Lære at behandle dyr ordentligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

813 visninger
7 svar
0 synes godt om
18. oktober 2012

mpr

Ja jeg er ved at rive håret ud på mig selv... Hvordan lærer man børn at behandle dyr ordentligt?!

Min kæreste og jeg har en fantastisk dejlig 4 årig kat en rigtig hygge trold, som jeg har bragt med ind i forholdet og han er rigtig god ved børn han gør dem aldrig noget uanset hvordan de behandler ham. Hvilket kan være praktisk for helt små børn der ikke ved hvordan dyr skal behandles endnu.

Desværre har jeg det rigtig svært ved at vi ikke kan få kærestens pige til at forstå hvordan man er ordentlig overfor katten.. Hun elsker ham dog over alt på jorden og vil bare rigtig gerne lege med ham... Er nød til at være over dem hele tiden at følge efter katten fordi hun følger efter ham over alt. Hvis vi ikke kigger, lukker hun ham inde på værelset og trænger ham op i en krog, og vil lege med ham rimelig voldsomt nogen gange og hvis han står i vejen hiver hun ham i halen, og så sent som for 4 dage siden havde jeg lagt og læst og hun havde siddet og leget stille med ham og pludselig ser jeg at hun har fået fat i en af de der cykel elastikker (hvor fra ved jeg ikke) og er igang med at presse den ene krog ind i munden på den stakkels kat !! Nåede først hen og fik hevet hende fra ham da hun havde presset den ind i munden på ham.. Hun høre ikke efter hvis man beder hende om at være ordentlig ved ham :/ Bliver rigtig ked af det for synes det er synd for ham at han skal behandles på den måde.. Og han forsvare sig ikke.. Han kunne aldrig finde på at gøre nogen noget og slet ikke børn..

Har virkelig brug for rigtig gode råd..?????!

Kærestens pige har kendt katten siden februar i år.. Hun bliver 5 til jul.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. oktober 2012

Gardenia

Chel1992 skriver:

Ja jeg er ved at rive håret ud på mig selv... Hvordan lærer man børn at behandle dyr ordentligt?!

Min kæreste og jeg har en fantastisk dejlig 4 årig kat en rigtig hygge trold, som jeg har bragt med ind i forholdet og han er rigtig god ved børn han gør dem aldrig noget uanset hvordan de behandler ham. Hvilket kan være praktisk for helt små børn der ikke ved hvordan dyr skal behandles endnu.

Desværre har jeg det rigtig svært ved at vi ikke kan få kærestens pige til at forstå hvordan man er ordentlig overfor katten.. Er nød til at være over dem hele tiden at følge efter katten fordi hun følger efter ham over alt. Hvis vi ikke kigger, lukker hun ham inde på værelset og trænger ham op i en krog, og vil lege med ham rimelig voldsomt nogen gange og hvis han står i vejen hiver hun ham i halen, og så sent som for 4 dage siden havde jeg lagt og læst og hun havde siddet og leget stille med ham og pludselig ser jeg at hun har fået fat i en af de der cykel elastikker (hvor fra ved jeg ikke) og er igang med at presse den ene krog ind i munden på den stakkels kat !! Nåede først hen og fik hevet hende fra ham da hun havde presset den ind i munden på ham.. Hun høre ikke efter hvis man beder hende om at være ordentlig ved ham :/ Bliver rigtig ked af det for synes det er synd for ham at han skal behandles på den måde.. Og han forsvare sig ikke.. Han kunne aldrig finde på at gøre nogen noget og slet ikke børn..

