Pigtogrammer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.153 visninger
13 svar
0 synes godt om
6. september 2012

MissMaria

Er der nogle af jer som har erfaringer med pigtogrammer ?
Vores som er 16 mdr, vi oplever at han nemt bliver frustreret hvis tingene ikke er som det plejer eller der sker noget uventet.

Derfor har vi her hjemme snakket om, om pigtogrammer kunne hjælpe os og vores søn til at billedeliggøre hvad der skal ske.

Så kunne godt tænke mig høre om i har nogle erfaringer og hvordan i bruger dem i hverdagen ?

Vh Maria

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. september 2012

henh01

Jeg bruger den på mit arbejde og det fungerer rigtig godt.

Det vigtigste i arbejdet med TEACH er at opgaverne påbegyndes og afsluttes. Det kan være at vedkommende går til tavlen, henter piktogrammet - udfører aktiviteten - og lægger piktogrammet i en kasse bagefter.

En anden god ide er at indsætte "pause" piktogrammer sådan vedkommende altid ved hvad der skal ske - også selvom der ikke sker noget.

Anmeld

6. september 2012

Frk. Himmelblå

MissMaria skriver:

Er der nogle af jer som har erfaringer med pigtogrammer ?
Vores som er 16 mdr, vi oplever at han nemt bliver frustreret hvis tingene ikke er som det plejer eller der sker noget uventet.

Derfor har vi her hjemme snakket om, om pigtogrammer kunne hjælpe os og vores søn til at billedeliggøre hvad der skal ske.

Så kunne godt tænke mig høre om i har nogle erfaringer og hvordan i bruger dem i hverdagen ?

Vh Maria

Har ik erfaring med det endnu. Men vi bruger tegn(sprog) til at understrege handlinger, - og ikke mindst deres afslutning (viser "den sidste" eller "stop" eller "slut"). Det virker ret godt, og gør i hvert fald dagens overgange noget lettere!

Anmeld

6. september 2012

MissMaria

henh01 skriver:

Jeg bruger den på mit arbejde og det fungerer rigtig godt.

Det vigtigste i arbejdet med TEACH er at opgaverne påbegyndes og afsluttes. Det kan være at vedkommende går til tavlen, henter piktogrammet - udfører aktiviteten - og lægger piktogrammet i en kasse bagefter.

En anden god ide er at indsætte "pause" piktogrammer sådan vedkommende altid ved hvad der skal ske - også selvom der ikke sker noget.

Hvilken slags pigtogrammer bruger du ?

Vil det virke hvis vi "bare" tager nogle billeder af hverdagssituationer her hjemme, af vores dagplejemor, bedsteforældre osv ?

Hænger man billeder op for hele dagen, eller kun for det som skal ske nu og her ?

Anmeld

6. september 2012

MissMaria

Frk. Himmelblå skriver:

Har ik erfaring med det endnu. Men vi bruger tegn(sprog) til at understrege handlinger, - og ikke mindst deres afslutning (viser "den sidste" eller "stop" eller "slut"). Det virker ret godt, og gør i hvert fald dagens overgange noget lettere!

Tegnsprog - er det lidt som begrebet "tegn til tale" ?

Anmeld

6. september 2012

henh01

MissMaria skriver:

Hvilken slags pigtogrammer bruger du ?

Vil det virke hvis vi "bare" tager nogle billeder af hverdagssituationer her hjemme, af vores dagplejemor, bedsteforældre osv ?

Hænger man billeder op for hele dagen, eller kun for det som skal ske nu og her ?

for hele dagen for at skabe overblik.

Et billede af mormor/morfar til når I skal derhjem, et billede af dagplejemoren eller huset når barnet skal derhen. Et billede af en bruser/badekar ifm bad, en tallerken med mad til de forskellige måltider osv. Billede af lege/puslespil/maling eller hvilken aktivitet der nu skal være.
Du kan også prøve dig frem med hvor meget struktur dit barn har brug for. Måske er det nok kun at sætte et fælles billede op for leg og så kan det indebære alt leg. f.eks.

Anmeld

6. september 2012

Frk. Himmelblå

MissMaria skriver:

Tegnsprog - er det lidt som begrebet "tegn til tale" ?

Ja, vi bruger tegn til tale! (Ved ikke lige, hvorfor jeg fik det skrevet så bagvendt).

Anmeld

6. september 2012

MissMaria

henh01 skriver:

Et billede af mormor/morfar til når I skal derhjem, et billede af dagplejemoren eller huset når barnet skal derhen. Et billede af en bruser/badekar ifm bad, en tallerken med mad til de forskellige måltider osv. Billede af lege/puslespil/maling eller hvilken aktivitet der nu skal være.
Du kan også prøve dig frem med hvor meget struktur dit barn har brug for. Måske er det nok kun at sætte et fælles billede op for leg og så kan det indebære alt leg. f.eks.

Okay mange tak for svar - vil helt sikkert få taget nogle billeder så vi kan få det afprøvet, håber det vil hjælpe ham til ikke at blive så frustreret.

Anmeld

6. september 2012

MissMaria

Frk. Himmelblå skriver:

Ja, vi bruger tegn til tale! (Ved ikke lige, hvorfor jeg fik det skrevet så bagvendt).

Okay, kender det ikke så godt, har du selv lært tegnene, eller hvordan ?

Anmeld

6. september 2012

MissMaria

henh01 skriver:

Kom lige til at tænke på, du skrev at han skulle tage pigtogrammet, når handlingen så var slut, skulle han putte det i en kasse, hvordan får vi lige det til at virke, når han fx skal i dagpleje ?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.