Fødselsberetning
Fredag den 14. september 2012 skulle jeg til jordmoder om middagen. Jeg havde håbet at denne aftale ville blive aflyst fordi jeg havde født på det tidspunkt, men desværre ikke. Jeg var på det tidspunkt 40+4 og ved at være godt utålmodig. Jordmoderen sagde at det hele så fint ud. Hun foretog en hindeløsning på mig og så håbede hun på at det ville sætte skub i noget – Nogen gange virkede det mens andre gange gjorde det ikke….
Samme aften havde jeg den del plukveer og de bed lidt mere end de plejede. Jeg turde ikke tro på at det ville blive til mere, men i løbet af natten ændrede pluveerne sig stille til at være rigtige veer. Dog var der ikke så mange og de var meget uregelmæssige. Jeg fik ikke så meget søvn den nat så var godt kvæstet om morgenen hvor jeg følte det hele stille gik i sig selv.
Dagen brugte jeg henholdsvis på sofaen og i sengen. Havde ikke så meget overskud. Overmiddag begyndte veerne igen at melde sig og der kom flere og flere og gjorde også ind imellem sindssygt ondt. Stadig meget uregelmæssige så vidste ikke helt hvad jeg skulle regne med.
Omkring halv syv om aftenen havde jeg fået klemt 1½ stykke rugbrød med nutella ned. Jeg gik ud og tog mig et varmt bad da jeg ved at det varme vand har en behagelig lindring.
Veerne blev nu for alvor flere og flere og da jeg kom ud af badet havde jeg 2 med kun 2 minutter imellem. Oveni fik jeg det også så dårligt at jeg kastede op. Jeg kaldte på Morten og sagde at jeg altså gerne ville ind og tjekkes på fødegangen for havde pludselig ingen ide om hvor langt jeg var. Jeg var sikkert ikke ret langt endnu, men havde en frygt for at komme for sent af sted. Vi ringede derfor til fødegangen. Da var klokken 19.15.
Morten løb hurtigt over til naboen for at spørge om det var ok at Niklas Emil kom over til dem. Hvis de på fødegangen ville beholde mig skulle vi nok ringe efter Mortens forældre så de kunne komme og tage sig af Niklas Emil, men hvis det hele gik i sig selv igen så ville vi jo snart være hjemme igen. Niklas Emil var ikke helt tilfreds med den hurtige beslutning om at skulle over til naboen, men med lidt bestikkelse i form at tegnefilm og slik så blev han glad igen.
På vej derind i bilen havde jeg det sjovt nok som om det hele var ved at gå i stå så frygtede virkelig at de bare ville smide mig hjem igen. Det magtede jeg slet ikke tanken om så bad til at jeg var godt i gang.
Klokken 20.15 blev jeg undersøgt. Jeg var på det tidspunkt 2 cm åbent så derfor ikke i aktiv fødsel. Jordmoderen kunne godt se at veerne på det tidspunkt var hårde ved mig og jeg kastede igen op. Derfor valgte hun at jeg skulle blive på en stue i 2 timer og så ville hun undersøge mig igen. Hvis jeg havde åbnet mig yderligere kunne jeg så blive eftersom det så ville betyde at jeg var i aktiv fødsel.
Vi kom ind på stuen ved siden af og NU gik veerne for alvor amok. Jeg kunne snart ikke holde smerten ud længere. Var ved at gå ud af mit gode skind og til sidst sagde jeg til Morten at NU havde han bare at hente en for jeg kunne simpelthen ikke udstå smerten! Jeg følte der gik en evighed før jordmoderen kom ind til os. Klokken var nu 21.15 så det var en time siden jeg sidst var blevet undersøgt. Hun sagde at hun gerne ville undersøge mig igen allerede for at se om der var sket mere. Det viste sig så at jeg nu var 7cm åbent. Så jeg var gået fra 2 til 7cm på en time. Jordmoderen sagde at så kunne hun godt forstå at jeg havde ondt og at vi skulle over på en fødestue med det samme for jeg ville føde snart!
Det var en kamp for mig at komme fra den ene stue til den anden på trods af jeg kun lige skulle over på den anden side af gangen, men når veerne nu kom konstant så var turen uendelig lang! Jeg trak mig af sted og hev hårdt i stakkels Morten. Jeg prustede og stønnede når veerne kom. Undervejs har jordmoderen travlt med at få udfyldt diverse oplysninger og jeg husker hun spørger Morten om mit telefonnummer. Det kan Morten ikke huske udenad så der må jeg jo så lige selv bryde ind og råbe; 22 33 88 96. Det var hun meget overrasket over at jeg fik svaret på.
Jeg kom endelig over på fødestuen og jordmoderen spurgte om jeg ville under bruseren for at det kunne lindre mig lidt. Det sagde jeg ja til. De fandt et gang stativ og jeg kæmpede mig den hårde vej ud på badeværelset. På trods af vi snakker om få meter så følte jeg at der var uendeligt langt og kunne snart ikke slæbe mig selv af sted. Idet jeg når ud på badeværelset og kan skimte bruseren stønner jeg; pressetrang, pressetrang!!!! Jordmoderen siger at så kan jeg godt vende om for nu skulle jeg op på fødelejet. Hun magtede ikke en gulvfødsel mere, da hun allerede haft sådan en den dag og det var ikke urisikabelt på den måde. Jeg kunne have bandet højt og længe hvis jeg havde haft overskuddet for nu var jeg lige nået derud på badeværelset og nu skulle jeg så bare tilbage igen. Klokken var på det tidspunkt 21.40
Klokken 21.45 fik jeg kæmpet mig op på sengen og lagt mig på siden. Jordmoderen undersøgte mig og jeg var nu 10cm åbent. Pressetrangen tiltagende.
Klokken 21.50 går fostervandet som var klart og fint.
Jeg kommer om på ryggen og ligge og klokken 22.00 lørdag den 15. september 2012 kommer vores lille dreng til verden. Han havde navlestrengen 2 gange rundt om halsen hvilket jeg var glad for jeg først fik af vide lidt senere!
Han vejede 3480 gram og var 51cm.
Han skal hedde Viktor Elias
(begge navne skal bruges)