Jeg ville være meget konsekvent i en periode. Hun er mere end gammel nok til at forstå hvad "ae stille og roligt" betyder og jeg synes slet ikke det er for meget at forvente.
Hos os har vores katte fred når de ligger og sover, spiser, er på toilet og når de ligger på deres faste pladser (Stolen og vindueskarmen) og det er bare ikke til diskution, provokerer han får han at vide han skal tøffe ned på sit værelse og komme tilbage når han er klar til at være sød.
Jeg ville holde et vågent øje med hende og fjerne hende hver eneste gang hun ikke kunne overholde reglerne. Fortælle hende at hun skal være sød ved katten for den bliver altså ked af det når hun ikke er.
Vedholdenhed skal nok give pote, om ikke andet så er I i flertal

Anmeld

18. oktober 2012

aarhusmor

Jeg er enig med tidligere svar. Der er kun een vej og det er et blive ved og ved og holde øje med hende hele tiden. Evt. kan du fortælle hende at hun ikke må lege med katten, men kun ae den og at den har meget brug for at sove.

Anmeld

18. oktober 2012

mpr

Gardenia skriver:

Jeg ville være meget konsekvent i en periode. Hun er mere end gammel nok til at forstå hvad "ae stille og roligt" betyder og jeg synes slet ikke det er for meget at forvente.
Hos os har vores katte fred når de ligger og sover, spiser, er på toilet og når de ligger på deres faste pladser (Stolen og vindueskarmen) og det er bare ikke til diskution, provokerer han får han at vide han skal tøffe ned på sit værelse og komme tilbage når han er klar til at være sød.
Jeg ville holde et vågent øje med hende og fjerne hende hver eneste gang hun ikke kunne overholde reglerne. Fortælle hende at hun skal være sød ved katten for den bliver altså ked af det når hun ikke er.
Vedholdenhed skal nok give pote, om ikke andet så er I i flertal

Ja jeg prøver og det gør kæresten også men puha synes det er svært at få det til at trænge igennem.. Også det med sove, spise og gå på kattebakken forstår hun ikke han skal have fred til.. Jeg lå lidt på sofaen med ham da han sov i dag og i ren trods fra at vi sagde at hun ikke skulle vække ham så stak hun hånden ned i hovedet på ham.. :s Vi prøver virkelig at være koncekvent og sende hende på værelset osv. Men hun behandler ham stadig som var han bare et stykke legetøj :s som om hun ikke forstår hvad vi siger til hende men kun opfatter at vi bliver sure på hende.. Og så er der intet der fiser ind :s

Anmeld

18. oktober 2012

SussieThyssen

Chel1992 skriver:

Desværre har jeg det rigtig svært ved at vi ikke kan få kærestens pige til at forstå hvordan man er ordentlig overfor katten.. Hun elsker ham dog over alt på jorden og vil bare rigtig gerne lege med ham... Er nød til at være over dem hele tiden at følge efter katten fordi hun følger efter ham over alt. Hvis vi ikke kigger, lukker hun ham inde på værelset og trænger ham op i en krog, og vil lege med ham rimelig voldsomt nogen gange og hvis han står i vejen hiver hun ham i halen, og så sent som for 4 dage siden havde jeg lagt og læst og hun havde siddet og leget stille med ham og pludselig ser jeg at hun har fået fat i en af de der cykel elastikker (hvor fra ved jeg ikke) og er igang med at presse den ene krog ind i munden på den stakkels kat !! Nåede først hen og fik hevet hende fra ham da hun havde presset den ind i munden på ham.. Hun høre ikke efter hvis man beder hende om at være ordentlig ved ham :/ Bliver rigtig ked af det for synes det er synd for ham at han skal behandles på den måde.. Og han forsvare sig ikke.. Han kunne aldrig finde på at gøre nogen noget og slet ikke børn..

Hvis hun er 5 år, så er det så sandelig på tide at hun lærer hvordan man behandler dyr.

Selv mit barnebarn på knapt 2 år, ved hvordan man behandler dyr, at det er "ah-ah" og man ikke må tage hårdt på dem.

Så tag barnet og sæt dig ned med hende og forklar hende at dyr kan tage skade af at blive behandlet og taget på forkert.

