Eksperthjælp: lidt forskellige spørgsmål om amning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

952 visninger
0 svar
0 synes godt om
28. september 2012

Catrine Hansen

"lidt forskellige spørgsmål om amning"

Hej Catrine.

Jeg har en del spørgsmål vedr amning:

Jeg blev mor til en lille dreng d. 10.7.12.(40+0) Amningen var ret besværlig til at startre med. Det begyndte at gå bedre, men har aldrig været tryg ved det, og glæder mig faktisk til at han må få andet mad. jeg synes det er besværligt, man ved aldrig hvor meget de får... og synes det er vigtigt han får min mælk så længe det er muligt.. men:
ca 5- 6 gange om ugen får han én flaske omkring 19.30(inden sengetid). jeg har ofte ik så meget mælk på dette tidspunkt. men de sidste par dage, har han afvist flasken, også mit bryst til at starte med. Han har nemlig været rigtig sur, der har intet der har kunnet trøste ham. Og han sover kortere lure, ca 2- 4 timer, hvor før kunne han sove op til 7, 5 i træk.(skal lige siges at han har gået til kiropraktor ca 7 gange, pga gråd, enten fordi han har kolik eller fordi han blev vendt under fødslen, han kiggede ind i mit lår). men vi har holdt en pause på 14 dage, og måske er det derfor han har været sur om aftenen.? tilgengæld er amninger blevet meget kortere,(før ca 30 min på hver, nu ca 25 min i alt. 15-20 på det ene) trods flasken er mindre interessant. det undrer mig bare, for jeg er ikke en af de kvinder hvor mælken sprøjter ud. Jeg har det jeg skal have, på nær den ene amning om aftenen.Jeg fik et brystløft i 2005, så både jordmødre og sundhedsplejerske har sagt at jeg nok ikke skulle regne med at kunne amme så længe. For hver uge der er gået, tænker jeg YES. I går fik jeg ham vejet, han har taget 400 gr på, på en uge.(vejer 6100, ved fødslen 3780). er det muligt når han er 10 uger? og det er trods kortere amninger og nej til flaske ca 3 aftener. i øvrigt er han vildt urolig, både når jeg ammer, og når han feks sidder i skråstol. han sparker og flager med armene... Kan du se et mønster i det jeg skriver??? Vi synes også han har symptomer der tyder på, at der er tænder på vej, selvom det er tidligt. Han savler ekstremt meget, virker varm på sidene af hovedet og i baghovedet, og var rød i numsen i går??
Sidste spørgsmål: Jeg malker nogle gange lidt ud, ca 30 ml, så jeg sparer op, så han får en flaske modermælk i stedet for erstatning. På de 30 ml, er der rigtig meget fedt i toppen efter et par timer. Forstår bare ikke det man siger med, at man først har skummet, -så letmælk og så fløde. Da ikke alle 3 dele på kun 30 ml???

Mange hilsner Helene

Catrines svar

Hej Helene.

Jeg synes det lyder som et helt almindeligt ammeforløb du har.
Jeg vil starte med at sige, at mht at føle, at du har mindre mælk om aftenen, så ja - alle ammende kvinder har mindre mælk om aftenen. Det er en helt almindelig fysiologisk rytme, som man laver mælk efter. Til gengæld er mælken federe om aftenen. Man oplever derfor, at det føles som om man ammer rigtig tit om aftenen - og det gør man måske også. Men det er altså helt normalt.

I forhold til søvnen, er det helt normalt for en baby i din søns alder at sove 2-4 timer i træk. Det er faktisk ualmindeligt, at kunne sover 7 timer i træk uden mælk i hans alder.

Det er endvidere helt normalt, at amningerne bliver kortere, fordi din søn er blevet større og kan danne et kraftigere vacum, hvilket gør, at han får mere mælk ud på kortere tid.
Det er ikke alle kvinder der sprøjter mælk ud, som du beskriver. Men det betyder ikke, at man har mindre mælk.

Hvor er det flot, at din søn tager så godt på og trives! Glæd dig over det, i stedet for at bekymre dig for om det er normalt. Babyer vokser ikke altid efter en snorlige kurve, men kan vokse i ryk.

Det kan være svært ud fra det du skriver at besvare hvorfor din søn virker mere urolig. Måske er han bare blevet mere aktiv, fordi han er blevet ældre og mere bevidst om sine omgivelser? Så længe han tager på som han gør, for han i hvert fald mælk nok.

Mht det udmalkede mælk, så lægger fedtet sig altid på toppen, hvorfor det også er vigtig forsigtigt at ryste beholderen med mælk inden det gives til barnet.
Al mælk indeholder fedt. Så selv om du kun malker 30 ml ud, vil det indeholde fedt - og det lægger sig altid på toppen.

Du må endelig skrive igen hvis du har flere spørgsmål.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.