Skal jeg være urolig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.298 visninger
6 svar
0 synes godt om
14. september 2012

Anonym trådstarter

Ja troede først jeg havde svamp og i dag kom jeg så til læge og fik så afvide at jeg havde skedekatar... Og i min forvirring over at det ikke var det som jeg troede det var, glemte jeg at spørge om det var skadeligt?

Har fået 8 piller som skulle tage det, og at det forklarede hvorfor jeg havde smerter her og der i underlivet.. Men tænker kan skedekatar ha gået ind og ødelagt noget? Troede jo det var svamp og har prøvet i en længere periode at få det væk med håndkøbs canisten (staves?) men hvis det har været der i lang tid.. Igen kan det gøre noget som helst skade på mit underliv?!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2012

Anonym trådstarter

14. september 2012

La´chrissen

Anonym skriver:

Ja troede først jeg havde svamp og i dag kom jeg så til læge og fik så afvide at jeg havde skedekatar... Og i min forvirring over at det ikke var det som jeg troede det var, glemte jeg at spørge om det var skadeligt?

Har fået 8 piller som skulle tage det, og at det forklarede hvorfor jeg havde smerter her og der i underlivet.. Men tænker kan skedekatar ha gået ind og ødelagt noget? Troede jo det var svamp og har prøvet i en længere periode at få det væk med håndkøbs canisten (staves?) men hvis det har været der i lang tid.. Igen kan det gøre noget som helst skade på mit underliv?!

Jeg ved det ikke lige, men er det ikke "bare" en ubalance i underlivet. Så skulle det ikke være så slemt.

Anmeld

14. september 2012

Anonym trådstarter

La´chrissen skriver:

Jeg ved det ikke lige, men er det ikke "bare" en ubalance i underlivet. Så skulle det ikke være så slemt.

Nej han sagde det var en bakterie... Det er lidt det der bekymre mig.. Om denne bakterie kan have gjort et eller andet skidt siden jeg har haft smerter i underlivet omkring æggestokkene..

Anmeld

14. september 2012

La´chrissen

Anonym skriver:

Nej han sagde det var en bakterie... Det er lidt det der bekymre mig.. Om denne bakterie kan have gjort et eller andet skidt siden jeg har haft smerter i underlivet omkring æggestokkene..

Det kan jeg desværre ikke hjælpe med.

Anmeld

14. september 2012

Anonym trådstarter

ingen?

Anmeld

14. september 2012

Holbæktrunten

Anonym skriver:

Er hyppigst forårsaget af mere end én bakterie. Disse bakterier udkonkurrerer simpelthen mælkesyrebakterierne, og da de fremmede bakterier ikke danner mælkesyre, falder skedesekretets surhedgrad, efterhånden som infektionen skrider frem. Når surhedsgraden på denne måde bevæger sig i den gale retning, kan andre bakterier og specielt svampe blomstre op.

Det er således vigtigt at forstå, at det er den bagvedliggende katar, som giver svampen gode vækstbetingelser. Svampeinfektionen kan altså være et symptom på skæv surhedgrad snarere end sygdom i sig selv – mere om dette nedenfor.

Bakterierne overføres ikke seksuelt, og behandling af Din partner er derfor ikke nødvendig.

Behandlingen kan deles op i to trin: først skal de bakterier, som ikke skal være i skeden, udryddes, og herefter skal skedens normale forsvar bygges op igen.

Det første trin består traditionelt af en tabletkur med præparatet Metronidazol 500 mg 1 tablet morgen og aften i 7 dage. Fordelen ved dette præparat er, at det er billigt. Ulempen er, at det kan give en metalagtig smag i munden, og at Du ikke kan drikke spiritus samtidigt med samt to dage efter tabletbehandlingen. Hvis Du gerne vil undgå disse ulemper, kan Du benytte metronidazol-creme (Zidoval), som til gengæld er dyrere, og som der ikke gives tilskud til.

Man har forsøgt at behandle skedekatar med metronidazol som engangsbehandling (4 tabletter) og med korttidsbehandling (4 tabletter dagligt i to dage med en fridag imellem). Disse behandlinger fjerner ofte symptomerne men medfører ikke fuldstændig udryddelse af de fremmede bakterier, hvorfor 60% af behandlede kvinder får tilbagefald inden for 3 måneder. Så det er en uges behandling, der skal til.
Præparatet clindamycin er også meget effektivt overfor de fremmede bakterier, men har den store ulempe, at det også slår skedens mælkesyrebakterier ihjel og dermed kan give anledning til efterfølgende svampeinfektion. Brug af clindamycin som creme i skeden (Dalacin) har vist sig at kunne medføre kondomsvigt under behandlingen.

I enkelte tilfælde kan betændelsen skyldes en helt anden type bakterier (hæmolytiske streptokokker). I disse tilfælde er metronidazol ikke virksomt, og det kan være nødvendigt med et helt andet bakteriedræbende middel.
Alle ovennævnte præparater kræver recept – så tal med Din egen læge om, hvilket middel, der er mest effektivt og passer bedst til Dig.

Samtidigt med at de fremmede, udflådsfremkaldende bakterier udryddes, er det vigtigt, at skedeslimhinden får genopbygget sit normale forsvar, det vil sige får tilført mælkesyrebakterier, som kan producere mælkesyre og få surhedsgraden op på det normale niveau.
Dette er andet trin i behandlingen og sker med mælkesyrekapsler af mærket EcoVag Flora, som lægges op i skeden hver aften (efter elskov) i den uge, Metronidazol-behandlingen varer.

Skedekatar er ikke farligt, men generende

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.