Hjælp! Min surdej skummer ikke

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.866 visninger
2 svar
0 synes godt om
17. oktober 2012

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Nu har min Grundsurdej (fra Meyers bagebog) stået i 11 dage, er blevet rørt i 2 gange om dagen, blevet fodret én gang som forskrevet.

Men den skummer ikke! som der står i bogen den skal.........

Kan den bruges alligevel?

Bonus info: Han stinker af øl!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. oktober 2012

Victoria2013

Nu kender jeg ikke den opskrift på surdej du bruger, og du skriver heller ikke hvad der er kommet i. Når jeg laver surdej bruger jeg altid nedenstående opskrift fra Camilla Plum og den virker hver gang

Syntes det er så hyggeligt at gå og passe en surdej. Jeg plejer at stille den ved en radiator og helst ikke tildækket, da den jo skal kunne trække vejret

Som surmælksprodukt har jeg mest brugt kærnemælk eller A38...

Hvedesurdej

• 200 g friskmalet grahamsmel
  • 1 tsk. honning
  • 1spsk friskt surmælksprodukt
  • 2 dl vand
  • 1 tsk. salt

Bland i en skål, dæk med film og stil det lunt til dagen efter

Dag 2-5
Rør en smule mere grahamsmel i - 2 håndfulde, og lidt vand i dejen hver dag. Den skal være som havregrød. Den skulle gerne vise lidt mere aktivitet hver dag.

Den 5. dag skulle dejen gerne dufte umiskendeligt syrligt og dejligt, være boblende og livlig. Ellers røres en lille skefuld honning mere i, og man venter et par dage mere.

Anmeld

31. oktober 2012

tarkoflen

skovrup skriver:

Nu har min Grundsurdej (fra Meyers bagebog) stået i 11 dage, er blevet rørt i 2 gange om dagen, blevet fodret én gang som forskrevet.

Men den skummer ikke! som der står i bogen den skal.........

Kan den bruges alligevel?

Bonus info: Han stinker af øl!

Hvis den lugter af øl, så vil jeg mene at gæringen er godt i gang, og så burde den virke efter hensigten! Min brors skummer heller ikke særlig meget, kun lige lidt bobler i overfladen og det er også meyers

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.