Hvordan klorbleger jeg Miljas plettede tøj?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.187 visninger
8 svar
0 synes godt om
5. oktober 2012

Aagaard

Hej dejlige kvinder!

Jeg har brug for jeres viden til at få min datter, Miljas tøj bleget.
Det er hvidt og skal bleges så jeg kan farve det hele ordenligt rødt.
Er der nogen der er vildt gode til sådan noget?

Hvide ;-) hilsner Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. oktober 2012

Dot D

Nu er det længe siden, at jeg har haft klor i huset, så kan ikke helt huske det. Men jeg mener, at på den flaske jeg havde, der stod der blandingsforhold bagpå, det har jeg fulgt, og det fungerede.

Jeg ved også(af bitter erfaring) at det er vigtigt ikke at bruge for meget, da det mørner tøjet... En kunde havde brugt koncentret klorin i en tæpperenser( det må man ikke), og der dryppede noget ud på mine yndlingsbukser, de blev helt tynde, der hvor det ramte, og stoffet gik i stykker, øv...

Anmeld

11. oktober 2012

SussieThyssen

Aagaard skriver:

Hej dejlige kvinder!

Jeg har brug for jeres viden til at få min datter, Miljas tøj bleget.
Det er hvidt og skal bleges så jeg kan farve det hele ordenligt rødt.
Er der nogen der er vildt gode til sådan noget?

Hvide ;-) hilsner Line

Ved ikke om du kan bruge mine husmoderlige "gammeldags" råd, men så kan du bare sige til

Kærligst
Sussie

Anmeld

11. oktober 2012

Aagaard

SussieThyssen skriver:

Ved ikke om du kan bruge mine husmoderlige "gammeldags" råd, men så kan du bare sige til

Kærligst
Sussie

Hej Sussi!

Det kan jeg helt sikkert! Især hvis det betyder at jeg ikke behøver at smide det plettede tøj ud. ( Jeg vil jo ikke ha at hun skal gå rundt og se ud som om vi aldrig giver hende rent tøj på)

Så har du verdens bedste husmor råd - så må du endelig dele ud. De vil blive prøvet med kys hånd.
(jeg har ikke fået prøvet kloret endnu - da jeg jo ikke er meget for at tøjet mørner... men har hørt at matas sælger et eller andet pulver til vaskemaskinen som kan blege tøjet)

Hilsen Line med den altid glade men ofte plettede datter

Anmeld

11. oktober 2012

SussieThyssen

Hej Sussi!

Det kan jeg helt sikkert! Især hvis det betyder at jeg ikke behøver at smide det plettede tøj ud. ( Jeg vil jo ikke ha at hun skal gå rundt og se ud som om vi aldrig giver hende rent tøj på)

Så har du verdens bedste husmor råd - så må du endelig dele ud. De vil blive prøvet med kys hånd.
(jeg har ikke fået prøvet kloret endnu - da jeg jo ikke er meget for at tøjet mørner... men har hørt at matas sælger et eller andet pulver til vaskemaskinen som kan blege tøjet)

Hilsen Line med den altid glade men ofte plettede datter

Tøj mørner ikke ved brug af klorin, hvis du gør det på den rigtige måde

Men nu skal jeg lige høre, vil du have bleget tøjet, så der er farver der går af eller vil du have pletter taget af hvidt tøj??

Er lidt forvirret over dit ordvalg.
For hvis man f.eks. vil have en mørk bluse bleget, så den bliver lys/hvid, så gør man det på en måde, men hvis det handler om pletter på hvidt tøj, f.eks efter cacao eller banan, så tøjet bliver pletfrit, så gør man det på en anden måde.

Så er du sød at forklare lidt nærmere??

Anmeld

11. oktober 2012

Aagaard

SussieThyssen skriver:

Tøj mørner ikke ved brug af klorin, hvis du gør det på den rigtige måde

Men nu skal jeg lige høre, vil du have bleget tøjet, så der er farver der går af eller vil du have pletter taget af hvidt tøj??

Er lidt forvirret over dit ordvalg.
For hvis man f.eks. vil have en mørk bluse bleget, så den bliver lys/hvid, så gør man det på en måde, men hvis det handler om pletter på hvidt tøj, f.eks efter cacao eller banan, så tøjet bliver pletfrit, så gør man det på en anden måde.

Så er du sød at forklare lidt nærmere??

Ja da!

