Eksperthjælp: Hvad må jeg træne med 4 mdr. baby?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.006 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. september 2012

Stine Winther

"Hvad må jeg træne med 4 mdr. baby? "

Hej Stine.
Vi har en dejlig dreng på 4 mdr, som vi har fået at vide af sundhedsplejesken er en dygtig lille gut.
han stod med en støttende hånd som knap 3 mdr. og trillede fra ryg til mave 3 mdr + et par dage. vi træner stadig at trille fra mave til ryg, den er ikke helt stabil endnu.
Mit problem ligger i at jeg selvfølgelig gerne vil støtte ham i den udvikling han har gang i, men sundhedsplejesken siger det ikke er nødvendigt at gøre noget da han selv kan så meget allerede. Jeg er bange for at gå ind og træne nogle ting hans ryg osv ikke er klar til endnu, men syntes da heller ikk han bare skal passe sin egen udvikling fordi han er fremme i skoene.
Hvad må jeg træne med ham?
vi øver lidt at sidde, hvor han sidder mellem mine ben og tumler lidt fra side til side, men er det for tidligt?
Hilsen Østergaard

Stines svar

Hej Østergaard

Jeg giver dig ret i, at du skal støtte ham i den udvikling, han har gang i. Du skal lege og tumle med ham, så han bliver stimuleret på alle mulige måder.

Det er for tidligt at lade ham sidde selv på gulvet. Sæt ham i stedet på dit skød, hvor du kan holde ham om brystkassen, under armene eller i hænderne, så han ikke bærer sin fulde vægt - det er ryggen ikke stærk nok til endnu. Leg rideranke-lege og vip ham fra side til side og bagud og op.

Hans ryg-, mave- og nakkemuskler trænes, når han ligger på maven henover dine lår, imens du sidder, og på dine skinneben, imens du ligger på ryggen og trækker dine ben op over maven, så han får en flyve-/vippetur.
Du kan også lægge ham på maven på en stor terapibold og rulle den blidt op og ned og fra side til side.

Træn hans balance ved at lege svingelege og rullelege i dine arme og i en dyne.

Du skal tænke på, at du ikke bare træner hans motorik. Når du leger med ham, styrker du hele hans udvikling. Du giver ham en anden form for nærhed og kropsoplevelse, som styrker hans selvværd, samt hans sociale og sproglige kompetence.

På min blog på www.babyhuset-tutti.dk finder du masser af legebeskrivelser og forslag til sange, rim og remser, som understøtter legene.

God fornøjelse!

Hilsen Stine Winther

Stine holder kurser og arrangementer med rytmik (musik og bevægelse), babytegn og babymassage, og vejleder desuden i brug af babyslynger.

Se Stines hjemmeside: http://www.babyhuset-tutti.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.