Der er klasseforskel, når det kommer til kvinder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

888 visninger
9 svar
0 synes godt om
25. maj 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Berlingske Tidende

Kvinder definerer i høj grad sig selv og andre kvinder ud fra, hvilken samfundsklasse de tilhører, viser ny undersøgelse.

Der er klasseforskel, når det kommer til kvinderI dag definerer kvinder i høj grad både sig selv og andre kvinder ud fra, hvilken samfundsklasse de tilhører. Det konkluderer forsker på Aarhus Universitet Stine Thidemann Faber i sin ph.d.-afhandling om sociale forskelle mellem kvinder i Danmark.

»Forholdet mellem familie og arbejde er nogle af de vigtigste parametre, og det har i kvindernes fortællinger afgørende betydning for, hvor de selv mener, de befinder sig i samfundet. Det er helt tydeligt, at de skaber et skel mellem sig selv og andre ved især at tage udgangspunkt i moralske forskelle,« forklarer Stine Thidemann Faber.

Hun tilføjer, at måden at være mor på – især når det er på den »forkerte« måde – fylder meget hos kvinderne. Derfor er moderskabet også blandt de vigtigste parametre til at illustrere klasseskellet:

»Mødre, der giver deres børn pålægschokolade i madpakken eller ofte går på McDonald’s, tager middelklassens kvinder stor afstand fra. Modsat viser moralsk fordømmelse sig opad ved en afstandtagen til de velhavende, som måske »nok kan købe sig til alverdens fine ting til børnene, men ikke kan købe sig til tid og nærhed.«

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. maj 2009

Rasmine

Sikke noget FIS.
Mine unger får da både pælågschokolade og McD mad.

Og jeg anser da ikke os for at være "underklasse".

I couldn't care less omkring hvad andre fok tænker eller tror om os.

Anmeld

25. maj 2009

Zeta

Mebach skriver:

Sikke noget FIS.
Mine unger får da både pælågschokolade og McD mad.

Og jeg anser da ikke os for at være "underklasse".

I couldn't care less omkring hvad andre fok tænker eller tror om os.

Nu konkludere hende der har skrevet sin doktorafhandling jo ikke at man er underklasse, fordi man engang imellem går på restuarant Den Gyldne Måge, der står jo faktisk ofte. Løser man det at spise ofte med en gang junkfood, så vil jeg give hende ret, så er men bunden af samfundet.

Interessant iagttagelse at kvinder definere sig selv i høj grad udfra hvilken samfundsklasse de tilhører. Dvs, de er mere realistiske i modsætning til mange mænd, der ofte flyver i jordhøjde uden jordforbindelse. Kender et par stykker der er lidt kiksede og ikke selv aner det :-)

Anmeld

25. maj 2009

Rasmine

Zeta skriver:

Nu konkludere hende der har skrevet sin doktorafhandling jo ikke at man er underklasse, fordi man engang imellem går på restuarant Den Gyldne Måge, der står jo faktisk ofte. Løser man det at spise ofte med en gang junkfood, så vil jeg give hende ret, så er men bunden af samfundet.

Interessant iagttagelse at kvinder definere sig selv i høj grad udfra hvilken samfundsklasse de tilhører. Dvs, de er mere realistiske i modsætning til mange mænd, der ofte flyver i jordhøjde uden jordforbindelse. Kender et par stykker der er lidt kiksede og ikke selv aner det :-)

OKAY, du får ret, jeg får fred, JEG er nemlig bunden af samfundet!!!
BIG TIME.
Og det er fordi mine unger får en pålægschokolademad, og vi går på McD.
Du har fuldstændig ret!
Tak fordi dine udtalelser er en øjenåbner for mig.

CHRIST altså!!!!!!

Definér lige for mig hvad bunden af samfundet er???

Anmeld

25. maj 2009

Rasmine

PS: glemte at sige at vi går på McD ligeså snart de åbner, men først EFTER vi har kværnet lyst brød med pålægschokolade naturligvis. Som er skyllet ned med Cola.
Og så bliver vi gerne hængende på McD til de lukker.
Dernæst tager vi hjem og kværner de sidste pålægschokolade stykker au naturel, uden noget.

Fårk, du pisser mig af, med din fordømmende måde at tiltale folk på!
Du virker simpelthen SÅÅÅÅÅ hellig for mig, sorry, men kan ikke have det!

