Jeg kan ikke få noget som helst mad ned :( hvad gør jeg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

721 visninger
7 svar
0 synes godt om
17. oktober 2012

DKTiha

Er gravid 6+6 og er så kvalm hele dagen lang. Kan ikke få noget som helst ned, ikke engang en kiks eller æble. Er måske heldig hvis jeg kan klemme en is ned. Men har jo brug for næring .. Drikker masser af vand osv så det kun mad der er problemet. Spiser flere gange dagligt på tvang men desværre ender det jo ikke der hvor det skal.. Nogen gode råd?? Har aldrig oplevet noget lignende

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. oktober 2012

Mink

DKTiha skriver:

Er gravid 6+6 og er så kvalm hele dagen lang. Kan ikke få noget som helst ned, ikke engang en kiks eller æble. Er måske heldig hvis jeg kan klemme en is ned. Men har jo brug for næring .. Drikker masser af vand osv så det kun mad der er problemet. Spiser flere gange dagligt på tvang men desværre ender det jo ikke der hvor det skal.. Nogen gode råd?? Har aldrig oplevet noget lignende

vi sidder i samme båd er 6+2 og har tabt mig 2 kilo på 3 dage  føler virkelig med dig !!! men det positive er at jeg tale med min læge i dag som sagde at det er gode tegn fordi det betyder at graviditetshormonet er højt og at graviditeten går godt !!  det er da lidt en trøst !!! 

men ALT kommer også retur her, det er helt forfærdeligt !! Håber snart du får det bedre... !! 

Drikker normalt ikke meget cola men jeg har erfaret at det godt kan få min mave til at slappe af et stykke tid af gangen !! 

Anmeld

17. oktober 2012

Claras mor

DKTiha skriver:

Jeg har også voldsom kvalme, siden jeg var 5+0. Nu er jeg 11+3. desværrer har det lange udsigter for mig, da jeg ventede min datter varede kvalmen til 18+5. den gang kunne jeg intet spise og tabte mig rigtig meget.

denne gang har jeg også tabt mig, men har fundt små ting jeg kan spise og holde nede.

Lavt blodsukker forstærker kvalmen, hvilket godt kan være grunden til at cola (med sukker) hjælper nogen som en anden skriver.
jeg har god erfaring med cola og franskekartofler og is.
hvor usundt det end lyder og hvor dårlig samvittighed man kan få over ikke at kunne spise sundt og varrieret så er det bedre at spise noget som slet ikke at spise.

Så prøv dig frem, med hvad som helst du tror kunne hjælpe dig. 

Håber du får det bedre snart  

Anmeld

17. oktober 2012

bubba

Æble skal du holde dig fra indtil kvalmen er ovre.! :-)

ellers er det bare at blive ved med at prøve. Det der virkede hos mig var pringles chips original og sodavandsis, så det bestod min kost af i 6 uger. Prøv med alt tørt. Ristet brød, kiks, chips mm. Det er jo ikke rart at kaste op, men nogle gange er det egentlig det der skal til :-)

Anmeld

19. oktober 2012

Tona

DKTiha skriver:

Det er fuldkommen normalt. Var selv igennem det i starten af denne graviditet. Det er totalt stressende fordi man føler at man skal spise for at pleje barnet osv. Men faktum er at det nok går over før eller siden og at det ikke er alvorligt. Man skal bare ikke gå i panik over det, for barnet har det fint og hvis man stresser over det så sætter det sig bare psykisk og gør det endnu sværre at få noget ned.

Jeg syntes at du skal tænke ved dig selv at du behøver overhovedet ikke at spise noget som helst. Der er intet pres på dig for at få noget ned. Hvis der er noget som helst du kan få ned så spis lidt af det. Det er ligemeget om det så er slik eller is eller hvad det end er. Hvis du spiser rigtig mad så husk at det også er fint bare at spise 4 mundfulde og så ikke mere. Hellere kun spise så små mængder end at blive dårlig og frustreret og grædefærdig og sidde der og tvinge det ned.

Du bør dog være opmærksom på at tage nogle tilskud når du ikke får nok mad ned. Jeg ville anbefale:

Gravitamin eller anden gravid multivitamin,

D-pearls fra Matas (d-vitamin)

Evt jern før tid

kalk tilskud

protein-pulver. Dette her er helt naturligt og ikke skadeligt:

http://www.bodylab.dk/shop/bodylab-whey-100-180p.html

Prøv om du kan holde til at drikke danskvand med Ribena Solbærsaft i da det giver dig nogle mineraler og noget sukker og salte som du mangler og det vil være godt for dig og desuden er solbærsaft kvalmestillende. Cola er også virkelig godt, men det skal være Cola med sukker i (men det er jo en smagssag om man vil drikke det når man er gravid).

Du har brug for ekstra salt, så husk at komme salt på alt mad du spiser og gerne spise noget med salt hvis du har lyst. Fx saltskruer fra Kims (eller den billige kopi fra Rema som er virkelig god) eller salt kiks.

God bedring, du er snart over det

Anmeld

19. oktober 2012

Deaktiveret profil

DKTiha skriver:

Smoothies!  

Eller spis mad som ikke skal tygges, det hjalp mig meget.. 

Kartoffelmos, suppe osv.. 

Anmeld

19. oktober 2012

Frk. Himmelblå

DKTiha skriver:

Hvis bare du drikker rigeligt, så går det fint, når blot tilstanden ikke varer i mange dage. 

Madlede bliver som regel værre, når man tænker på det...

Prøv at tænke " det er ok, jeg ikke spiser". Giv slip og se så, om det ikke snart vender.

Anmeld

19. oktober 2012

Saram

Uh, det er jo SÅ forskelligt hvad der virker. For mig var det en mini portion af a38 med små stykker banan i.

Håber snart din kvalme forsvinder!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.