Eksperthjælp: amning og overgangskost

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.000 visninger
0 svar
0 synes godt om
15. oktober 2012

Catrine Hansen

"amning og overgangskost"

Hej Catrine

Jeg har en - ellers dejlig - lille pige på 5,5 måned, som nægter at amme i løbet af dagen.

Hun har fra starten været en rund og glad lille dame, og amningen har fungeret fint indtil hun var 4,5 mdr. Da startede vi på grød om morgenen, fordi hun virkede sulten og gnaven efter at have været vågen i mindre end en time.

Storesøster var meget forbeholden over for alle former for fast føde, så jeg har nok været lidt for ivrig, fordi det gik så godt om morgenen. På nuværende tidpunkt får hun således morgen og middag og mos om aftenen. Til gengæld nægter hun stort set at amme i løbet af dagen, og bliver hysterisk, hvis jeg forsøget at lægge hende til brystet.

Hun sover næsten konsekvent 2x2 timer i løbet af dagen, men vågner til gengæld også hver eller hver anden time om natten. Det er dog lykkedes mig at begrænse natamningen til kl. 22, 03 og 06.

Jeg synes, hun er for lille til at amme så lidt, men på den anden side drikker hun faktisk ok af koppen (her får hun kun vand)...

Tja, jeg vil vel bare gerne høre, om jeg skal trappe ned på maden, og håbe, at det vil få hende til at tage brystet, eller om jeg skal forsøge at få mælk i hende ved at tilbyde hende MME i kop??

På forhånd tak for hjælpen!
Mvh Nina

Catrines svar

Hej Nina

Tillykke med din dejlige datter!
Som du beskriver det hele, synes jeg ikke du behøver at lave noget om. Hun ammes 3 gange i døgnet, og hvis du så, som du selv er inde på, giver noget mme i en kop, så vil hun få nok mælk. Hvis hun så på nogle tidspunkter virker som om hun gerne vil amme, så lad hende bare det, så meget og tit hun har lyst til. Hun har en alder hvor det er meget normalt at være lidt urolig ved brystet fordi hun er blevet større og mere bevidst. Hendes syn er også blevet bedre, så hun vil gerne kunne følge med i det hele, og det kan være svært når man ammes! Det kan være at hun gerne vil ammes hvis du sætter dig i et mørkt og kedeligt rum uden forstyrrelser. Hun vil jo gerne die om natten, hvilket netop bekræfter ovenstående.

Det bedste er at være rolig omkring det hele. Forsøg ikke at tvinge din datter til brystet, men prøv nogle gange når der er roligt og kedeligt omkring jer. Har hun lyst, skal hun nok die, og ellers får hun sen aften, midt nat og tidlig morgen, og det lyder helt fint i forhold til hendes alder.

Jeg synes derfor ikke at du skal trappe ned på maden - nu er hun jo så godt igang og kan lige så godt fortsætte.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.