Spørg hende hvad hun ville synes om at blive hevet hårdt i armen eller håret, eller hvad hun ville synes om at blive hevet væk fra sin mad, eller vækket når hun sov.
Fortæl hende også, at du ganske enkelt ikke vil have, at hun leger med den på de måder hun vil lege på, men vis hende i stedet, hvordan man leger med en kat, med dens legetøj, og forklar hende, at hvis den ikke gider, så gider den ikke, og så er det bare ærgerligt.

Hun er 5 år gammel, og er rigeligt stor til at forstå det. Og kan hun ikke respektere det, så er det timeout på værelset, hvis hun overskrider reglerne.

Kærligst
Sussie

Anmeld

18. oktober 2012

mpr

aarhusmor skriver:

Jeg er enig med tidligere svar. Der er kun een vej og det er et blive ved og ved og holde øje med hende hele tiden. Evt. kan du fortælle hende at hun ikke må lege med katten, men kun ae den og at den har meget brug for at sove.

Det er måske en god ide, det kan måske gøre ham mindre intressant at rende efter hvis hun ikke må lege med ham.. Håber bare vi finder en eller anden løsning for han er min lille baby og kan ikke lide at se på at han er så hjælpeløs

Anmeld

18. oktober 2012

Gardenia

Chel1992 skriver:

Ja jeg prøver og det gør kæresten også men puha synes det er svært at få det til at trænge igennem.. Også det med sove, spise og gå på kattebakken forstår hun ikke han skal have fred til.. Jeg lå lidt på sofaen med ham da han sov i dag og i ren trods fra at vi sagde at hun ikke skulle vække ham så stak hun hånden ned i hovedet på ham.. :s Vi prøver virkelig at være koncekvent og sende hende på værelset osv. Men hun behandler ham stadig som var han bare et stykke legetøj :s som om hun ikke forstår hvad vi siger til hende men kun opfatter at vi bliver sure på hende.. Og så er der intet der fiser ind :s

Jeps, man får testet sine evner som diplomat. Kunne have solgte drengen hvis det ikke var for børnekonventioner og faderen, hold kæft han kan provokere. Og han er kun 2½

Du kan opnå en god kontakt ved at få dig ned i knæ og en finger på armen. Bare den der kropskontakt kan gøre hun ved at nu mener du alvor, lav toneleje, støjer hun så bed hende om at stoppe og høre efter hvad du siger. Det er hun så absolut istand til at forstå. Korte vendinger: Enten så er du sød ved katten eller også lader du den være i fred. Væk med hende. Ingen sure miner eller noget som helst, men I mener det helt ind i sjælen og hun skal kunne mærke på jer at der er 0 debat. Børn elsker at debattere "Jamen hvis jeg så ikke må sådan, må jeg så sådan" til at blive vanvittig af som voksen

Anmeld

18. oktober 2012

mariamiss6

Lån en arrig bondegårdskat, og lad hende mishandle den et par dage, så er jeg sikker på hun holder hurtigt op med det fis...

Arj, jeg har ikke rigtig nogen gode råd som sådan. Det lader jo til i gør det helt rigtigt...

Men altså, forbyd hende totalt at have med katten at gøre, så snart hun ikke er god ved den. Fjern hende, eller katten, hvis hun ikke er god ved den, og sig at det var ærgerligt, så må hun ikke nusse mere med katten idag. 
Sæt evt. katten op et sted hvorhun ikke kan nå den. altså, hvis katten har sådan et sted. Ellers var det måske en god idé, at anskaffe sådan et meget højt kattetræ, med platforme eller hængekøjer der er så høje at hun ikke kan nå ham der oppe.

så når hun er streng ved ham, kan du tage katten, og sige at så er det slut for idag. Bare husk at give katten en form for belønning, så den ikke tror den er i skammekrogen der oppe. en lille reje eller noget andet den synes er lækkert.  

Så viser du samtidig katten, at den har et sted hvor hun ikke kan mishandle den.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.