Eksperthjælp: Kan man blive gravid når jeg næsten ikke har haft menstruation og samtidig har taget antidepressiv medicin?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.096 visninger
0 svar
0 synes godt om
9. oktober 2012

Tina Sandager

"Kan man blive gravid når jeg næsten ikke har haft menstruation og samtidig har taget antidepressiv medicin?"

Hej Tina
Det er ikke sikkert jeg har valgt rigtig angående hvem jeg kunne stille mit spørgsmål men nu prøver jeg. Jeg har været sygemeldt ca 6 mdr pga depression. Jeg meldte mig selv rask i september. Jeg har i de måneder været på antidepressiv medicin men da jeg for en måned siden syntes at være blevet så rask at jeg kunne undvære piller stoppede jeg med dem. I hele perioden på antidepressiv har jeg kun haft mens 1-2 gange og den sidste var i starten af august. Jeg har været på p-piller men stoppede også disse for snart et år siden.
Kan min mens udeblive pga antidepressiv medicin? Her for en uge siden er jeg begyndt at få ømme bryster, større spisetrang og haft mens smerter hver dag. Jeg testede for ca en uge siden og den var negativ. Men kan jeg overhovedet have haft min ægløsning når jeg ikk har haft mens siden starten af august og at vi så lige præcis har kunne ramme plet (har haft ubeskyttet sex ca 3 uger nu). Jeg er et stort spørgsmålstegn og undskylder på forhånd hvis det er rodet at læse.

Tinas svar

Kære "forvirrede",

dine spørgsmål giver fin mening og jeg kan godt forstå at du er forvirret.

Jeg kan desværre ikke svare dig på om det er din antidepressive medicin der gør at din menstruation er blevet uregelmæssig (du nævner ikke hvilket præparat du har fået) - det skal du spørge den læge som har udskrevet præparatet til dig.

Du kan sagtens have haft ægløsning efter din menstruation i august og kan derfor godt være gravid nu. Det er jo usikkert hvornår du har haft ægløsning, det er nemlig ægløsningstidspunktet som afgør hvornår menstruationen kommer.

Hvis din menstruation stadig er udeblevet, syns jeg klart du skal tage en test mere. Husk at tage den på en morgenurin, hvor din urin er mest koncentreret.

Hvis du ikke er gravid og din menstruation fortsat udebliver, så skal du lige opsøge din læge for en god ordens skyld.

Hvis du er gravid så pas rigtigt godt på dig selv under din graviditet og i dit efterfødselsforløb. Når man tidligere har haft en depression, er man altid i lidt større risiko for at det kommer igen - og uanset hvor ønsket en graviditet og et barn er - vil det altid være en form for en belastning. Så hvis du skulle få symptomer på megen tristhed, mørke tanker, stress osv så skal du opsøge din læge/jordemoder/sundhedsplejerske.

Nu foregreb jeg lige begivenhedernes gang lidt,..men sådan er det at være sygeplejerske. Hellere forebygge end helbrede :-)

Held og lykke på din vej.

De kærligeste hilsner,

Tina.

Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.

Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.