Marcipan i stedet for fondant

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.497 visninger
9 svar
0 synes godt om
6. oktober 2012

Michalala

Ja, jeg vil gerne lave sådan en dåbskage til min datters dåb. Og selvom at fondant er nemmere at arbejde med, syntes jeg bare det smager så meget bedre med Marcipan på sådan en kage, så jeg søger lidt (mange) gode råd.

- Hvordan farver jeg nemmest og pænest marcipanen? Eller kan jeg med fordel købe farvet marcipan? Og hvor?

- Og hvad med hvid marcipan? Er det til at farve?

- Hvor længe i forvejen kan jeg farve marcipanen? Og skal den så bare lægges i en pose e.l. for ikke at blive tør?

- Skal jeg putte smørcreme under marcipan som man skal med fondant? I så fald søger jeg en god opskrift på smørcreme.

- Er der noget i vejen for at jeg pynter kagen med marcipan dagen før den skal bruges?

- Hvordan ruller jeg nemmest marcipanen ud? Skal lave en kage i bradepandestørrelse og frygter lidt at jeg ikke kan få marcipanen rullet ud i sådan et stort stykke.

- Andre gode råd modtages med kyshånd

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2012

Mother-love

Nu harjeg ikke prøvet at arbejde med fondant. Men marcipan er virkelig hårdt at rulle ud.så ville foreslå dig at køre forbi en bager og få dem til at rulle de ud for dig. De har jo sådan nogle smarte rulleborde som gør det på 3 min.
Jeg har købt farvet marcipan og det var jeg finttilfreds med . Og ja der skal smørcreme under marcipanen. Og smørcreme er faktisk bare flormelis og smør brug lurpak det giver den bedste smag.

Det med at selv farve marcipanen ville jeg ikke gøre. For det bliver rigtig træls at arbejde med. Og ja altid i pose ellers tører det ud.

Anmeld

6. oktober 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79
michelledam skriver:

Nu harjeg ikke prøvet at arbejde med fondant. Men marcipan er virkelig hårdt at rulle ud.så ville foreslå dig at køre forbi en bager og få dem til at rulle de ud for dig. De har jo sådan nogle smarte rulleborde som gør det på 3 min.
Jeg har købt farvet marcipan og det var jeg finttilfreds med . Og ja der skal smørcreme under marcipanen. Og smørcreme er faktisk bare flormelis og smør brug lurpak det giver den bedste smag.

Det med at selv farve marcipanen ville jeg ikke gøre. For det bliver rigtig træls at arbejde med. Og ja altid i pose ellers tører det ud.

Ej hvor smart at købe det ved en bager. Er det ik dyrt?? Hvordan pakker de det så ind, så man ka transportere det?? Vh stine

Anmeld

6. oktober 2012

Mother-love

StineW79 skriver:

Ej hvor smart at købe det ved en bager. Er det ik dyrt?? Hvordan pakker de det så ind, så man ka transportere det?? Vh stine

Nej nej du køber bare noget marcipan og går ned i en bager tidligt om morgenenfor at være sikker på der ernogen. Og spørger om de gider og rulle det ud for dig. Enten smider de flormelis imellem ellers lægger de poser imellem. Mine forældre har haft bageri. Derfor ved jeg det

Anmeld

6. oktober 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79
michelledam skriver:

Nej nej du køber bare noget marcipan og går ned i en bager tidligt om morgenenfor at være sikker på der ernogen. Og spørger om de gider og rulle det ud for dig. Enten smider de flormelis imellem ellers lægger de poser imellem. Mine forældre har haft bageri. Derfor ved jeg det

Vil/ må de godt det?? Ska man selv farve det inden så. Det er altså virkelig smart!! Vh stine

Anmeld

6. oktober 2012

Mother-love

StineW79 skriver:

Vil/ må de godt det?? Ska man selv farve det inden så. Det er altså virkelig smart!! Vh stine

Det vil undre mig meget hvis de ikke gider gøre det. For det tager ikke mere end 2-3 min. Og som sagt ville jeg købenoget dervar farvet i forvejen. For når du selv farver giver du marcipanenmeget væske hvilket gør at de bliver enormt klistret og svært at arbejde med.

Du kan købe farvet her http://www.bagetid.dk/97-marcipan

Anmeld

7. oktober 2012

Michalala

michelledam skriver:

Ih. Tusind tak for svar. Lyder smart at få det udrullet hos en bager. Det må jeg da lige forhøre mig om hos vores bager.

Når man køber farvet marcipan smager det så fuldstændig som alm. Marcipan?

Anmeld

7. oktober 2012

Mother-love

Michalala skriver:

Ih. Tusind tak for svar. Lyder smart at få det udrullet hos en bager. Det må jeg da lige forhøre mig om hos vores bager.

Når man køber farvet marcipan smager det så fuldstændig som alm. Marcipan?

ja det er skide smart og sparer utrolig mange kræfter og så er man sikker på den samme tykkelse hele vejen rundt.

altså der er vidst meget lidt smag i. jeg synes ikke man kunne smage forskel. men det kommer nok lidt an på smagsløg. men som sagt virkelig meget lidt smag. held og lykke med det

Anmeld

8. oktober 2012

Michalala

michelledam skriver:

ja det er skide smart og sparer utrolig mange kræfter og så er man sikker på den samme tykkelse hele vejen rundt.

altså der er vidst meget lidt smag i. jeg synes ikke man kunne smage forskel. men det kommer nok lidt an på smagsløg. men som sagt virkelig meget lidt smag. held og lykke med det

Ved du i øvrigt om man kan putte marcipanen på og pynte kagen dagen før kagen skal spises? Eller skal det være samme dag?

Anmeld

8. oktober 2012

Mother-love

Michalala skriver:

Ved du i øvrigt om man kan putte marcipanen på og pynte kagen dagen før kagen skal spises? Eller skal det være samme dag?

Det kan du godt. Men selvfølgelig er kagen mest frisk hvis du gør det på dagen. Jeg ved det. For ifølge fødevarer loven på du sælge flødekager i op til 7 dage hvisde står på køl. Hvilket mine forældre dog aldrig gjorde i deres bageri. Men ved de gør det nogen steder

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.