Anmeld

25. maj 2009

karina1980

det sjovt at nogen rent faktisk gider og forske i sådan noget, jeg tænker så lidt om hun rent faktisk har brugt personer til den afhandling eller om hun bare har *grebet* det ud af luften,

jeg synes ikke man kan definere under,middel og overklassen ved at kigge på mac. d besøg eller pålægchokolade madder, for så skifter alle vist imellem klasserne lidt for ofte

jeg må sgu nok indrømme at jeg personligt er hammerende ligeglad med hvor tit andre går på mac. d. eller hvad de putter i deres børns madpakke, eller hvor meget de tjener, man kan sagtens være en god mor uanset hvilken klasse man kommer fra, og man behøver vel ikke kigge ned på andre fordi man er i mellemklassen,

og så kan jeg ikke rigtig se man får noget ud af at kigge skævt til andre

Anmeld

25. maj 2009

Zeta

Mebach skriver:

OKAY, du får ret, jeg får fred, JEG er nemlig bunden af samfundet!!!
BIG TIME.
Og det er fordi mine unger får en pålægschokolademad, og vi går på McD.
Du har fuldstændig ret!
Tak fordi dine udtalelser er en øjenåbner for mig.

CHRIST altså!!!!!!

Definér lige for mig hvad bunden af samfundet er???

Jeg tror du læser biblen som fanden ville læse den, jeg skrev " ikke at man er underklasse, fordi man engang imellem går på restuarant Den Gyldne Måge" og dermed gjorde jeg dig bare opmærksom på at man ikke er det fordi man går det nogle gange, men som hun skriver ofte, jeg kender ikke jeres frekvensgang på mcD, og er heller ikke interesseret heri, så det var kun for at fange dig i dine meget hurtige og forkerte iagttagelser, læs alt hvad der står :-)

Anmeld

25. maj 2009

Zeta

det sjovt at nogen rent faktisk gider og forske i sådan noget, jeg tænker så lidt om hun rent faktisk har brugt personer til den afhandling eller om hun bare har *grebet* det ud af luften,

jeg synes ikke man kan definere under,middel og overklassen ved at kigge på mac. d besøg eller pålægchokolade madder, for så skifter alle vist imellem klasserne lidt for ofte

jeg må sgu nok indrømme at jeg personligt er hammerende ligeglad med hvor tit andre går på mac. d. eller hvad de putter i deres børns madpakke, eller hvor meget de tjener, man kan sagtens være en god mor uanset hvilken klasse man kommer fra, og man behøver vel ikke kigge ned på andre fordi man er i mellemklassen,

og så kan jeg ikke rigtig se man får noget ud af at kigge skævt til andre

Socialforskning er et stort område som er forsømt, så vær glad for at nogen gider skrive en afhandling, men lad os se om hun får sin doktorgrad, hun skal jo forsvare sin afhandling efter sommerferien :-)

Anmeld

25. maj 2009

DK

Uhh jeg tror altså at jer der bliver sure har misforstået artiklen.

Artiklen siger ikke: MacD er for underklassen.
Artiklen siger: Vi kvinder vurderer hinanden på hvordan vi er som mødre. Altså vi sætter hinanden i bås alt efter hvordan vi omgås/opdrager/fodrer vores børn.

Og det er da ikke løgn er det?? Altså at vi vurderer hinanden på den måde vi er mødre på? Ikke på hvilken uddannelse vi har, ikke på hvordan vi ser ud, ikke på hvordan vi bor. Det er da faktisk ret tankevækkende syntes jeg.

Altså at vi vurderer hinanden ud fra de andres normsæt og moralske værdier og deres sæt af "rigtigt og forkert".

Hvad der så er rigtigt/forkert for os selv, det er vi heldigvis kun os selv der er nærmest til at bestemme!

Knus Ditte.
Som elsker MacD og Pizza, men tilgengæld er blevet hysterisk hvad angår phtalater og parabener. Som max vil holde 6 mdr.s barsel og håber at få en fantastisk karriere ved siden af børnene.

Anmeld

25. maj 2009

karina1980

Zeta skriver:

Socialforskning er et stort område som er forsømt, så vær glad for at nogen gider skrive en afhandling, men lad os se om hun får sin doktorgrad, hun skal jo forsvare sin afhandling efter sommerferien :-)

Mens forskning i social ulighed oftest er baseret på adgangen til højere uddannelser, den enkeltes position på arbejdsmarkedet og statistikker om sundhed og dødelighed, har Stine Thidemann Faber valgt en anden tilgang. Det er i stedet en række repræsentativt udvalgte kvinders subjektive fortællinger om deres hverdagsliv, der danner grundlaget for hendes afhandling.

overstående er taget direkte fra artiklen og fortæller mig at hun selv har valgt kvinderne ud, men fint nok hun gider og godt for hende at hun har fået en pris og alt muligt for det,

men mener bare ikke at man lige kan vælge en gruppe ud og så sige at der er disse klasse forskelle og at du er i den og den klasse hvis man gør det ene eller det andet,

og ja socialforskining er der ikke ret meget af, nok netop fordi det er utrolig svært at sætte folk i bås

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.