Eksperthjælp: Nye roller

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

393 visninger
0 svar
0 synes godt om
24. maj 2009

Rikke L. Rahm

"Nye roller"

Hej Rikke.
Vores datter Isabella vil ikke sove om dagen, hun vil kun ligge i amene på os hele tiden, hvilket er meget hårdt. Vi vil gerne have hende hos os når hun er vågen, der er det så hyggeligt at snakke med hende og få hende til at smile osv. Men problemet er når hun skal sove. Hun vil ikke ligge i liften, hun græder med det samme. Sundhedsplejesken har sagt at vi skal lade hende ligge og gå ud til hende hver 5. minut og give hende sutten og ae hende, men hun bliver bare ved med at græde. Der kan gå helt op til 1½ time, før hun falder i søvn. Det er meget hårdt at høre at hun er så ked af det. Er det det rigtige at gøre i den situation? Det skal lige siges at jeg ik ved hvordan hun ellers skal sove, for hvis hun ligger i min arm begynder hun også at græde fordi hun bliver overtræt..
 Andet spørgsmål er om min svigermor. Hun insistere på at se Isabella i hvert fald 1 gang om ugen, og hun invitere os indtil hun for sin vilje, men jeg synes det er lidt for tit, for der er også andre der også vil se hende, min kæreste og jeg har hver 3 søskende som også vil se hende, og mine forældre vil også se hende. For ikke at tale om mine veninder. Jeg har altid synes det var hyggeligt at komme hos hende, men nu føler jeg bare at jeg skal minde hende om at det altså er min datter. Hun vil gerne fortælle hvordan vi skal gøre. Men det gider jeg ikke at høre på, jeg vil gerne vise at vi sagtens kan klare det selv. Men jeg ved ik hvordan jeg skal vise hende at det altså er os der bestemmer, uden at støde hende. og det er os der kender vores datter bedst.

Rikkes svar

Kære Helle

I forhold til jeres lille nye datter Isabella, Lyder det så om at hun endnu ikke har fundet sig en god soverytme. Det er noget som i skal lære hende, det er ikke noget som hun kan af sig selv. Jeg vil anbefale jer at købe bogen sov igennem uden gråd. I denne bog står det meget udførelig hvordan man kan lære sit barn gode sovevaner.  Rigtig god fornøjelse.

Vedrørende din svingermor og andre velmenende mennesker i jeres omgangskreds, ja så er mit råd at de alle må tage et skridt tilbage. Og kære nybagte mor, det er noget af det sværeste at skulle sige til sine kære. Men det er en nødvendighed. Naturligvis vil man gerne vise sit lille vidunder frem, meeeeeeeeeeeen det skal være på jeres primisser og ikke deres. Og den kære svigermor er du/i nød til at tage en snak med. Fortæl hende hvad i tænker og føler, når hun presser jer på denne måde. Fortæl hende at i godt kan forstå hendes velmenende ord og råd, men at i gerne vil gøre jeres egne erfaringer. Det sammen gælder når hun presser jer til at ses mere end du gerne vil. Sæt dine grænser.

Held og lykke

Hilser Rikke Rahm

Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.