tager vi hende med oglægger hende i sin vugge, uden at tilbyde hende en flaske, og så sover hun til mellem 02-04 altså sover hun som regel 7-8 timer førend hun melder sig for at få mad igen. Så får hun en flaske og bliver lagt igen, og sover så 4-5 timer og vågner op til morgenflasken hvor vi derefter står op...
Ved godt jeg måske bare bør nyde den soverytme hun har, men tænker alligevel over om jeg mon bør vække hende inden vi går i seng, og tilbyde hende mad, eller er det okay der går 7-8 timer!

Vi har talt om, om vi mon snart skal til at indføre at hun kommer i seng, altså op i hendes vugge i vores værelse, når hun får den sidste flaske mellem kl 19-20 i stedet for at falde i søvn i stuen? På et tidspunkt skal hun jo lære at "blive lagt i seng" men samtidig synes jeg også jeg høre at det er fint hvis hun sover nede ved os, så hun lære der ikke behøver at være musestille og bælmørkt når man bliver lagt i seng?

Hvordan er jeres døgnrytme?
Hvordan og hvor mange gange sover jeres børn i løbet af dagen?
Hvor ofte spiser de?
Sover de ved jer i stuen indtil i går i seng, eller putter i dem i seng med fast ritual?

Sikke mange spørgsmål, men synes godt nok jeg selv jeg er et stort spørgsmålstegn !

Vi vækkede vores dreng når vi gik i seng der omkring 22-23 tiden, så fik vi lov til at sove til en 6.30-7.00 tiden. Vores sp var enig med mig i at der ikke var en grund til at vække ham sålænge han voksede som han skulle og var glad og tilfreds, så det var det eneste tidspunkt hvor vi vækkede ham for at fodre ham. Men det giver så også en naturlig rytme, for han sov ikke så meget om dagen (i streg) som om natten. Rutinen faldt meget hurtigt ind i kl 7, kl 11, kl 15, kl 19 og kl 23, sådan ca.

Vores dreng sov i hans lift (den boede han i indtil han ikke kunne proppes i den mere) der så stod i hans seng, som så stod inde på vores soveværelse. Men han blev rykket ind til sig selv da han ikke fik natflaske mere, deromkring de 6 måneder.

Han har altid haft det samme ritual hver aften, det foregår inde på hans værelse og han faldt i søvn af sig selv - på de gode aftener

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.