Hver tredje dansker ønsker tvungen morgensang i folkeskolen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

876 visninger
1 svar
0 synes godt om
28. maj 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Kristeligt Dagblad

Alle elever i den danske folkeskole bør begynde skoledagen med morgensang med salmer. Det mener hver tredje dansker ifølge en undersøgelse

Hver tredje dansker ønsker tvungen morgensang i folkeskolen33 procent af de adspurgte erklærer, at de enten er enige eller meget enige i, at folkeskolen bør genindføre obligatorisk morgensang med salmer for alle elever. Det er især medlemmer af folkekirken og frikirker, der bakker op om genindførelsen af obligatorisk morgensang.

Men den folkelige opbakning er faktisk bredere end det. Eksempelvis støtter 19 procent af de adspurgte, der betegner sig som ateister, også obligatorisk morgensang.

Charlotte Rørdam Larsen, der er lektor i musikvidenskab på Aarhus Universitet, har tidligere forsket i danskernes musikkultur og vaner. Hun er overrasket over, at så mange danskere vil gøre morgensang obligatorisk.

- Men jeg tror, det skyldes, at morgensang de senere år er kommet til at stå som noget positivt, der er godt for fællesskabet, men så sandelig også for os selv, siger Charlotte Rørdam Larsen.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2009

Pia.

På den skole hvor mine to store børn går nu, der synger man morgen sang... - det er en rigtig hyggelig måde at starten dagen på - det kan være alle mulige forskellige sange lige fortiden er det Kim Larsen .... - De elsker det og kommer hjem og har lært en masse nye gode sange, så optræder de for hinanden om morgenen i går skulle Mikkels klasse synge "børn har ret" for resten af skolen (nu er det jo en meget lille skole, der kun går op til 6 klasse og med meget få elever, så det er måske derfor de har tiden til det ?)

Jeg er lidt ked af de skal undvære morgnensangen nu hvor de skal skifte skole...

Knus Pia.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.