"Kan kejsersnit forhindre en ny graviditet?"
Hej Tina.
Jeg fik kejsersnit ved mit første barn i dec 2009. Min mand og blev gravide med det samme.
Nu vil vi gerne have et barn mere, men har prøvet i snart 10 måneder, og det er ikke lykkedes os endnu.
Kan kejsersnittet have en effekt på det?
Vi har prøvet fersilitets monitor i en måned, og den har registreret jeg har æggeløsning.
Sidste æggeløsning havde vi sex 5 gange på 2 dage 
Samtidig blev min mand sygemeldt for stres sidste år, og var sygemeldt i to måneder, synes dog stadig han kan have nogle nedturer.
Vi spiser sundt, røre os, og er normalt vægtige.
Tinas svar
Kære dig som har skrevet dette indlæg,
Jeg kan godt høre at du er bekymret og utålmodig. Det kan jeg godt forstå.
Langt de fleste kejsersnit forløber fuldstændigt ukomplicerede, men jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at der kan være arvæv som på en eller anden måde driller, altså at æggelederne evt kan være lukkede.
Jeg er ikke stødt på det i min tid som fertilitetssygeplejerske og det vil også kræve en grundig undersøgelse hos en speciallæge (gynækolog) for at påvise noget.
Det drejer sig højst sandsynligt om noget andet. Man kan sagtens blive det der i lægesprog hedder sekundær infertil - altså at første graviditet var nem og ligetil og at anden graviditet er sværere at opnå.
Du skriver også at din kæreste har haft en voldsom stressreaktion - det kan godt gå ud over sædkvaliteten i en periode.
Min anbefaling til jer hvis I gerne vil gøre noget mere aktivt er, at du skal gå til din egen læge og blive udredt. Typisk vil det være en sædprøve, en undersøgelse for at se om der er passage i dine æggeledere og nogle blodprøver. Hvis din egen læge tøver, så bed ham/hende om at blive henvist til en gynækolog med speciale i infertilitet.
Jeg håber I klarer ærterne selv og hvis ikke, så ønsker jeg jer held og lykke med udredningen.
De kærligste hilsner,
Tina.
Tina tilbyder samtaleforløb til kvinder, mænd og par der er ufrivilligt barnløse og befinder sig før, under eller efter en fertilitetsbehandling – med eller uden et barn på vej. Derudover holder hun workshops og foredrag for par i fertilitetsbehandling.
Se Tinas hjemmeside: TinaSandager.dk
Anmeld