Min plan er at få banan/tomatsovs/og i nogle tilfælde lede 0-4 mdrs babylorte pletter af hvidt tøj

og så er min plan at aldrig købe hvidt tøj til hende igen - med mindre det er virkelig nemt at få det bleget

Har også overvejet at farve det tøj hun stadig kan passe rødt (efter blegning selvfølgelig ellers bliver pletterne jo en rød og alt det andet bliver en anden rød) - så er evt nye pletter ikke så ødelæggende

Line

Anmeld

11. oktober 2012

SussieThyssen

Aagaard skriver:

Ja da!

Min plan er at få banan/tomatsovs/og i nogle tilfælde lede 0-4 mdrs babylorte pletter af hvidt tøj

og så er min plan at aldrig købe hvidt tøj til hende igen - med mindre det er virkelig nemt at få det bleget

Har også overvejet at farve det tøj hun stadig kan passe rødt (efter blegning selvfølgelig ellers bliver pletterne jo en rød og alt det andet bliver en anden rød) - så er evt nye pletter ikke så ødelæggende

Line

Super, så fik vi det på plads.

Du tager en balje af almindelig størrelse og hælder varmt vand i fra vandhanen...omkring 40-50 grader varmt, og tilsætter derefter ca en halv til en hel dl helt almindelig klorin, alt efter baljens størrelse.

Når klorinen har blandet sig med vandet lægger du det hvide i blød, og sørger for at det bliver godt gennemvædet. Når det har ligget et par timer, går du ud og tjekker om pletterne er ved at gå af. Er de ikke det, så tag tøjet op, skyl det let og lav en ny portion, med lidt mere klorin.
Start evt med en gammel klud med pletter på, så du får taget på hvor meget vand og hvor meget klorin du skal bruge. Men det ligger gerne på 1/2 til 1 dl til 3 l vand.

Har man en særlig genstridig plet, kan man lave en lidt stærkere opløsning og dryppe på pletten og lade det ligge et lille øjeblik inden man skyller pletten og ser hvordan virkningen er.
Det tager lidt tid at prøve af i starten indtil man får lært fiduserne, så prøv dig forsigtigt frem.
Som regel hjælper det ikke at farve tøjet rødt, hvis der er pletter på, det skinner igennem, så skal du farve det mørkeblåt, lilla eller sort.

Når pletterne er gået af, så skyller du tøjet godt, og vasker det derefter almindeligt.
Hæng det til tørre udenfor, hvis du har muligheden, da klorinlugten hænger lidt ved også efter vask.

Husk! At klorin og sæbe/rengøringsmidler ALDRIG må blandes, da det udvikler giftige dampe.

Anmeld

11. oktober 2012

Aagaard

SussieThyssen skriver:

Super, så fik vi det på plads.

Du tager en balje af almindelig størrelse og hælder varmt vand i fra vandhanen...omkring 40-50 grader varmt, og tilsætter derefter ca en halv til en hel dl helt almindelig klorin, alt efter baljens størrelse.

Når klorinen har blandet sig med vandet lægger du det hvide i blød, og sørger for at det bliver godt gennemvædet. Når det har ligget et par timer, går du ud og tjekker om pletterne er ved at gå af. Er de ikke det, så tag tøjet op, skyl det let og lav en ny portion, med lidt mere klorin.
Start evt med en gammel klud med pletter på, så du får taget på hvor meget vand og hvor meget klorin du skal bruge. Men det ligger gerne på 1/2 til 1 dl til 3 l vand.

Har man en særlig genstridig plet, kan man lave en lidt stærkere opløsning og dryppe på pletten og lade det ligge et lille øjeblik inden man skyller pletten og ser hvordan virkningen er.
Det tager lidt tid at prøve af i starten indtil man får lært fiduserne, så prøv dig forsigtigt frem.
Som regel hjælper det ikke at farve tøjet rødt, hvis der er pletter på, det skinner igennem, så skal du farve det mørkeblåt, lilla eller sort.

Når pletterne er gået af, så skyller du tøjet godt, og vasker det derefter almindeligt.
Hæng det til tørre udenfor, hvis du har muligheden, da klorinlugten hænger lidt ved også efter vask.

Husk! At klorin og sæbe/rengøringsmidler ALDRIG må blandes, da det udvikler giftige dampe.

Tak Sussi! Det vil jeg prøve!

Anmeld

11. oktober 2012

ano14316

Nu kommer jeg lige med et lille råd, for at undgå at du igen skal blege tøjet.. håber det er ok

når lillepigen har plettet tøjet, smører du helt alm. opvaksemiddel på pletten inden du smider det til vask... Jeg har endnu ikke haft en plet der ikke gik af, og jeg bruger neutral vaskemiddel.. jeg har også brugt det på "gamle" pletter, der er dog ikke altid succes men for det meste..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.